پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

مغز گردو از جمله مغزهای پرچرب است که نه ‌تنها یکی از مقوی‌ترین اجزای آجیل‌ها به شمار می‌آید

گردو

بلکه در پخت بسیاری از شیرینی‌ها، دسرها و همچنین بعضی غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این میان رایج‌ترین آنها خورش فسنجان و غذایی قدیمی به نام کله‌جوش است.

خواص غذایی:

مغز گردوی خشک، طبیعتی گرم و خشک دارد در حالی که این خواص در نوع تازه آن کمتر است. مغز گردو مانند بقیه مغزهای دیگر، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است که از آن‌جمله می‌توان به ویتامین‌های A، E، C، B1،B12، اسید فولیک، نیاسین و همچنین املاح معدنی شامل فسفر، پتاسیم، منیزیم و پروتئین اشاره کرد.

جالب توجه آن است که فسفر موجود در گردو به اندازه‌ای است که با فسفر موجود در ماهی و تخم‌مرغ تا حدی برابری می‌کند.

نگهداری:
پاییز فصل گردو است و این روزها آن را به‌راحتی می‌توان تهیه کرد. گردو را به صورت مغز شده خریداری کنید یا اگر آن را با پوست تهیه کرده‌اید آن را پیش از خراب شدن در اثر گرما، مغز کرده و پس از انتقال به کیسه‌های پلاستیکی به صورت دربسته در یخچال یا فریزر (برای طولانی مدت) نگهداری کنید. گردو در محیط بیرون از یخچال به سرعت بوی کهنگی و به اصطلاح نا می‌گیرد.

خواص درمانی:

 مغز گردو با اینکه از جمله مغزهای چرب است ولی خوردن آن کلسترول خون را کاهش داده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کم می‌کند. در ضمن نسبت به مغزهای دیگر، حاوی مقدار بیشتری اسید چرب امگا3 است.

با توجه به ویتامین A موجود در گردو، خوردن آن برای تقویت بینایی، پوست، مو و ناخن توصیه می‌شود. همچنین به علت دارا بودن ویتامین B برای تقویت اعصاب، رفع سستی و بی‌حالی و خستگی زودرس مفید است.

علاوه بر مغز گردو، پوست و همچنین برگ آن برای درمان بیماری‌های مختلف توصیه می‌شود؛ به عنوان مثال می‌گویند جوشانده برگ گردو برای درمان بیماری‌های قند، گل‌مژه، نرمی استخوان، اگزما، نقرس، روماتیسم و کم‌خوابی مفید است.

یک قاشق سوپ‌خوری گردوی خرد شده چه دارد؟

انرژی پروتئین کربو هیدرات چربی فیبر
3/ 47 کیلو کالری   9/ 1 گرم  94/ 0 گرم 4/4 گرم  39/ 0 گرم
کد خبر 35541
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز