همشهری آنلاین: علی محمد بلوچ، نوازنده برجسته ساز سرود که اجراهایش در جشنواره‌های مختلف نواحی و موسیقی فجر در خاطره بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی نواحی باقی مانده است بر اثر سکته قلبی در بیمارستان درگذشت.

علی مقازه‌ای، پژوهشگر و مدیر جشنواره آیینه‌دار ضمن اعلام این خبر به ایلنا گفت:این استاد برجسته پیشکسوت موسیقی بلوچستان ساعتی پیش بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان درگذشت. با رفتن او می‌توان گفت ساز سرود در چابهار یتیم شد. «علیوک» در هر دو منطقه بلوچستان یعنی دو سوی مرزهای سیاسی ایران و پاکستان از از برجسته ترین موسیقی دانان بلوچ شناخته می‌شد و تسلط او به موسیقی بلوچی در بالاترین سطح تکنیکی و هنری بود.

او افزود: استاد علی‌محمد بلوچ یکی از چند پهلوان یا استاد برجسته‌ موسیقی بلوچی و ساز سرود (قیچک) بود که از آخرین و مهمترین منابع موسیقی بلوچ به حساب می‌آمد. او در طول سال‌های عمر نوازندگی خود که از کودکی آغاز کرده بود توانست با بزرگترین شائران بلوچستان از جمله «ملا کمال خان هوت» و «لعل بخش پیک» همراهی کند.

دبیر هنری فستیوال «آینه دار» گفت: علیوک با استادی کامل، موسیقی شائری، گواتی (موسیقی درمانی) و انواع رپرتوارهای سُوت و نازنیک را در حد کمال اجرا می‌کرد.

مغازه‌ای با بیان اینکه او همچنین در روایت زهیروک‌های بلوچستان یکی از بهترین منابع موسیقی بلوچی بود افزود: بدون شک امشب همراه با مردمان بلوچ، ساز سرود در هر دو سوی بلوچستان سوگوار خواهد بود.

علی محمد بلوچ در سال 92 در اولین فستیوال آینه دار به همراه خلیفه شهمیر بلوچ مالداری و برادران برمه ذکرهای گواتی را در حضور علاقه مندان و استاد شجریان که در سالن حضور داشت، اجرا کرد.

همشهري آنلاين درگذشت اين نوازنده نامي منطقه سيستان و بلوچستان را  که به همراه ماشاء الله بامری هم اجراهایی خاطره‌انگیز داشت به جامعه هنري تسليت مي‌گويد و براي خانواده ايشان صبر و شکیبایی آرزو دارد.

کد خبر 356303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha