همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که وضعیت آنفلوانزای حاد پرندگان بدتر شده است، گفت: صدور مجوز شکار پرندگان از سوی این سازمان همچنان و تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

صدور مجوز شکار پرندگان همچنان ممنوع است

به گزارش ايرنا، علی تیموری روز دوشنبه گفت: بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی به عنوان متولی این امر، تاکنون 6 تا 7 استان از جمله تهران، مرکزی و مازندران درگیر این ویروس هستند.

وی اظهار کرد: پرندگان مهاجر عامل شیوع ویروس آنفلوآنزای پرندگان هستند و ویروسی که ایران با آن درگیر است، از همان نوع است که در کشورهای اروپایی و روسیه وجود دارد.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در همان روزهای نخست شیوع این ویروس در کشور به ادارات کل محیط زیست تمام استان‌ها بخشنامه کرد که صدور مجوز شکار پرندگان ممنوع است و افرادی هم که مجوز دارند، فعلا از شکار خودداری کنند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست درباره استفاده برخی رستوران‌ها از گوشت پرندگان گفت: ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان قابل سرایت به انسان است، از این رو استفاده از گوشت این پرندگان بسیار خطرناک است و قطعا رستوران‌های دارای مجوز اقدام به چنین کاری نخواهند کرد.

وی افزود: با توجه به این که پروانه شکار را ممنوع کرده‌ایم و همچنین نیروهای یگان حفاظت محیط زیست حتی روزهای تعطیل در مناطق شکار مستقر هستند، از این رو شکار پرندگان تا حدود زیادی کاهش یافته است و اگر هم مشاهده شود با فرد متخلف برخورد قضایی می‌شود.

آنفلوآنزای پرندگان یک بیماری عفونی پرندگان است که ویروس آنفلوآنزای سویه A به وجود می‌آورد.

پرندگان وحشی معمولا ناقل سویه‌ های ویروس آنفلوآنزای با بیماری‌زایی پایین و کم خطر هستند، اما در پرندگان اهلی، این ویروس‌ها دو شکل متفاوت بیماری را ایجاد می‌کنند که یکی از آنها شایع و ملایم و دیگری نادر و بسیار کشنده است.

شکل ملایم بیماری اغلب تشخیص داده نمی‌شود، اما ویژگی سویه‌‌های دارای قابلیت بالای بیماری‌زایی، ایجاد بیماری شدید، ناگهانی و به شدت مسری است که میزان مرگ و میر ناشی از آن در طی 48 ساعت می‌تواند به 100 درصد برسد.

بسیاری از گونه‌‌های پرندگان به ویژه پرندگانی که در مناطق دارای آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنند، ناقل ویروس‌های آنفلوآنزای هستند.

اردک، غاز، قو و مرغ دریایی مخازن طبیعی این ویروس به شمار می‌‌روند که شیوع آن چندی است در استان‌های مختلف کشور دیده می‌شود.

کد خبر 356084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha