همشهری آنلاین: رییس انجمن علوم خاک ایران با بیان این که امروز دانشمندان دریافتند که خاک اسکلت محیط زیست و امنیت غذایی جامعه است، گفت: ۹۹ درصد از غذا و دیگر مایحتاج انسان از طریق خاک تولید می‌شود.

۹۹ درصد از مایحتاج انسان از طریق خاک تولید می‌شود

به گزارش ایسنا، دکتر منوچهر گرجی در مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت خاک، از سال 2015 لغایت 2024 به عنوان دهه خاک در جهان نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: برای ایجاد هر سانتی‌متر خاک صدها سال زمان لازم است و راهی برای تولید خاک حاصلخیز وجود ندارد، لذا باید دانست که اهمیت حفظ خاک کم‌تر از آب نیست. همچنین بر اساس مستندات علمی، مدیریت پایدار خاک می‌تواند در حل بحران کم‌آبی کشور کمک کند.

گرجی با بیان این که در ایران حداقل 2 میلیارد تن تخریب و فرسایش خاک صورت گرفته است، اظهار کرد: با این حجم فرسایش خسارت 56 میلیارد دلاری به کشور تحمیل مي‌شود که این مقدار 6.5 برابر کل بودجه عمرانی کشور است.

رئیس انجمن علوم خاک ایران به کاربردهای خاک اشاره کرد و گفت: تامین مواد غذایی و مواد اولیه پوشاک و چوب، تنظیم جریان و تصفیه آب در طبیعت، استفاده در داروسازی و تولید انرژی از جمله این کاربردها است.

وی در ادامه یکی از مولفه‎های اصلی امنیت ملی هر کشوری را امنیت غذایی آن کشور دانست و افزود: این امر زمانی آشکار می‌شود که بدانیم بیش از 40 درصد جمعیت ایران در سال 1917 تا سال 1990 در اثر کمبود غذا تلف شدند.

گرجی با بیان این که 99 درصد از غذا و دیگر مایحتاج انسان از منابع خاک تهیه می‌شود، عنوان کرد: با وجود اهمیت بی‌شمار خاک، مسئولان کشور ما از این مهم غفلت می‌کنند.

رئیس انجمن علوم خاک ایران در پایان با اشاره به این که برخی کشورهای جهان همانند هلند به دلیل اهمیت خاک و کمبود آن در کشورشان به واردات خاک روی آوردند، خاطرنشان کرد: تامین مواد غذایی و مواد اولیه پوشاک و چوب، تنظیم هوا، تنظیم جریان و تصفیه آب در طبیعت، استفاده در عمران، داروسازی و تولید انرژی بخشی از کاربردهای خاک است.

کد خبر 355398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha