مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: بررسی آمار تولید، واردات و صادرات انواع خودروهای سواری، تجاری، باری و مسافری طی ۸ماه امسال و درنظر گرفتن میانگین ۴متر طول مورد نیاز برای تردد هر خودرو، بیانگر این واقعیت است که طی این مدت ۳‌هزار و ۴۳۵کیلومتر خودرو به فضای حمل‌ونقل شهری و بین شهری کشور تزریق شده است.

کارخانه خودروسازی

محاسبه آمار توليد و واردات خودرو در 8ماه سال‌جاري و كسر تعداد خودروهاي صادر شده از آن نشان مي‌دهد كه به‌طور متوسط روزانه 3هزار و 490خودرو به چرخه حمل‌ونقل كشور اضافه شده است كه با درنظر گرفتن ميانگين 4متر براي طول هر خودرو (باتوجه به اينكه تعدادي از خودروهاي توليد شده سنگين و با طول بيشتر هستند، اين معيار كمتر از ميزان واقعي است.) روزانه معادل 14كيلومتر ترافيك ساخته مي‌شود.

  • توليد بيش از 820هزار خودرو

تازه‌ترين آمار وزارت صنعت از ميزان توليد خودروهاي داخلي طي 8ماه سال95 حاكي از آن است كه ميزان توليد انواع خودرو تا پايان آبان‌ماه امسال با رشد 35.9درصدي به 820هزار و 463دستگاه رسيده است. اين در حالي است كه تا پايان آبان‌ماه سال94 درمجموع 604هزار دستگاه انواع خودرو توليد شده بود.

طي 8‌ماه سال‌جاري ميزان توليد خودروهاي سواري 759هزار و 871دستگاه، وانت 52هزار و 129دستگاه، اتوبوس 616دستگاه و كاميونت، كاميون و كشنده 7هزار و 353دستگاه بوده است.

  • واردات بيش از 41هزار خودرو

همچنين آخرين آمار گمرك ايران نشان مي‌دهد طي 8ماه سال95، ۴۱ هزار و ۵۹۷ دستگاه خودرو از مبادي قانوني وارد كشور شده است كه ارزش اين خودروها به يك ميليارد و ۸۶ ميليون و ۴۰۳ هزار و ۱۹۰ دلار مي‌رسد. بر اين اساس بيش از ۳۳۴۲ ميليارد تومان هزينه واردات خودرو به كشور در اين مدت بوده است. در بين كشورهاي مبدا واردات خودرو به ايران نيز بزرگ‌ترين سهم را امارات متحده عربي با ۳۰هزار و ۴۷۴ دستگاه و پس از آن جمهوري كره با5هزار و 559دستگاه خودرو در اختيار داشته‌اند.

  • صادرات 3هزار و 298خودرو

در 8ماه سال‌جاري ايران موفق به صادرات تنها 3‌هزار و 298دستگاه خودرو به ارزش ۱۹ميليون و ۸۱۵ هزار و ۸۳۹ دلار شده است كه 2هزار و 677دستگاه معادل ۸۱‌درصد از كل خودروهاي سواري صادراتي به مقصد عراق وبيشتر آن محصولات سايپا ازجمله پرايد و تيبا بوده است. ايران خودرو نيز طي اين مدت ۳۰۶ دستگاه خودروي سواري دنا به الجزاير، ۱۰۰دستگاه انواع پژو به تركمنستان و ۱۱۶دستگاه انواع خودرو به لبنان صادر كرده است.

  • خودروهايي كه فضاي تردد ندارند

مقايسه آمارهاي ميزان توليد، واردات و صادرات خودرو در كشورمان طي 8ماه سال95 نشان مي‌دهد كه با احتساب توليد 820هزار و 463دستگاه خودروي داخلي و واردات 41هزار و ۵۹۷ دستگاه خودرو از مبادي قانوني در مجموع 862هزار و 60دستگاه خودرو به جمع خودروهاي موجود در كشور افزوده شده است كه با كسر 3هزار و 298 خودروي صادر شده طي اين مدت تعداد 858هزار و 762دستگاه خودرو به فضاي موجود براي تردد خودروها در حمل‌ونقل شهري و بين شهري كشور افزوده شده است. اگر ميانگين فضاي متوسط براي تردد هر خودرو را 4متر درنظر بگيريم با اين حساب تزريق اين تعداد خودرو به‌خودروهاي موجود در كشور نيازمند 3هزار و 435كيلومتر فضا براي تردد است. يعني مي‌توان گفت بايد بيش از 3‌هزار و 400كيلومتر فضاي جديد براي تردد تعداد 858هزار و 762دستگاه خودروي توليد داخل و وارداتي طي 8ماه امسال فراهم مي‌شد و روند خروج خودروهاي فرسوده از چرخه حمل‌ونقل نيز قوت مي‌گرفت.

کد خبر 356514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha