یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

الهام اسمعیلی: خزان درختان، تابلویی نظیر از طبیعت پائیزی است. شما هم این تابلو را در خانه تان داشته باشید.

هر فصل از سال شرایط آب و هوایی خاصی را دارد که در دکوراسیون فضای داخلی خانه ما نیز در قالب تغییرات جزئی و کلی در چیدمان لوازم و وسایل نمودار می‌شود ولی در میان فصول مختلف سال، تغییرات ایجاد شده توسط فصل پاییز به قدری نیست که منجر به تحولات عظیمی در دکوراسیون و به‌خصوص چیدمان لوازم خانه شود، بنابراین به ناچار باید از نشانه‌های آن استفاده کرد تا در این 2 ماه باقی‌مانده حال و هوای پاییز را در فضای خانه‌مان بیشتر حس کنیم.

ازجمله مهم‌ترین و زیباترین نشانه‌های پاییز، خزان برگ‌های درختان است که خود تابلویی بی‌نظیر از طبیعت به‌شمار می‌آید. پس از این فرصت استفاده کرده و به جمع‌‌آوری این برگ‌های زیبا و رنگارنگ بپردازید تا با کاربرد این برگ‌ها به عنوان ابزاری تزئینی در لوازم کاربردی، رنگ و بویی پاییزی به خانه ببخشید.

البته برای این منظور بهتر است به مناطق خوش‌آب و هوای اطراف شهر و یا پارک‌ها و جنگل‌ها سری بزنید.

 تغییر رنگ در این قبیل مکان‌ها به مراتب زیباتر است. پس از جمع‌آوری آنها، برای تزئین فضای خانه با این برگ‌های رنگارنگ دست به کار شوید. در اینجا نیز به چند راهکار متعدد اشاره شده است، با انتخاب یک یا چند نمونه از آنها خانه‌تان را به شکل پاییزی متحول کنید؟

 پاییز روی قاب: قاب‌های ساده قدیمی یا جدید چوبی‌تان را – به شرط آنکه خیلی باریک نباشند ـ با برگ‌های پرس‌شده پاییزی تزئین کنید. بنابراین ابتدا برگ‌ها را چند روزی در لابه‌لای ورق‌های کتاب قطوری قرار دهید.

پس از آنکه از خشک و پرس‌شدن آنها اطمینان حاصل کردید، تک‌تک آنها را با استفاده از چسب‌چوب روی سطح قاب بچسبانید.

برای این منظور از قلم‌مو استفاده کنید. به این ترتیب که پشت هرکدام از برگ‌ها را با استفاده از قلم‌مو به چسب چوب رقیق‌شده، آغشته کنید.

در ضمن برای آنکه این برگ‌ها نمای بهتری روی قاب پیدا کنند، در فاصله زمانی خشک‌شدن برگ‌ها زمینه قاب را با رنگ تیره‌ مناسبی مانند سبز یشمی، رنگ آمیزی کنید.

نکته: توجه داشته باشید لازم نیست برای پوشش قاب تنها از یک لایه برگ استفاده کنید، بلکه درصورتی که بخواهید می‌توانید قاب را با چندین لایه برگ روی هم تزئین کنید.

در پایان نیز سطح قاب پوشیده شده با برگ را با اسپری وارنیش پوشش دهید.

 به این ترتیب، هم برگ‌ها شفاف‌تر می‌شوند و هم لایه‌ای محافظ روی آنها قرار می‌گیرد و علاوه بر این، شما می‌توانید از این پس هرگونه گرد و غباری از سطح روی آن را به راحتی با دستمال نمدار پاک کنید.

برگ‌آرایی برای شمعدان: اغلب ما گل‌آرایی‌های گوناگونی را روی انواع اسفنج‌ها دیده‌‌ایم ولی شاید برگ‌آرایی آن هم با استفاده از برگ‌های خشک پاییزی به نظرتان عجیب برسد ولی امتحان کنید.

ابتدا حلقه‌ای اسفنجی آماده کرده و کلیه سطوح خارجی آن را با فروکردن انتهای ساقه برگ‌های پاییزی – که هرکدام نیز به حالت خاصی خشک شده‌اند – تزئین کنید.

البته پیش از شروع برگ‌آرایی 4 شمع قلمی بلند را در فواصل مساوی داخل اسفنج جای دهید زیرا انجام این کار پس از پایان مرحله برگ‌آرایی به خاطر خشک‌بودن برگ‌ها، امکان‌پذیر نخواهد بود و برگ‌های خشک به سرعت می‌شکنند.حالا با گذاشتن این شمعدان روی میز پذیرایی فضایی پاییزی‌ را در خانه ایجاد کنید.

خزان در قاب: درصورتی که تنها چند برگ پاییزی زیبا از گیاه خاصی جمع‌آوری کرده‌اید و تعداد برگ‌ها برای پوشش قاب کافی نیست، زیباترین آنها را انتخاب کرده و آنها را روی پس‌زمینه‌ای از پارچه یا مقوا قاب کنید.

جیب‌هایی پر از برگ‌های رنگارنگ: راهکار دیگری برای کاربرد برگ‌های پاییزی در دکوراسیون خانه، دوختن پرده حریری جیب‌دار برای آشپزخانه و یکی دیگر از فضاهای خانه است. به این ترتیب، شما می‌توانید با قراردادن برگ‌های رنگارنگ در داخل جیب‌های این پرده، نمایی پاییزی برای پرده و دکوراسیون خانه ایجاد کنید.

حلقه‌ای از پاییز: باتوجه به اینکه این حلقه‌های اسفنجی کاربرد تزئینی نیز روی در و دیوار دارند، شما می‌توانید با استفاده از برگ‌های پاییزی حلقه‌ای تزئینی با ظاهری پاییزی درست کنید و به در و دیوار خانه‌تان نصب کنید

جلوه‌ای نو از برگ‌های پاییزی در دکوراسیون

اگر علاوه بر راهکارهای فوق قصد دارید که در دکوراسیون فضای خانه‌تان تغییرات دیگری – به جز کاربرد برگ‌های خشک پاییزی – ایجاد کنید، می‌توانید از فرم و رنگ‌آمیزی آنها الهام گرفته و از آن به صورت ابتکاری در لوازم دکوراسیونی استفاده کنید.

در زیر به 2 نمونه از آنها اشاره خواهد شد:

1 – برگ‌ریزان روی پرده‌ها:
برای پرده ضخیم پنجره اتاقتان تعدادی بندینک به رنگ‌های مختلف برگ‌های پاییزی بدوزید، به صورتی که مانند تصویر9 در ادامه هریک از بندینک‌ها، شکلی پارچه‌ای از برگ پاییزی در رنگ‌ها و فرم‌های مختلف بریده شده و به بالای پرده دوخته شود.

درواقع، پرده را به جای نوارپرده و گیره پرده با بندینک‌های برگ‌دار به چوب پرده متصل کنید.

2 – برگ‌های چاپی روی کوسن:
چاپ شکل برگ روی لوازم دکوراسیونی چوبی یا پارچه‌ای مانند کوسن یکی دیگر از ایده‌های پاییزی این فصل است. شما می‌توانید مهر یا شابلونی با شکل برگ تهیه کنید و با استفاده از رنگ‌های اکریلیک زرد، نارنجی، قهوه‌ای یا تلفیقی از همه اینها برگ‌های پاییزی را روی لوازم دکوراسیونی موردنظرتان چاپ کنید.

در تصویر نمونه‌ای از روکش کوسن با چاپ پاییزی را می‌بینید. این روکش کوسنی برخلاف روکش‌های رایج دوختنی نیست.

درواقع شما به 2 تکه چرم مصنوعی هم‌اندازه به شکل مربع و در 2 رنگ تیره و روشن نیاز دارید (در این تصویر 2 رنگ قهوه‌ای و خردلی انتخاب شده است)، به صورتی که هر ضلع آن باید 10 سانتی‌متر بزرگ‌تر از ضلع کوسن مربع‌شکل انتخابی برای روکش باشد، یعنی اگر شما کوسنی 40×40 سانتی‌متری دارید، باید 2 مربع با ابعاد 52×52 سانتی‌متر از چرم مصنوعی تهیه کنید.

نکته: انتخاب چرم مصنوعی به این دلیل است که در این روش جایگزین دوخت کوسن، پارچه باید ضخیم و به اصطلاح شق باشد تا فرم موردنظر حاصل شود.

پس از اینکه مرحله برش اصلی 2 تکه روکش انجام شد، باتوجه به الگوهای ارائه‌شده در محل‌های تعیین‌شده برای برش در آنها، ابتدا برش‌های اریب را در محدوده 4 سانتی‌متری دورتادور لبه هریک از تکه‌ها با قیچی انجام دهید تا ذوزنقه‌هایی در محیط هر لایه تشکیل شود. پس از آن، با کمک کاتر و خط‌کش، خطوط افقی مابین هریک از ذوزنقه‌ها را (مطابق مکان‌های مشخص‌شده در الگو) ببرید.

نکته: هریک از 2 الگوی ارائه‌شده، تنها نصف یک مربع زیر و رو را نشان می‌دهد. بنابراین شما باید برش نیمه دیگر مربع را نیز با همان الگو تکرار کنید.

پس از آنکه مرحله برش براساس الگوها انجام شد، یکی از تکه‌ها را روی کوسن و دیگری را زیر آن قرار دهید.

نکته: باتوجه به اینکه محل برش‌های ایجادشده در تکه‌های رو و زیر با هم متفاوت است، مراقب باشید آنها را جابه‌جا قرار ندهید، زیرا در این حالت این روش جایگزین دوخت، عملی نخواهد بود.

در پایان، پس از آنکه مربع‌های مربوط به رو و زیر کوسن را در جای خود قرار دادید، ابتدا هریک از تکه‌های ذوزنقه‌ای شکل لایه زیرین را از داخل برش‌های افقی واقع در وسط ذوزنقه‌های لایه رویی – به صورت یکی در میان – عبور دهید و این کار را درمورد ذوزنقه‌های لایه رویی نیز تکرار کنید.

به این ترتیب، کوسن با همین روش – بدون دوخت – روکش می‌شود.

کد خبر 35627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز