دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: در حدیثی از امام علی(ع) آمده است که الْمُؤْمِنُ بشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ؛ یعنی مومن شادی‌اش در چهره‌اش نمایان است و غمش را در قلبش نهان می‌کند.

حال خوب را سرایت بده

شايد يكي از دلايل اين حديث براي ابراز شادي در چهره مومنان، شادكردن يكديگر و تقسيم حال خوب بين همديگر است.
خوشحال‌كردن آدم‌ها اين روزها يكي از مهم‌ترين كارهايي است كه هر انساني مي‌تواند در حق دوستان و اطرافيانش انجام بدهد. دنيا سخت‌تر شده يا آدم‌ها عادت كرده‌اند آن‌را سخت بگيرند، فرقي نمي‌كند، نتيجه‌اش زياد شدن نگراني و دوري از آرامشي است كه اگر باشد، زندگي‌كردن لذتبخش خواهد بود. حتما شما هم اشخاصي را مي‌شناسيد كه حضور و ديدن‌شان باعث مي‌شود پر از احساس خوب و آرامش شويد؛ خيلي زيباست اگر جزو آن دسته آدم‌ها باشيد. اينكه تبديل به فردي شويد كه ديگران از شما انرژي مثبت بگيرند كار چندان سختي نيست. شما هم مي‌توانيد جزو آدم‌هايي باشيد كه دنيا را به جاي بهتري براي زندگي تبديل مي‌كنند و اطرافيانشان با ديدن آنها «حال» بهتري را به‌دست مي‌آورند.

  • حال دلت چطوره؟

براي اينكه به ديگران حال خوب بدهيد نخستين قدم لازم اين است كه خودتان حال خوبي داشته باشيد. وقتي حال دلتان خوب نباشد، اگر هزار و يك در‌گيري دروني داشته باشيد و از زندگي و اتفاقاتش شاكي باشيد، نمي‌توانيد به ديگران آرامش بدهيد. درياي طوفاني، موج‌هايش را به ساحل مي‌كوبد و قايق‌هايي كه دل به دريا مي‌زنند را هم بي‌نصيب نمي‌گذارد. روزي كه در ترافيك معطل شده‌ايد، شب قبلش خوب نخوابيده‌ايد يا با همسرتان دعوايتان شده و ذهن‌تان مشغول حرف‌هايي است كه در عصبانيت گفته و شنيده‌ايد، احتمالا وقتي وارد محل كار مي‌شويد نمي‌توانيد همان كسي باشيد كه با آمدنش حال ديگران را هم خوب مي‌كند. پس مراقب حال درون‌تان باشيد و تصميم بگيريد كه اجازه ندهيد مسائل روزمره بتواند روحيه‌تان را خراب كند تا بتوانيد به ديگران هم كمك كنيد. اگر تصميم گرفته‌ايد براي عزيزان‌تان مانند آرام‌بخش عمل كنيد اول لازم است كمي روي خودتان كار كرده و نگذاريد درون‌تان به اين سادگي‌ها به هم بريزد؛ كار سختي نيست فقط لازم است اراده كنيد.

  • يك تابلوي ورودي زيبا

مراقب نخستين برخورد‌ها باشيد. اولين‌ها هميشه تأثيرگذارترين‌ها هستند. وقتي همسرتان را بعد از يك روز كاري مي‌بينيد، نخستين نمايي كه از خود نشان مي‌دهيد در حس و حالي‌كه ايجاد مي‌كنيد، بسيار تأثير‌گذار است. نخستين برخورد شما يك خلاصه كوتاه است از روزي كه گذرانده‌ايد و اتفاقاتي كه پشت سر گذاشته‌ و او مي‌تواند بفهمد چقدر خسته و كلافه يا آرام و راضي هستيد. سعي كنيد اگر ماشين‌تان خراب شده و مي‌دانيد بايد هزينه زيادي بپردازيد و يا بچه‌ها موقع بازي ظرف مورد علاقه‌تان را شكسته‌اند و يا اتفاق ديگري افتاده كه ناراحت هستيد، مشكل را پشت نقابي از لبخند و آرامش مخفي كنيد. بگذاريد نخستين برخوردها بهترين آنها باشد. اگر به سر كارتان مي‌رويد و نگران فرزندتان هستيد كه امروز امتحان دارد، مي‌توانيد اين نگراني را پنهان كنيد. نخستين برخوردتان، سلامي كه بلند و با انرژي ادا مي‌شود به همراه لبخند و چهره‌اي كه سرشار از رضايت است مي‌تواند حال طرف مقابل‌تان را خوب كند و مقدمه‌اي براي يك ارتباط مناسب و متعادل باشد.

  • دنيايي پر از زيبايي

ما اين روزها به اندازه كافي اخبار نامناسب مي‌شنويم. جنگ‌ها و ميزان كشته‌ها، حوادث طبيعي و آسيب‌ديدگانش و آلودگي‌ها و عوارضش، همگي ذهن‌مان را آشفته مي‌كند. شبكه‌هاي اجتماعي‌مان هم پر شده از عكس‌ها و خبرهايي كه حالمان را اگر بدتر نكند، بهتر هم نمي‌كند. اطرافيان و عزيزان شما نياز دارند تا حرف‌هاي خوب و اميدبخش از زبان‌تان بشنوند. كار سخت و محالي نيست. نگاهي به اطراف‌تان بيندازيد، دنيا زيبايي‌هاي زيادي دارد كه ما چشم‌مان را روي آنها بسته‌ايم. مانند وقتي كه براي يك تحقيق در اينترنت جست‌وجو مي‌كنيد، بگرديد و اين زيبايي‌ها را پيدا كنيد و به گوش اطرافيان‌تان برسانيد. هر كسي را مي‌بينيد سعي كنيد نكته مثبت و تغيير خوبي در او بيابيد و با صداي بلند و با تأكيد به او بگوييد. اگر خواهرتان لباس زيبايي دوخته حتما به او بگوييد. اگر عينك جديد دوست‌تان به چهره‌اش زيبايي بيشتري داده است، نظرتان را اعلام كنيد. اگر غذاي امشب همسرتان خوشمزه‌تر از هميشه است، سر سفره و مقابل بچه‌ها بگوييد، خلاصه مدام اتفاقات خوب و تغييرات مثبت را اعلام كنيد تا حس خوبي كه در نگاه ديگران مي‌نشيند، حال خودتان را هم بهتر كند. حال خوب اينگونه است. وقتي تقسيمش مي‌كني به‌جاي كم‌شدن، بيشتر مي‌شود.

  • سنگ صبور دوست داشتني

زندگي هميشه بر وفق مراد نيست و اين يكي از مهم‌ترين چيزهايي است كه هر كس بايد بداند تا در مواقع بحراني دست و پايش را گم نكند و زمين و زمان را به هم نريزد اما تجربه نشان داده كه آستانه تحمل افراد مختلف فرق مي‌كند. حتما در اطراف شما هم افرادي هستند كه اگر با مادر‌شوهرشان دچار مشكل شوند، كل زندگي‌شان را زير سؤال مي‌برند يا اشخاصي كه اگر ضرر مالي ببينند فكر مي‌كنند دنيا به آخر رسيده است. شما نمي‌توانيد آستانه تحمل ديگران حتي همسرتان را تغيير دهيد اما مي‌توانيد در چنين مواقعي سنگ صبور خوبي براي درددل‌هايشان باشيد و بگذاريد دلتنگي‌هايشان را بيان كنند و آرام شوند. در بسياري از مواقع وقتي كسي شروع به گفتن مشكلش مي‌كند، نمي‌خواهد راهنمايي بگيرد. او فقط حرف مي‌زند تا آرام شود. در چنين زماني دو گوش شنوا يا لبخندي آرام‌بخش باشيد و به چشم‌هاي دوست و يا همسرتان نگاه ‌كنيد و به او نشان دهيد با تمام مشغله‌هايتان، در آن زمان كه او نياز به گفتن مشكلش دارد، سراپا گوش هستيد تا او را بشنويد. گاهي مي‌توانيد دستانش را بگيريد و بسته به نوع ارتباطتان به او نشان دهيد كه كنارش هستيد. گاهي لازم است در جزر و مد روحي عزيزان قرار گرفت تا آنها را به ساحل آرامش رساند.

کد خبر 356710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha