همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت که احیای ۳۰ گونه جانوری در معرض تهدید و انقراض در دستور کار محیط زیست قرار گرفته است.

طرح احیای ۳۰ گونه جانوری در حال انقراض در دستور کار قرار گرفت

به گزارش ايرنا، سید مجید خرازیان مقدم گفت: احیای این گونه‌ها با اجرای طرح مدیریت جامع حیات وحش کشور کلید خورده است.

وی هدف این طرح را زنده کردن (بازتولید) و نگه‌داری از گونه‌های جانوری در حال انقراض اعلام کرد و اظهار داشت: برای اجرای این طرح حدود 300 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که باید در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور تامین شود.

خرازیان مقدم افزود: برنامه ما برای تامین این اعتبار به گونه‌ای پیش‌بینی شده که بخشی از آن را دولت تامین کند و بقیه از سوی تشکل‌های مردم نهاد و شرکت‌های حامی محیط زیست از جمله بیمه‌ها تامین شود.

وی ادامه داد: هم اکنون طرح مدیریت احیاء برای 12 گونه به مرحله عملیاتی رسید و برای برخی از گونه‌های در معرض تهدید همانند گوزن زرد، تمساح، سمندر کردستانی، گورخر و پلنگ اجرایی شد.

  • 74 گونه جانوری ایران در معرض انقراض

مدیرکل دفتر تنوع زیستی حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت که هم اکنون 74 گونه جانوری در کشور در معرض انقراض قرار دارد.

خرازیان افزود: طرح احیاء و مدیریت باید برای تمام این گونه‌های در معرض انقراض اجرایی شود و در این راه علاوه بر اعتبار، به مشارکت مردمی نیز نیاز داریم.

وی تعداد گونه‌های جانوری موجود در کشور را افزون بر یک هزار و 500 گونه اعلام کرد.

  • بیمه سه گونه جدید جانوری

مدیرکل دفتر تنوع زیستی حیات وحش سازمان محیط زیست گفت که طرح بیمه برای سه گونه خرس قهوه‌ای، سیاه و تمساح نیز در دست اجرا قرار دارد.

خرازیان افزود: پیش از این بیمه سپاری برای پلنگ ایرانی در کشور از سوی یکی از شرکت‌های بیمه‌ای در حمایت از این گونه اجرا شد و خسارت‌دیدگان از این گونه‌ها می‌توانند غرامت دریافت کنند.

وی این برنامه را در راستای حمایت از این گونه‌های در معرض تهدید و انقراض و جلوگیری از شکار آنها اعلام کرد.

  • تصادف و شکارغیرمجاز، تهدید اصلی حیات وحش

مدیرکل دفتر تنوع زیستی حیات وحش سازمان محیط زیست همچنین تصادف و شکارغیر مجاز را از چالش‌های پیش رو در حفاظت از حیات وحش اعلام کرد.

خرازیان گفت که باید وزارت راه و شهرسازی دیواره حفاظتی را در نقاط حادثه‌خیز برای حفظ جان گونه‌های جانوری تدوین کند و این کار در برخی از جاده‌های کشور از جمله جنگل گلستان انجام شده است.

  • گنجاندن فرهنگ حفاظت از محیط زیست در دروس مدارس و دانشگاه‌ها

خرازیان سپس مردم را محور اصلی حفاظت از محیط زیست دانست و بر گنجاندن آموزش حفاظت از محیط زیست در واحدهای درسی در دانشگاه‌ها و مدارس تاکید کرد.

وی گفت: اگرچه سازمان حفاظت محیط زیست اطلسی را برای برخی از گونه‌های جانوری تهیه کرده و در اختیار مردم قرار داده است، ولی گنجاندن آموزش حفاظت از محیط زیست در دروس مدارس و دانشگاه‌ها می‌تواند کمک خوبی در این زمینه باشد.

مدیرکل تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور روز چهارشنبه برای شرکت در آئین پرداخت غرامت بیمه به دامداران مازندرانی خسارت دیده از پلنگ ایرانی به این استان سفر کرد.

کد خبر 355057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha