همشهری‌آنلاین: عبدالکریم جربزه‌دار،مدیر انتشارات اساطیر از وزارت ارشاد خواست تا از کتاب‌های مرجع واقع‌بینانه و منطبق بر تحقیق و بررسی حمایت کند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایبنا عبدالکریم جربزه‌دار، مدیر نشر اساطیر در این‌باره به خبرنگار «ایبنا» گفت: مشکلات نشر بنیادی هستند و گستردگی آن‌ها از سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بالاتر و بیشتر است. اما عمده مشکلات آن از این قرار است که در سبد هزینه خانوار پولی برای خرید کتاب وجود ندارد و مردم با وجود همه تنگناهای اقتصادی برای خرید به‌طور مثال پیتزا و گل و یا مسافرت همواره اعتبار مادی و ذهنی دارند، اما برای خرید کتاب این باور را ندارند.

وی توضیح داد: حل این معضل تنها وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، بلکه عزم ملی را می‌طلبد. از سال‌های نخستینی که فرزندان پا به مدارس می‌گذارند، باید اهمیت مطالعه و شیوه مطالعه آموزش داده شود. در این میان رادیو، رسانه ملی و سایر وسایل ارتباطات جمعی نقش غیرقابل انکاری دارند.

مدیر نشر اساطیر افزود: فرهنگ کتابخوانی و این‌که جامعه به مطالعه و افزایش دانش نیازمند است، باید نهادینه شود. اگر این مهم رُخ دهد، سایر مسائل خود به خود حل می‌شوند.

جربزه‌دار بیان کرد: در این میان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند راه نشر را تسهیل کند. به این منظور باید چندین اقدام مهم را انجام دهد؛ نخست این‌که مقررات دست‌وپاگیر در حوزه نشر را حذف کند و از خلق مقررات و بروکراسی اداری جلوگیری کند. دوم این‌که به اصلاح آیین‌نامه خرید کتاب بپردازد.

وی درباره چگونگی اصلاح آیین‌نامه خرید کتاب، گفت: خرید کتاب‌های ناشران دولتی و ناشرانی که به نهادها و دستگاه‌های مختلف وابسته هستند، در بودجه سالیانه دولت، نهادها و دستگاه‌ها تعریف شده است؛ به عبارت دیگر این گروه از ناشران همواره مورد حمایت‌ قرار می‌گیرند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با حمایت از ناشران خصوصی (خرید کتاب از ناشران بخش خصوصی) نیز به اهالی فرهنگ کمک قابل‌توجهی کند.

مدیر نشر اساطیر با اشاره به سومین اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تسهیل مسیر نشر، اظهار کرد: بسیار شایسته است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تولید کتاب‌های پایه و مرجع حمایت کند. کتاب‌هایی مانند رمان یا شعر معاصر که مورد استقبال بازار قرار دارد به حمایت کمتری احتیاج دارند، اما وقتی کتا‌ب‌های مرجع که متون اساسی و جزو منابع و مأخذ اصلی این سرزمین به‌شمار می‌آیند و هویت جامعه به آن‌ها بستگی دارد، در شمارگان بسیار پایین (مثلا 200 نسخه) چاپ می‌شوند، کمتر ناشری پیدا می‌شود که تمایلی به سرمایه‌گذاری در این عرصه داشته باشد؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از این دسته از کتاب‌ها حمایت واقع‌گرایانه و حساب‌شده داشته باشد.

وی با بیان این‌‌که کتاب‌های مرجع نیاز مبرم کتابخانه‌های عمومی و تخصصی هستند، ادامه داد: منظور از حمایت واقع‌گرایانه و حساب‌شده این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید رصد کند ناشری که می‌خواهد در حوزه کتاب‌های مرجع سرمایه‌‌گذاری کند، آیا واقعا در این عرصه گام بر می‌دارد یا خیر؟ این وزارتخانه می‌تواند با حمایت‌های معقول خود در این زمینه هر انتشاراتی را به یک پژوهشکده تبدیل کند.

جربزه‌دار ضمن تأکید بر این نکته که نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه نشر باید کلان و بنیادی باشد، گفت: این وزارتخانه باید با برنامه‌ریزی، از انجام کارهای روزمره و همچنین از بازار نشر فاصله بگیرد. وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی جدید نیز می‌تواند در این فرصت اندکی که باقی مانده، پایه اساسی در این عرصه بنیان کند تا وزیران ارشاد دوره‌های آینده روی این پایه‌ها فعالیت کنند.

کد خبر 354798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha