محدثه قیدی: هیچ ابزار قانونی برای ملزم کردن سازمان توسعه و تجارت به برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب وجود ندارد.

اين در حالي است كه تفاهمنامه شهرداري تهران و وزارت صنعت و معدن در مورد عدم‌برگزاري نمايشگاه‌هاي پرمخاطب يا برگزاري همزمان چند نمايشگاه نيز توان اجرايي لازم را ندارد چه آنكه هفته گذشته 5نمايشگاه به‌طور همزمان در محل دائمي نمايشگاه‌ها برپاشد. اين در حالي است كه مسئولان براي سال‌جاري 85عنوان نمايشگاه را انتخاب و در تقويم برگزاري‌ها ثبت كرده‌اند. در نبود ابزارهاي قانوني و عدم‌پايبندي به اينگونه تفاهمات است كه مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران پس از آنكه بارها به مسئولان درباره تبعات منفي ترافيكي و حتي امنيتي برگزاري نمايشگاه بين‌المللي سئول تذكر داد و به نتيجه نرسيد به ناچار بحث تشكيل زنجيره انساني دراطراف نمايشگاه بين‌المللي درصورت ادامه اين روند را مطرح ساخت.

اما اينطور كه معلوم است دست مديريت شهري اينقدرها هم خالي نيست چون محمد‌مهدي تندگويان، نايب‌رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران راه چاره را تشكيل شوراي سياستگذاري شبيه شوراي تأمين استان اعلام مي‌كند كه مي‌تواند با حضور نمايندگاني از استانداري، فرمانداري، وزارت صنعت و معدن، شهرداري، راهنمايي و رانندگي و حتي نيروي انتظامي تشكيل شود. در اين شوراست كه مي‌توان درمورد برگزاري نمايشگاه در شهر تصميم‌گيري و جدول برگزاري نمايشگاه در شهر تهران را تدوين و ابلاغ كرد. اما متولي پيگيري اين شوراي سياستگذاري از نظر تندگويان فقط شوراي اسلامي شهر تهران است. بنابراين رئيس شوراي اسلامي شهر تنها كسي است كه مي‌‌تواند با انجام مكاتبات لازم كار تشكيل اين شورا تا رسيدن به نتيجه نهايي را دنبال كند.

  • تخلفات ساخت‌وساز

واقعيت اين است كه زمين نمايشگاه بين‌المللي تهران با وسعت تقريبي 85هكتار وقفي و متعلق به آستان قدس رضوي است. اين سايت حدود 50سال پيش ساخته شده است و قدر مسلم هرگونه به روز رساني و نوسازي تاسيسات اين نمايشگاه قديمي نيازمند اخذ مجوز از شهرداري تهران است. اين درحالي است كه سال گذشته پس از آنكه يكي از سالن‌هاي اين نمايشگاه دچار حريق شد، مسئولان نمايشگاه بدون كسب مجوز از شهرداري تهران نسبت به ساخت دوباره سالن در اين نمايشگاه اقدام كردند. مهدي چمران، رئيس شوراي شهر و ديگر اعضاي اين شورا نيز نسبت به اين اقدام غيرقانوني مسئولان نمايشگاه واكنش نشان داده و با آن مخالفت كردند تاجايي كه شهرداري تهران با اعزام مأمور خواستار جلوگيري از اين اقدام غيرقانوني مسئولان نمايشگاه شد، اما مسئولان دولتي در مقابل، ورودي نمايشگاه را به روي مأموران شهرداري بستند و اجازه ورود به آنها را ندادند. تندگويان در اين‌باره ضمن تأكيد به قديمي بودن سايت نمايشگاه بين‌المللي سئول گفت‌: آن موقع انتخاب اين مكان به‌دليل نزديكي به فرودگاه مهرآباد، واقع شدن در مسير شريان بزرگراهي و نزديكي به هتل‌ها و امكانات اقامتي توجيهات درستي داشت اما هم‌اكنون شهر توسعه يافته و با بافت مسكوني و ترافيكي عجين شده است. از طرفي هيچ سايت نمايشگاهي را دردنيا سراغ نداريم كه نمايشگاهش در بافت ترافيكي و مسكوني مشابه سايت بزرگراه چمران قرار داشته باشد.

  • شهرآفتاب، ميزبان شايسته نمايشگاه‌ها

نايب‌رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه نمايشگاه‌ها مركز تبادلات بين‌المللي صنوف توليدي، عرضه كالا، عقد قرارداد و ساير اتفاقات مهم اقتصادي هستند، گفت: تا قبل از افتتاح شهر آفتاب توجيهي براي تعطيلي اين صنعت يا جلوگيري از برگزاري نمايشگاه درسايت سئول وجود نداشت چون تمام صنايع كشور به صنعت نمايشگاهي وابسته است. به گفته محمدمهدي تندگويان اما از ابتداي امسال كه مجتمع نمايشگاهي شهرآفتاب راه‌اندازي شد و نمايشگاه كتاب به‌عنوان يكي از مهم‌ترين اتفاقات نمايشگاهي در آن به ثمر نشست كه از قضا با درنظر گرفتن حجم بالاي بازديد‌كننده با هيچ‌يك از دستاوردهاي نمايشگاهي ديگر نيز قابل مقايسه نبود؛ اين يقين حاصل شد كه ازاين پس نمايشگاه‌ها را مي‌توان در شهر آفتاب برگزار كرد.

از نظر سخنگوي كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهرتهران، نمايشگاه شهر آفتاب تمام مزيت‌هاي نمايشگاه بين‌المللي را دارد مثلا نزديكي به فرودگاه، امكان تردد از طريق انواع وسايل نقليه، دسترسي به بزرگراه‌ها، برخورداري از استاندارد صنعت نمايشگاهي نظيردسترسي مترو، فضاي خيلي مناسب براي پارك خودرو و حتي دسترسي به هتل مناسب در فرودگاه امام(ره) ازجمله اين امتيازات است پس حتي مشكلي براي حضور مهمانان خارجي هم نيست. بنابراين وزارت صنعت و بهره‌بردار نمايشگاه هم به نفع‌شان است كه نمايشگاه‌هاي خود را دراين محل برگزار كنند چون واقعا رفتن به نمايشگاه بزرگ چمران در ترافيك سنگين به كابوس وحشتناكي براي مردم تبديل شده است. تندگويان البته موافق تعطيلي كامل سايت نمايشگاه سئول نيست و معتقد است كه در اين محل مي‌توان نمايشگاه‌هاي فوق تخصصي كه بازديد‌كننده زيادي ندارد برگزار كرد اما مشخص است كه برگزاري 4 يا 5 نمايشگاه همزمان در اين محل نمايشگاهي باعث ترافيك و معضلات ديگر مي‌شود.

  • درآمدزايي از نمايشگاه غيرقانوني است

يكي ديگر از مواردي كه از سوي عضو شوراي شهر تهران به آن اشاره شد اين بود كه چون وزارت صنعت جايگاهش ارائه تسهيلات براي برگزاري نمايشگاه است نبايد به‌دنبال درآمدزايي ازاين محل باشد. تندگويان دراين باره به همشهري گفت: نمايشگاه‌ها اصالتا براي اين تشكيل مي‌شوند كه در حوزه صنعت توليد و رونق توليدات كشور كمك كنند. بنابراين نمايشگاه نه براي ايجاد درآمد كه براي كمك به صنايع برگزار مي‌شود. به گفته تندگويان دولت‌ها سوبسيد و تسهيلات مي‌دهند تا صنايع بتوانند از اين جايگاه براي ارائه دستاوردها وخدمات خود اقدام كنند پس نبايد دنبال كسب درآمد باشند اما وقتي سايت سئول پروژه برگزاري نمايشگاه‌ها را از 30عنوان به حدود 85عنوان در سال مي‌رساند نشان‌دهنده هدف درآمد‌زايي است كه از لحاظ قانوني درست نيست.

کد خبر 355120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha