معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره تأثیرگذاری امواج ماهواره‌ای و پارازیت‌ها بر سلامت گفت: ما مطمئن نیستیم این پرتوها روی سلامت تأثیر‌گذار است یا خیر، ولی سیاستگذاری ما باید در همه زمینه‌ها طوری باشد که تا حد امکان میزان زمان مواجهه با پرتوها را کاهش دهیم زیرا سیاست وزارت بهداشت و مرکز سلامت محیط و کار، انجام بحث‌های پیشگیرانه و حفاظتی درباره تمام پرتوهای یونیزان و غیریونیزان است.

پارازیت

فرهادي افزود: تأكيد مي‌كنم تاكنون گزارش خاصي درخصوص آسيب ناشي از اين پرتوها نداشته‌ايم.

پيش از اين، رضا ملك‌زاده، معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت گفته بود: مطالعات اوليه اخير نشانگر آن است كه اين امواج و پارازيت‌ها عوارض دارند و در ابتلا به سرطان مؤثرند و مي‌تواند عوارض ديگري هم براي سلامتي داشته باشد و در شيوع سرطان در كشور ما هم تأثيرگذار باشد. اين سخنان اما با واكنش قاضي‌زاده هاشمي مواجه شد. وزير بهداشت با تأكيد بر اينكه چنانچه به ما مدرك علمي ارائه دهند كه اين امواج براي سلامت انسان مضر است، حتما اقدام مي‌كنيم، افزود: در اين زمينه مقام معظم رهبري نيز به رئيس‌جمهور فرمودند و روي آن حساس هستند. اما آنچه علمي و محكمه‌پسند باشد، تاكنون ارائه نشده است. به دوستان دستور دادم اگر چيزي دارند ارائه بدهند كه ما هم اعلام كنيم. حتماً اگر گزارش جديدي در مورد رابطه پارازيت‌ها و امواج با سرطان باشد، اعلام مي‌كنيم و چيزي براي مخفي نگه‌داشتن وجود ندارد.

  • مسعود پزشكيان، نايب‌رئيس مجلس نيز كه سابقه تصدی

وزارت بهداشت را دارد نيز گفت: در مجلس گذشته مسئولان مربوطه گزارش‌هايي در زمينه نقش پارازيت‌ها بر سلامت افراد به كميسيون بهداشت و درمان ارائه كردند كه اين گزارش همه ادعاها مبني بر تأثيرگذاري پارازيت‌ها در بروز سرطان‌ها را رد مي‌كرد. براساس گزارش‌هاي مذكور مستندات و شواهدي مبني بر سرطان‌زا بودن پارازيت‌ها وجود ندارد اما اگر حرف و ادعاي تازه‌اي در اين زمينه وجود دارد، آن را به مسئولان در كميسيون بهداشت ارائه دهند.

  • رعايت كنيد

معاون مركز سلامت وزارت بهداشت اما با اشاره به اينكه مواردي كه مربوط به پرتوها به‌خصوص غيريونيزان مي‌شود، هنوز در مجامع علمي مورد بحث است؛ گفت: گروهي معتقدند كه آنها مضرند و گروهي خير. بحث آسيب‌رسان بودن پرتوهاي يونيزان و غيريونيزان كه پارازيت‌ها نيز شامل آن مي‌شوند، نياز به سنجش پارامترهاي زيادي دارد؛ براي مثال در مورد گوشي‌هاي موبايل كه احتمال خطر آن نيز وجود دارد و ممكن است بسيار ضعيف نيز باشد، توصيه ما اين است كه زماني كه به آن نياز داريم استفاده شود. البته اجتناب از پارازيت و امواج ماهواره‌اي در دنياي فعلي سخت است اما شرط عقل حكم مي‌كند تا جايي كه ممكن است مواجهه با پرتوهاي يونيزان و غيريونيزان مانند مايكروويو، دكل‌هاي برق فشار قوي و... كاهش يابد.

کد خبر 356952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha