دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کم خونی یک اختلال تغذیه‌ای بسیار رایج در جهان است. این مشکل معمولاً خانم‌ها و کودکان را بیشتر درگیر می‌کند.

از بادام هندی تا انار برای مقابله با کم خونی

متأسفانه در نتیجه ابتلا به کم خونی نیز فرد دچار مشکلات کمابیش جدی در بدن می‌شود. البته علاوه بر کمبود آهن، ممکن است کم خونی در نتیجه کمبود اسیدفولیک و ویتامین B12، عوامل ژنتیکی یا بیماری‌های مزمن نیز بروز کند. محققان بر این عقیده هستند که داشتن تغذیه مناسب کلید پیشگیری از بروز این بیماری و همچنین درمان آن است. در این مطلب شما را با چند ماده غذایی آشنا می‌کنیم که کمک زیادی برای مقابله با کم خونی می‌کنند. لطفاً با ما همراه باشید.

  • اسفناج

اسفناج خواص متعددی دارد و یکی از منابع غذایی گیاهی آهن محسوب می‌شود. این سبزی خوشمزه همچنین سرشار از فیبرها، ویتامین A، B9 ،C و E بوده و حاوی میزان زیادی بتاکاروتن و کلسیم است. با مصرف روزانه نصف لیوان اسفناج می‌شود حدود 20 درصد نیاز روزانه به آهن را تأمین کرد. بهتر است بدانید که تمام سبزی‌جات سبزرنگ مانند بروکلی، کلم کیل، کاهو یا شاهی و غیره برای مقابله با این بیماری موثر هستند.

  • منابع غذایی حیوانی

مواد غذایی حیوانی بهترین منبع آهن رژیم غذایی محسوب می‌شوند. چون حاوی آهن هِم هستند که 30 درصد بهتر از آهن موجود در منابع غذایی گیاهی جذب بدن می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که از مصرف گوشت قرمز، جگر، غذاهای دریایی، ماهی و تخم مرغ و غیره غافل نباشید.

  • جوی دو سر

دو قاشق جوی دو سر تا حدود 4.5 میلی گرم آهن به بدن می‌رساند. برای مقابله با کم خونی توصیه می‌شود که از مصرف جوی دوسر غافل نشوید. انواع آرد غنی شده جوی دو سر نیز حاوی مکمل ویتامین B کمپلکس هستند.

  • بادام هندی

بادام هندی یکی از ترکیبات پرطرفدار آجیل است. باید بدانید که مصرف بادام هندی برای تأمین آهن مورد نیاز بدن موثر است. بنابراین توصیه می‌شود که روزانه یک مشت کوچک از این بادام‌های زرد و خوشمزه را میل کنید. کره بادام زمینی نیز منبع خوبی برای مقابله با کم خونی محسوب می‌شود. از دیگر میوه‌های خشک حاوی آهن می‌توان به آلو خشک، کشمش، زردآلوی خشک، بادام، انجیر و خرما اشاره کرد.

  • تخم مرغ

اگر از کم خونی رنج می‌برید بهتر است تخم مرغ را وارد برنامه غذایی‌تان بکنید. هر یک عدد تخم مرغ حاوی يك میلی‌گرم آهن است.

مصرف منظم این ماده غذایی مواد مغذی زیادی وارد بدن می‌کند در حالی که کالری آن زیاد نیست. توصیه می‌کنیم به همراه تخم مرغ آب پرتقال نیز مصرف کنید. چون این نوشیدنی باعث تحریک جذب آهن توسط بدن می‌شود.

  • نان کامل

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که یک برش نان کامل حدود 6 درصد نیاز روزانه ما به آهن را تأمین می‌کندو مصرف دیگر مواد غذایی کامل مانند پاستاهای تهیه شده از آرد کامل، برنج و غلات کامل نیز توصیه می‌شود چون به برطرف شدن مشکل کم خونی کمک زیادی می‌کنند.

  • حبوبات

حبوبات منبع طبیعی فیبرها هستند. باید بدانید که این ترکیبات مغذی نیز جزو روش‌های ضروری برای پیشگیری و درمان کم خونی محسوب می‌شوند. لوبیاها، عدس، سویا و نخود در بین دیگر حبوبات در هر لیوان تا حدود 5 میلی گرم آهن به بدن می‌رسانند. توجه داشته باشید که عدس بیشترین میزان این ماده معدنی را داراست. عدس همچنین کم چرب و در عین حال سرشار از پروتئین است. می‌توانید برای وعده صبحانه عدسی را بگنجانید و از خواص آن بهره مند شوید.

  • گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی میزان قابل توجهی ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن است. این ترکیبات مغذی برای مقابله و درمان کم خونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. برای افزایش جذب این ترکیبات مغذی توصیه می‌شود که گوجه فرنگی را به صورت آب گوجه فرنگی مصرف کنید. مصرف روزانه 1 لیوان از این نوشیدنی توصیه می‌شود. در عین حال لازم است که از نوشیدن قهوه، نوشابه‌ها و هر نوشیدنی انرژی زا بپرهیزید چون این قبیل نوشیدنی‌ها در جذب آهن توسط بدن اختلال ایجاد می‌کنند.

  • انار

انار چشم و چراغ این روزهای سرد است. این میوه خوشمزه حاوی میزان چشمگیری آهن است که به طور مستقیم جذب خون می‌شود. خواص فوق‌العاده‌ای که این میوه دارد آن را به یکی از بهترین روش‌ها برای مقابله با کم خونی مبدل کرده است. انار علاوه بر آهن حاوی ویتامین ها، پتاسیم و فیبرهای غذایی و عناصری است که باعث تصفیه خون و بهبود روند جریان آن می‌شود.

منبع: تبيان

کد خبر 355298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha