مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

‌شهردار تهراندر حاشیه نشست با شورایاری‌ها و مدیران محله‌های منطقه ۱۲ به مسئله برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل تهران اشاره کرد و گفت: مراجع ذی‌ربط باید از برگزاری نمایشگاه در شهر تهران جلوگیری کرده و نمایشگاه‌هایی با بیش از ۲۰۰ هزار مراجعه‌کننده را به‌دلیل تبعات ترافیکی و آلودگی‌های زیست‌محیطی حتما در شهر آفتاب برگزار کنند.

ترافیک

محمدباقر قاليباف كه در جمع خبرنگاران صحبت مي‌كرد،خاطرنشان كرد: ما مصمم هستيم طبق توافقنامه‌اي كه با وزارت صنعت و معدن به امضا رسانديم از برگزاري نمايشگاه‌ها در داخل شهر جلوگيري كنيم، از اين‌رو مجموعه‌هاي دولتي با هماهنگي مديريت شهري بايد از صدور مجوز برگزاري نمايشگاه‌ها در داخل شهر جلوگيري كنند.

در حال حاضر 5 نمايشگاه همزمان درمحل دائمي نمايشگاه‌هاي تهران برپاست.همچنين تا پايان امسال 36 نمايشگاه ديگر در اين محل برگزار خواهد شد.

  • رسيدگي به محرومان، اولويت مديريت شهري

شهردار تهران همچنين در نشست با شوراياران و مديران محله‌هاي منطقه12 شهر تهران از اهميت رسيدگي به محرومان سخن گفت و آن‌را در راس هر فعاليت عمراني، فرهنگي، خدماتي و توسعه‌اي اعلام كرد. ‌به گفته قاليباف با وجود شرايط بسيار سخت اداره زندگي اما خلأ رسيدگي به محرومان و نيازمندان وجود دارد كه براي حل اين مسئله شهرداري مي‌تواند در سراهاي محله و با كمك شوراياري‌ها ضمن شناسايي اين افراد، مشكل آنان را با رعايت ادب و احترام و با استفاده از كمك خيرين و نه الزاما كمك‌هاي شهرداري برطرف كند. وي همچنين از وجود 70هزار خانوار در تهران خبر داد كه اگر كسي به آنها غذاي گرم ندهد، امكان تهيه غذاي گرم براي آنها ميسر نيست.

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود خطاب به شوراياري‌هاي محله‌ها برلزوم شكل‌گيري ساختار شوراياري‌ها در محله‌ها تأكيد كرد و گفت: اگر فضاي سراي محله‌اي كوچك است يا با برخي كمبودها روبه‌روست حتما بايد براي حل آن اقدام كنيم اما بايد توجه داشته باشيم كه شوراياري‌ها از يك نقطه كوچك كار خود را شروع كرده و به اينجا رسيده‌اند كه درهيچ شهر ديگري در كشور سابقه ندارد. درعين حال نبايد احساس غرور هم پيدا كنيم چون كارهاي به زمين مانده بسيار داريم.

قاليباف گفت: خواست انقلاب اسلامي و امام راحل (ره) همواره اين بود كه كاري كه مردم مي‌توانند انجام دهند، دستگاه‌هاي دولتي در آن دخالت نكنند. در اين ميان شهرداري‌ها به‌عنوان نهاد عمومي غيردولتي مصداق عيني يك سازمان مردمي به شمار مي‌روند. وي با اشاره به اينكه اعضاي شوراي شهر تهران به اندازه شوراياري‌ها در محله‌ها و بين مردم حضور ندارند، گفت:

شوراياري‌ها نزديك‌ترين مجموعه به مردم و قوي‌ترين مجموعه مردمي محسوب مي‌شوند. حتي وقتي ميهمانان خارجي به تهران مي‌آيند براي آنها غيرقابل تصور است كه چنين ساختاري در شهر تهران وجود داشته باشد. تأكيد شهردار تهران اين بود كه بايد از هر كاري كه منجر به تضعيف شوراياري‌ها مي‌شود پرهيز كرد.

  • ساماندهي منطقه12 با رويكرد هويت بخشي

از ديگر محورهاي سخنراني شهردار تهران در ميان شوراياران اشاره به رويكردهاي شهرداري تهران در منطقه12 بود. محمدباقر قاليباف در اين‌باره گفت: ما بايد اين منطقه را از مراكز توليدي و انباري تخليه كرده و اجازه ندهيم فعاليت‌ها از عمده‌فروشي به سمت خرده‌فروشي حركت كند. ضمن اينكه منطقه12 مركز هويت اسلامي، تاريخي، انقلابي و معماري شهر تهران است و هركدام از ميهمانان داخلي و خارجي كه به اين منطقه مراجعه مي‌كنند، بايد بتوانند فرهنگ ما را ببينند.

شهردار تهران تصريح كرد: وقتي از ارتقاي كيفيت زندگي در منطقه12 صحبت مي‌كنيم در واقع مي‌خواهيم زندگي با فرهنگ اسلامي و ايراني در اين منطقه پديدار شود. در اين راستا طرح‌هاي منظر و محله‌ها با جزئيات آن در كميسيون ماده 5 بررسي شده است، ما در منطقه12 به‌هيچ‌وجه نگاه اقتصادي نداريم تاجايي كه عوارض شهرداري در ساخت‌وساز بافت فرسوده را به صفر رسانديم.

شهردار تهران با تأكيد بر ضرورت توجه به موضوع «ساماندهي» در منطقه12 ابراز داشت: اين منطقه بيش از هر چيز نيازمند انضباط شهري است چرا كه نبود اين انضباط باعث بهم ريختگي، بي‌نظمي در تردد موتورسيكلت و... مي‌شود. از اين‌رو همه ما بايد بسيج شويم تا بحث انضباط شهري را حل و فصل كنيم.

قاليباف در ادامه به اقدامات صورت گرفته در حوزه منظر و نما در ميدان‌هاي بهارستان و حسن آباد، خيابان شهيد مصطفي خميني و...اشاره و تصريح كرد: اين فعاليت‌ها باعث زيبايي فضاي منطقه شده اما چرا اين زيبايي را نمي‌بينيم؟ چرا تهران در ايام نوروز زيباتر ديده مي‌شود؟ دليلش روشن است؛ چون دراين ايام ترافيك لجام‌گسيخته، پارك‌هاي حاشيه‌اي موتورسيكلت، خودروها و... وجود ندارد و بي‌نظمي به حداقل خودش مي‌رسد.

وي با اشاره به رونق بخش غربي خيابان 15خرداد و ضرورت ساماندهي بخش شرقي اين خيابان، گفت: بايد با همكاري و دخالت شوراياري‌ها اقدامات لازم به‌منظور ساماندهي دستفروشان، چرخ‌دستي‌ها، ورود و پاركينگ موتورسيكلت و... انجام شود. بهره‌برداري از خطوط مترو در منطقه12 طي ماه‌هاي آينده از ديگر موضوعاتي بود كه از سوي قاليباف به آن اشاره شد. وي گفت: عبور خط 6 و 7 از منطقه12 به‌دليل جنس خاك و حفاري‌هاي صورت گرفته از ميدان منيريه تا اتوبان شهيد محلاتي، مزاحمت‌هاي زيادي براي مردم ايجاد كرد اما هم‌اكنون مترو از اين مسير عبور كرده و طي ماه‌هاي آينده تمامي كارگاه‌هاي مترو برچيده خواهد شد.

  • افزايش ساخت‌وساز در قلب تهران

‌ديروز قاليباف درحاشيه نشست با شوراياري‌ها و در جمع خبرنگاران با اشاره به مشكلات جدي منطقه12 ازنظر فرسودگي بافت‌ها، آسيب‌هاي اجتماعي و انضباط شهري گفت: شهرداري تهران دو سال و نيم است كه به‌صورت ويژه در حوزه بافت فرسوده و كمك به زيرساخت‌هاي اين منطقه با هماهنگي بقيه دستگاه‌ها كمك مي‌كند. قاليباف با اشاره به طرح تفصيلي و طرح‌هاي منظر براي رشد ساخت در منطقه12 گفت: آمارها نشان مي‌دهد اگر در بقيه نقاط شهر ساخت‌وساز رو به كاهش است،

در منطقه12 به‌خاطر همين زيرساخت‌‌ها و تسهيلات فراهم شده، آمار ساخت‌وساز به دو برابر افزايش پيدا كرده و مقررشده در برخي ازمحله‌ها مثل محله ايران براي افزايش سرانه فضاي سبز اقداماتي صورت گيرد. قاليباف در پاسخ به سؤالي درباره عدم‌پرداخت سهم دولت از بودجه توسعه متروي تهران گفت: اين موضوع به يك مشكل قديمي تبديل شده است.

حتي 1.2ميليارد دلاري كه براساس مصوبه مجلس بايد از صندوق ذخيره ارزي داده مي‌شد نيز پرداخت نشده است. به گفته قاليباف، يك زماني اعتبارات تحقق پيدا نمي‌كند كه موضوع ديگري است اما بودجه 1.2ميليارد دلاري براي متروي تهران در حوزه واگن وجود داشت ولي متأسفانه پرداخت نشد. شهردار تهران تأكيد كرد: ما با همه مشكلات مالي، ساخت مترو را پيش مي‌بريم اما به‌خاطر كمبود واگن شرمنده مردم هستيم كه در زمان پيك سفرهاي مترو از اين بابت اذيت مي‌شوند.

کد خبر 354874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha