سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

آنگونه که از آمارهای بانک‌ مرکزی برمی‌آید روند نزولی معاملات در بازار مسکن ادامه دارد.

براساس گزارش بانك مركزي از تحولات بازار مسكن شهر تهران در آذر سال‌جاري، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به ۱۱هزار و 800واحد مسكوني رسيده كه در مقايسه با‌ماه قبل ۵.۱ درصد و نسبت به‌ماه مشابه سال قبل ۵.۹ درصد كاهش يافته است.

همچنين در‌ماه مورد گزارش، متوسط قيمت خريد و فروش يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران ۴‌ميليون و 430هزار تومان بوده كه نسبت به‌ماه قبل ۰.۵‌درصد و نسبت به‌ماه مشابه سال قبل ۷.۷‌درصد افزايش نشان مي‌دهد. در اين ميان، بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده به تفكيك عمر بنا حاكي از آن است كه واحدهاي تا ۵‌سال ساخت با سهم ۵۲.۵ درصدي بيشترين سهم از واحدهاي مسكوني معامله شده را به‌خود اختصاص داده‌اند و از ميان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه‌۵ با سهم ۱۶.۷درصدي از كل معاملات، بيشترين تعداد قراردادهاي مبايعه‌نامه را به‌خود اختصاص داده و مناطق ۴ و ۲ به‌ترتيب با سهم ۱۰.۵ و ۱۰.۱‌درصدي در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند. بيشترين رشد متوسط قيمت نيز در اين‌ماه نسبت به‌ماه مشابه سال قبل به منطقه‌۱۶(معادل ۱۵.۹‌درصد) و كمترين رشد متوسط قيمت به منطقه‌۱۰ (معادل ۴.۳‌درصد) تعلق دارد.

  • اختلاف 4.5برابري قيمت

از ميان مناطق ۲۲گانه شهرداري تهران، كمترين متوسط قيمت يك مترمربع زيربناي مسكوني معامله شده معادل ۲‌ميليون و 210هزار تومان به منطقه‌۱۷ و بيشترين آن با بيش از 4.5برابر اختلاف معادل ۱۰‌ميليون و 100تومان به منطقه يك‌اختصاص داشته است. از ديگر‌سو توزيع فراواني تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده برحسب قيمت يك مترمربع بنا در آذر حاكي از آن است كه واحدهاي مسكوني در دامنه قيمتي ۳ تا 3.5ميليون تومان براي هر مترمربع بنا با سهم ۱۲.۴‌درصد، بيشترين سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به‌خود اختصاص داده و دامنه‌هاي قيمتي هر مترمربع 2.5تا ۳‌ميليون تومان با سهم ۱۲.۲‌درصد و 3.5تا ۴‌ميليون تومان با سهم ۱۰.۶‌درصد، در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند.

در اين ماه، توزيع حجم معاملات به‌گونه‌اي بوده است كه در حدود ۶۰.۸‌درصد واحدهاي مسكوني با قيمتي كمتر از متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني شهر تهران معامله شده‌اند و در مجموع حدود ۵۰.۱ درصد از معاملات به واحدهاي مسكوني با ارزش كمتر از ۳۰۰‌ميليون تومان اختصاص داشته است. همچنين براساس اين گزارش ۵۱.۵‌درصد از معاملات انجام شده به واحدهاي مسكوني با سطح زيربناي كمتر از ۸۰ مترمربع مربوط مي‌شود كه از آن ميان سهم واحدهاي مسكوني با زيربناي ۶۰ تا ۷۰‌مترمربع ۱۵‌درصد و سهم واحدهاي داراي زيربناي ۵۰ تا ۶۰ و ۷۰ تا ۸۰ مترمربع به‌ترتيب ۱۳.۲ و ۱۳.۱‌درصد بوده است.

  • افزايش اجاره‌بها بيش از تورم

در آذر سال ۹۵ شاخص كرايه مسكن اجاري در شهر تهران نسبت‌ماه مشابه سال قبل رشدي بالغ بر ۱۱.۲‌درصد را تجربه كرده است. رشد اين شاخص در كل مناطق شهري نيز به ۹.۶‌درصد رسيده و براساس اين گزارش سهم هزينه مسكن در محاسبات شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي معادل ۲۸.۴‌درصد عنوان شده است. بازار مسكن با ركود خداحافظي كرد؟

حامد مظاهريان، معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي مي‌گويد: با ثبت رشد حدود 9درصدي خريد و فروش مسكن، در 9ماهه سال‌جاري، دوران ركود بازار مسكن به پايان رسيد. اين در حالي است كه براساس گزارش بانك مركزي گرچه تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران در ۹ ماهه منتهي به آذر 95، در مقايسه با 9ماهه منتهي به آذر 94، ۸.۶ درصد افزايش نشان مي‌دهد اما روند معاملات آذر هم نسبت به آبان و هم نسبت به آذر سال قبل به‌ترتيب ۵.۱ و ۵.۹ درصد كاهش يافته است. از ديگر سو مظاهريان رشد اقتصادي كشور و وضعيت مناسب اين رشد در 9ماهه سال‌جاري را دليل اصلي رشد بازار خريد و فروش مسكن و پايان ركود اعلام كرده است درحالي‌كه بخش مسكن در اين دوره با ركود بي‌سابقه‌اي درگير بوده و كماكان هيچ سهمي از رشد اقتصادي نداشته است به‌گونه‌اي كه بخش بزرگي از صنعت كشور نيز به واسطه ركود مسكن دچار رشد منفي شده‌اند.

عملکرد معاملات انجام شده در شهر تهران در آذر۹۴ ، آبان۹۵ و آذر۹۵

کد خبر 356783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha