دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: استاندارد نان از مرحله تولید گندم تا آرد و پخت نان در نانوایی و حتی از نظر حد مجاز سبوس، تجدید نظر می‌شود.

Bread

به گزارش ایرنا، نیره پیروزبخت، در مراسم امضای تفاهمنامه بین وزارت بهداشت و سازمان ملي استاندارد ایران در محل این وزارتخانه افزود: نان، قوت بیشتر ایرانیان است به طوری که حتی از 1400 سال پیش، علمای اسلام میزان فطریه را با توجه به میزان مصرف نان تعیین می‌کنند.

وی گفت: با توجه به مشکلات تولید نان در ایران هم از نظر بهداشت تولید و هم از نظر مواد مصرفی موجود در نان که می‌تواند به سلامت مردم آسیب برساند، مصوبه‌ای در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور رئیس جمهوری داشته‌ایم که بر اساس آن تجدیدنظر در استانداردهای نان را با همکاری وزارت بهداشت آغاز کرده‌ایم.

پیروزبخت اظهار کرد: تمام مراحل تولید نان از وضعیت گندم، آرد، استانداردهای نمک، سبوس، بهداشت نانوایی، وضعیت ریزمغذی‌ها در نان، حذف جوش شیرین و تجهیزات تولید آ‌رد و نان مورد ارزیابی مجدد و تجدید نظر قرار می‌گیرد.

وی گفت: علاوه بر آن بر اساس تفاهمنامه‌ای که امروز بین سازمان استاندارد و وزارت بهداشت منعقد می‌شود، همایش‌های آموزشی و تخصصی متعددی برای بهبود استاندارد نان در ایران برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: برای ارتقای کیفیت و استاندارد نان، آموزش باید از سطح کشاورز تا نانوا انجام شود.

پیروزبخت گفت: گر چه بیشتر نان‌هاي سنتی در ایران استانداردهای لازم را از نظر میزان نمک، سبوس و بهداشت پخت نان ندارند اما هیچ کس نمی‌خواهد نان سنتی را خذف کند بلکه می‌خواهیم فرایند تولید نان سنتی را در ایران اصلاح کنیم.

وی افزود: وقتی بتوانیم گندم را در کشاورزی مکانیزه با آبیاری مدرن تولید کنیم هم کیفیت گندم بالا می‌رود و هم از مصرف بی‌رویه آب، جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین خاطرنشان کرد که در عین حال باید به سطحی از استاندارد برسیم که ریزمغذی‌های مورد نیاز ایرانیان از طریق نان به آنها برسد و مواد مضر موجود در نان مانند نمک و قسمت‌های سوخته که شامل کربن و سرطان‌زاست وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: این، کار بزرگی است و می‌دانیم که فرایند حرکت به سمت صنعتی‌سازی و استانداردسازی تولید نان در کشور طولانی و زمان‌بر است.

کد خبر 355313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha