همشهری آنلاین: دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا دوشنبه با کسب بیش از ۵۰ درصد آرای مجمع گزینشگران آمریکا یا صاحبان آرای الکترال کالج رسما رئیس جمهوری جدید این کشور شد.

با کسب بیش از ۵۰ درصد آرای الکترال | ترامپ ماه آینده وارد کاخ سفید می شود

و بدین ترتیب در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ (اول بهمن ۹۵) به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری وارد کاخ سفید می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، طبق نظام انتخاباتی آمریکا، دونالد ترامپ پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا می توانست 306 رای الکترال در 50 ایالت این کشور را به دست آورد، در حالیکه برای ورود به کاخ سفید نیاز به 270 رای الکترال داشت.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس گزینشگران صبح روز دوشنبه بطور همزمان آرای خود را رسما به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اهدا کردند که ترامپ توانست با کسب 36 رای از مجموع 38 رای گزینشگران ایالت تگزاس تعداد آرای الکترال خود را به بیش از 270 رای مورد نیاز برساند و رسما به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا برگزیده شد.

یکی از گزینشگران در ایالت مین دیگر رای خود را به برنی سندرز دمکرات هم حزبی هیلاری کلینتون داد. وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری به نفع کلینتون از رقابت ها کناره گیری کرد.

گزینشگر ایالت مینه سوتا نیز از دادن رای خود به کلینتون خودداری کرد و سرانجام ترامپ توانست با کسب 306 رای از 538 رای الکترال رسما رئیس جمهوری جدید آمریکا شود.

پس از اینکه ترامپ به عنوان برنده رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز هشتم نوامبر 2016 معرفی شد، برخی از گروه های مخالف با حمایت «هیلاری کلینتون» و برخی دیگر از دموکرات های این کشور کارزاری گسترده برای ترغیب گزینشگران آمریکا به تجدید نظر در آرای خود (به ترامپ) تشکیل دادند که با آرای دیشب این کارزار عملا شکست خورد.

انتخابات رئیس جمهوری در ایالات متحده آمریکا در واقع در دو مرحله انجام می‌شود و مجمع گزینشگران (Electoral college) در حقیقت آخرین مرحله از روند طولانی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.

مردم در روز انتخابات از یک‌سو بطور مستقیم به نامزد ریاست جمهوری و معاون وی رأی می‌دهند و از سوی دیگر اعضای این مجمع را برمی‌گزینند تا آنها آرای خود را به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بدهند.

ترامپ قرار است پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری در روز 20 ژانویه سال 2017 (اول بهمن) وارد کاخ سفید شود.

ترامپ تاکنون از کابینه 13 نفر از کابینه 15 نفری خود را انتخاب کرده است. وزارت کشاورزی و وزارت کهنه سربازان دو وزارتخانه ای هستند که ترامپ هنوز فردی را برای آن معرفی نکرده است.

کابینه منتخب ترامپ شامل 'رکس تیلرسون' وزیر امور خارجه، 'استیون مناچین' وزیر خزانه داری، 'جیمز ماتیس' وزیر دفاع، 'جف سشنز' وزیر دادگستری، 'رایان زینک' وزیر کشور، ویلبر راس' وزیر بازرگانی، 'اندرو پازدر' وزیر کار، 'تام پرایس' وزیر سلامت، 'بن کارسون' وزیر مسکن، 'الن چائو' وزیر ترابری، 'ریک پری' وزیر انرژی، گبتسی دووس' وزیر آموزش و پرورش و 'جان کلی' وزیر امنیت داخلی است.

کد خبر 356138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha