چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

یک روز پس از آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در کرمانشاه، دانش‌آموزان مدرسه‌ای دیگر در نیشابور به‌دلیل سرمای غیرقابل تحمل مدرسه، در کلاس درس‌شان حاضر نشدند.

آتش گرفتن کلاس درس

به اين ترتيب در روزهاي سرد، سامانه گرمايشي همچنان مهم‌ترين مشكل مدارس مناطق سردسير كشور است. روز گذشته بدهي به اداره برق موجب شد تا برق مدرسه ميان‌آب بخش شاوور استان خوزستان قطع شود. اين كار موجب شد تا دانش‌آموزان اين مدرسه مقابل در ورودي تجمع كنند و حاضر به ورود به مدرسه نشوند. دانش‌آموزان دست‌نوشته‌هايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود: «اداره برق كجايي!!؟ دقيقا كجايي!!!»، «با دست‌هاي يخ‌زده چگونه بنويسم...» 2هفته پيش نيز رسانه‌ها از قطع برق يكي از مدارس چرام در استان كهگيلويه و بويراحمد خبر دادند. ماجرا از اين قرار بود كه برق دبيرستان متوسطه شهيد روشنفكر روستاي گوشه از توابع بخش سرفارياب توسط اداره برق به‌علت بدهي قطع شد. قطع برق در حالي بود كه اين مدرسه فاقد گاز و ديگر منابع گرمايشي و روشنايي بوده‌است. انتشار اين خبر در سايت‌هاي خبري واكنش‌هاي مختلفي را به‌دنبال داشت. برخي از شهروندان در تماس با همشهري از مشكلات مدارس فرزندان خود گفتند و اينكه در مدارس از آنها به بهانه‌هاي مختلف پول دريافت مي‌كنند.

  • آتش در مدرسه

در چند‌ماه اخير حوادثي مانند مسموميت با گاز به‌علت سرويس نشدن سامانه گرمايشي يا استاندارد نبودن آن در سطح كشور رخ داده‌است؛ آخرين نمونه آن آتش‌سوزي مدرسه روستاي سرابله كرمانشاه است كه اگر احساس مسئوليت و فداكاري معلم نبود فاجعه‌اي همچون دبستان روستاي شين‌آباد پيرانشهر رخ مي‌داد. آنطور كه ايسنا نوشته دوشنبه گذشته در دبستان نبوت روستاي سرابله دهستان مياندربند شهرستان كرمانشاه آتش‌سوزي‌اي رخ داد كه با هوشياري، تلاش و فداكاري معلم، همه 25دانش‌آموز نجات پيدا كردند. معلم اين مدرسه درباره چگونگي اين حادثه گفت:«ساعت حدود 9صبح بود كه يكباره از ميان بخاري كلاس شعله‌هاي آتش بلند شد و از آنجايي كه بخاري كلاس در كنار درب خروجي بود، كار خارج كردن دانش‌آموزان از كلاس بسيار خطرناك بود. رعنا گرمسيري گفت كه پيش از اين بارها به مسئولان آموزش و پرورش استان هشدار داده كه قرارگرفتن بخاري در كنار در كلاس، آن هم در چوبي بسيار خطرناك است، اما هيچ توجهي نشده است.

  • خطر جدي است

پرداخت نشدن سرانه مدارس موجب شده تا اولياي بسياري از مدارس در تأمين هزينه‌ها عاجز باشند، افزون بر اين هنوز هم حدود 75هزار كلاس درس با وسايل گرمايشي ناايمن گرم مي‌شوند كه هر لحظه بيم بروز حادثه‌اي ناگوار مي‌رود.

بسياري از مدارس در كشور بابت هزينه آب، برق و گاز بدهكار هستند؛ مديران برخي مدارس با كمك گرفتن از والدين دانش‌آموزان تا حدي اين مشكل را حل كرده‌اند ولي در بسياري از مدارس كشور هنوز اين مشكل حل نشده‌است و احتمال قطع برق، گاز يا آب مدارس وجود دارد. وزارت آموزش و پرورش هم درباره پرداخت سرانه مدارس فقط وعده امروز و فردا مي‌دهد؛ البته حتي اگر سرانه‌اي هم پرداخت شود مبلغ آن بسيار ناچيز است كه كفاف هزينه‌هاي جاري مدارس را نمي‌دهد.‌ به هر روي از پرداخت سرانه به مدارس خبري نيست و مديران سعي مي‌كنند با كمك‌هاي مالي والدين دانش‌آموزان چرخ مدارس را بچرخانند، ولي در مناطق محروم با توجه به بنيه اقتصادي مردم مشكلاتي بروز مي‌كند كه يكي از آنها ترك تحصيل دانش‌آموزان است.

کد خبر 356950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha