همشهری آنلاین - سارا خاتمی: برای زیباترشدن سفره شب یلدای شما کوکی‌های هندوانه‌ای گزینه مناسبی است. که تلفیقی از ظاهر نوستالژیک هندوانه و طعم شیرینی‌های سالم و خوشمزه می‌باشد.

کوکی

برای تهیه کوکی به شکل هندوانه یکی از راه‌ها درست کردن کوکی ساده شکری یا کره‌ای و تزیین آن به شکل هندوانه با کرمی به نام رویال آیسینگ هست که بیشترین استفاده آن در تزیین بیسکویت و کوکی هست. راه دیگر این است که خمیر کوکی را به رنگهای مورد نیاز برای درست کردن هندوانه دربیاوریم و به کوکی شکل برش هندوانه بدهيم و بعد به همان شکل کوکی‌ها را بپزیم.

من در اینجا راه اول را که بسیار تمیز و زیباست آموزش میدهم.

مواد لازم برای تهیه کوکی پایه که به آن کوکی شکری یا کره‌ای نیز گفته میشود:

آرد قنادی: 3 پیمانه

پودر قند یا شکر آسیاب شده (می توان از شکر دانه ریز هم استفاده کرد): 1 پیمانه

تخم مرغ: 1 عدد (ترجیحا بزرگ)

کره: 200 گرم

بیکینگ پودر: 1 قاشق چایخوری

وانیل شکری یا وانیل مایع: 1 قاشق چایخوری (وانیل تلخ یک چهارم قاشق چایخوری)

نمک: یک پنس (به اندازه ای که بین دو انگشت شست و اشاره قرار میگیرد)

نکته مهم: تمام مواد باید به دمای محیط رسیده باشند

  • طرز تهیه:

اول از همه آرد و بیکینگ پودر و نمک را سه بار با هم الک میکنیم تا کاملا مخلوط و دانه های آرد کاملا از هم باز شوند. کره که کاملا به دمای محیط رسیده و نرم شده را با سه دقیقه با دور متوسط همزن و سه دقیقه با دور تند هم میزنیم تا کاملا سبک و حجمش زیاد شود و به رنگ کاملا روشن دربیايد. شکر یا پودر قند را اضافه میکنیم و با دور تند همزن میزنیم تا کاملا با هم مخلوط و کرم لطیفی ایجاد شود. حالا تخم مرغ را اضافه میکنیم و وانیل را هم میریزیم و با دور متوسط همزن میزنیم تا کاملا مخلوط شوند. حالا زمان اضافه کردن آرد هست. آرد را کم کم اضافه میکنیم، هر بار حدود 3 تا 4 قاشق و هر دفعه با کمترین دور همزن میزنیم تا جاییکه فقط 5 تا 6 قاشق آرد باقی بماند. حالا بقیه آرد را اضافه میکنیم و با لیسک یا قاشق هم میزنیم و وقتی کاملا مخلوط شد با نوک انگشتان و گاهی با پشت دست کمی ورز میدهیم تا کمی از چسبندگی خمیر کم بشه و خمیر را در کیسه پیچیده و به مدت یک ساعت و نیم تا دوساعت در یخچال یا نیم ساعت در فریزر میگذاریم تا کاملا حالت چسبندگی برطرف شده و خمیر بسیار لطیف و نرمی بدست آید.

خمیر را از یخچال خارج میکنیم، فر را با دمای 160 درجه سانتیگراد گرم میکنیم، از خمیر مقداری برمیداریم و روی کاغذ روغنی با وردنه باز میکنیم و با هر قالب دایره شکلی قالب میزنیم و با چاقو یا وسیله ی مناسب دیگری دایره ها را نصف می کنیم، نصف آن را برمیداریم و نصف دیگر را باقی میگذاریم. به همین ترتیب تعدادی نصف دایره خواهیم داشت که همان برش های هندوانه هستند. میتوانیم با هر وسیله کنگره ای شکل دم دست روی این قاچ های هندوانه حالت گاز زده ایجاد کنیم. این کوکی ها را در فری که از 15 دقیقه قبل گرم شده به مدت 12 تا 15 دقیقه (بسته به فرهای مختلف) میپزیم.

مواد لازم برای تهیه رویال آیسینگ:

سفیده تخم مرغ:  3 عدد به دمای محیط

پودر قند: 200 گرم

کرم تارتار: یک چهارم قاشق چایخوری (میتوان از این گزینه صرفنظر کرد)

وانیل شکری یا وانیل مایع: 1 قاشق چایخوری (وانیل تلخ یک چهارم قاشق چایخوری)

اسانس هندوانه: 10 قطره

رنگ خوراکی قرمز و سبز و سیاه به میزان لازم

  • طرز تهیه:

سفیده را با دور متوسط همزن میزنیم تا کمی کف کند، کرم تارتار را اضافه میکنیم و بعد از کمی هم زدن وانیل را اضافه کرده و پودر قند را قاشق قاشق اضافه میکنیم تا تمام پودر قند اضافه شود. حالا دور همزن را تند میکنیم و حدود 7 دقیقه این مایه را با دور تند میزنیم. در آخر اسانس هندوانه را اضافه میکنیم و کمی هم میزنیم و رویال آیسینگ ما آماده است.

توجه داشته باشید که این رویال آیسنگ غلیظ است و برای رنگ کردن باید با مقدارهای مختلفی آب مخلوط شود و این قسمت نیازمند تمرین و تکرار است.

رویال آیسینگ را در ظرف‌های مختلف به رنگ های سبز و سفید و قرمز و کمی از آن را به رنگ سیاه درمی‌آوریم. رنگ سبز و سفید و سیاه را تنها با چند قطره آب نهایتا یک قاشق چایخوری آب مخلوط میکنیم تا کمی روان‌تر شود. رنگ قرمز را با مقدار کمی بیشتر آب مخلوط میکنیم در حدی که بعد از هم زدن وقتی رویال آیسینگ را با قاشق توی ظرف میریزیم مقداری که از قاشق ریخته شده با مقداری که در ظرف هست یکنواخت شوند و ردی باقی نماند.

این آیسینگ‌ها را در قیف‌های پلاستیکی مخصوص یا در زیپ کیپ میریزیم و سر قیف یا زیپ کیپ را به اندازه ی بسیار کوچک میبریم. اول روی انحنای پشت نیم دایره ها یک خط سبز میکشیم. کمی صبر میکنیم تا یه مقدار خشک شوند بعد یک خط سفید اضافه میکنیم و دوباره کمی صبر میکنیم تا خشک شوند. حالا با احتیاط قسمت باقی مانده روی کوکی را با رنگ قرمز پر میکنیم و با خلال دندان آنرا کمی صاف و حباب‌ها را خارج کرده و اجازه میدهیم تا خشک شوند. در نهایت با رنگ سیاه تخمه های هندوانه را میکشیم و حدود 2 ساعت صبر میکنیم و بعد کوکی‌های کامل شده را در فر با دمای 125 درجه سانتیگراد به مدت 3 دقیقه قرار میدهیم و سریع بیرون آورده و میگذاریم کاملا خشک شوند. دقت کنید که زمان بیش از 3 دقیقه و دما بالاتر از میزان گفته شده نرود. این کار فقط برای پخته شدن سفیده تخم مرغ و از بین رفتن میکروب‌های احتمالی آن میباشد و رعایت نکردن نکات آن تمام زیبایی کار را از بین خواهد برد.

برای تخمه‌های هندوانه به جای آیسینگ سیاه میتوانیم از شکلات ذوب شده، تخم شربتی، سیاه دانه یا هر چیزی که شبیه به تخمه‌های هندوانه هست استفاده کنیم.

هندوانه‌های ما آماده هستند. نوش جان.

کوکی هندوانه

کد خبر 356035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha