پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: این مطلب به معرفی یکی از اسطوره‌های اسپانیا و باشگاه بارسلونا می‌پردازد.

آندرس اینیستا

آندرس اینیستا لوخان (Andrés Iniesta Luján) که در ۱۱می ۱۹۸۴ در روستایی کوچک به‌نام فوئنتیلبیا، واقع در استان آلباسته در اسپانیا به‌دنیا آمد، فوتبالیستی اسپانیایی است که در پست هافبک تهاجمی بازی می‌کند.

اینیستا هم‌اکنون (2016) با پیراهن تیم فوتبال بارسلونا در رقابت‌های لالیگا اسپانیا شرکت می‌کند و عضو تیم ملی فوتبال اسپانیا نیز می‌باشد. وی از نوجوانی در مدرسه فوتبال بارسلونا آموزش دیده است.

اینیستا

پیش از اولین بازی خود در تیم ملی بزرگسالان اسپانیا در سال ۲۰۰۶ میلادی، اینیستا در تیم‌های زیر ۱۶سال، زیر ۱۹سال و زیر ۲۱سال اسپانیا بازی کرده بود. در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان فقط توانست یک بازی برای اسپانیا انجام دهد چرا که اسپانیا نتوانست به دور بعدی راه پیدا کند. وی در رقابت‌های مقدماتی و اصلی یورو ۲۰۰۸ برای اسپانیا بازی کرد و نقش بسزایی در قهرمانی این تیم داشت که در نهایت باعث شد اسم وی در لیست تیم منتخب تورنمنت حاضر باشد.

در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی نیز اینیستا تیم اسپانیا را همراهی کرد و نقش کلیدی در پیروزی تیمش داشت. آندرس اینیستا در فینال این بازیها با به ثمر رساندن تنها گل بازی در دقیقه ۱۱۶ باعث شد تا اسپانیا با پیروزی بر هلند برای اولین بار قهرمان جهان شود. این گل او باعث شد تا وی به‌عنوان بهترین بازیکن بازی انتخاب شود و به محبوبیتهای او افزوده شود. وی همچنین جایزه‌ی بهترین بازیکن اروپا در سال ۲۰۱۱-۲۰۱۲ را برده است.

لحظه به ثمر رسیدن گل پیروزی اسپانیا توسط اینیستا در فینال جام جهانی در دقیقه ۱۱۶

توانایی بازی او در همه جای زمین، به همراه فروتنی و تواضع ذاتی او، باعث شده تا القابی مانند جادوگر (El Ilusionista)، ضدستاره (El Anti-Galáctico) و جدیدترین آنها «سن آندرس» (San Andrés)، به او داده شود. یکی دیگر از معروف‌ترین القاب آندرس اینیستا طفل معصوم است.

اینیستا در سن 12 سالگی به‌همراه تیم آلباسته بالومپی در مسابقات فوتبال 7 نفره شرکت کرد و با بازی‌های خیره‌کننده مورد توجه بسیاری از استعدادیاب‌های سراسر اسپانیا قرار گرفت. انریکه اریزائولا که یکی از مسئولین استعدادیابی آکادمی باشگاه فوتبال بارسلونا بود پدر و مادر اینیستا را متقاعد کرد که فرزندشان را در آکادمی بارسلونا بیاورند تا استعدادهای آندرس را پرورش بدهد. پس از مهاجرت خانواده اینیستا به شهر بارسلون اینیستا در این آکادمی ثبت‌نام کرد و فوتبال حرفه‌ای خود را در این باشگاه شروع کرد.

اینیستا در سال 1999 در مسابفات جام برتر نایک به‌عنوان کاپیتان تیم در فینال این بازی‌ها در دقایق پایانی گل پیروزی تیمش را به ثمر رساند تا ارزش‌های خود را به مسئولان باشگاه بارسلونا نشان دهد و شرایطی را برای پیوست به تیم اصلی بارسلونا راه پیدا کند.

  • سال های 2004 تا 2008

اینیستا پس از پیوستن به تیم بزرگسالان بارسلونا در فصل 2004-2005 در 38 بازی بارسلونا در لالیگا اسپانیا 37 بازی انجام داد، اگرچه در 25 بازی به‌عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شد ولی با بازی‌های درخشان خود توانست در فصل آینده در کنار ژاوی هرناندز با تجربه به‌عنوان بازیکن ثابت بازی کند. ژاوی و اینیستا در فصل 2005-2006 یک از بهترین خط هافبک های جهان را تشکیل داده بودند.

اینیستا در فصل 2005-2006 در 11 بازی از لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفت و بازی فینال مقابل آرسنال به عنوان تعویضی به‌جای ادمیلسون به بازی رفت در نهایت بارسلونا با نتیجه 2-1 و با گل‌های سیلوینیو و تیری آنری آرسنال را شکست داد تا اینیستا اولین قهرمانی اروپا را بدست بیاورد.

اینیستا در فصل 2006-2007 تمایل خود را برای بازی در پست های مختلف بازی نشان داد و به‌عنوان یک بال چپ رو به جلو برای بارسلونا بازی کرد اما زیاد در این پست موفق نبود. فرانک ریکارد با توجه به بازی نه چندان مطلوب اینیستا در بال چپ وی را در پست هافبک وسط به بازی گرفت تا بار دیگر با بازی‌های درخشان خود به کمک بارسلونا بیاید.

در سال 2007 با خروج لودویک ژولی از بارسلونا پیراهن شماره 8 کاتالان‌ها به اینیستا که با شماره 24 بازی می‌کرد رسید.
با نزدیک شدن اتمام قرارداد آندرس اینیستا در بارسلونا، در تاریخ 19 جولای روزنامه مارکا اسپانیا با بیان این مطلب که اینیستا با مبلغ 60 میلیون یورو به رئال مادرید می‌پیوندد تعجب اینیستا را به‌همراه داشت و در مصاحبه این خبر را تکذیب کرد و گفت: من بسیار شگفت زده شدم و چیزی نمی‌توانم بیان کنم. اما من بارسلونا را در قلبم دارم و می‌خواهم فوتبال خودم را در این باشگاه به پایان برسانم و می‌دانم به هر چیزی که بخواهم در بارسا به آن می رسم.

اینیستا در تاریخ 25 ژانویه 2008 قرارداد خود را تا سال 2014 میلادی با باشگاه بارسلونا تمدید کرد.
در سپتامبر 2008 پس از خروج رونالدینیو از بارسلونا و پیوستن آث میلان ایتالیا، اینیستا به‌عنوان کاپیتان چهارم بارسلونا بعد از کارلوس پویول ، ژاوی و ویکتور والدز را به‌دست آورد.

در اواسط ماه نوامبر 2008 اینیستا دچار آسیب دیدگی از ناحیه ساق پا شد و به مدت 6 هفته از میادین دور ماند و چندین عمل جراحی بر روی پای او انجام شد، و بسیاری از منتقدین که برای اینیستا آرزوی چنین روزی را می‌کردند، فوتبال را برای اینیستا تمام شده می‌دانستند و حاشیه‌های زیادی برای این بازیکن درست کردند و همچنین طرفداران این ستاره بارسلونا هم در چندین اقدام اعتراضات خود را در ورزشگاه نیوکمپ به منتقدین نشان دادند. در نهایت در 3 ژانویه 2008 با بهبود مصدومیت اینیستا در دقیقه 65 بازی مقابل مایورکا به میدان رفت و پس از 10 دقیقه حضور در میدان گل حیاتی را برای بارسلونا به ثمر رساند تا جواب این منتقدین را بدهد، و در پایان فصل 2008-2009 آندرس اینیستا مورد تحسین بسیاری قرار گرفت.

در تاریخ 5 فوریه اینیستا در 250 امین بازی خود در مقابل مالاگا، بار دیگر دچار مصدومیت شد و دوباره پای خود را به تیغ جراحان سپرد و پس از گذراندن دوره مصدومیت در لیگ قهرمانان اروپا مقابل بایرن مونیخ به میدان رفت و بارسلونا موفق شد این بازی را با نتیجه 4-0 به سود خود به پایان برساند.

ساموئل اتوئو در مورد هم تیمیش آندرس اینیستا، بیان کرده بود که او بهترین بازیکن جهان است و هر زمان که در زمین است همه را به خود جذب می‌کند ، حتی من که خودم در بازی هستنم این احساس را دارم.

آندرس اینیستا در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در بازی مقابل چلسی در شهر لندن، گل بسیار زیبا و حیاتی را در دقایق پایانی به ثمر رساند و بازی را به تساوی 1-1 رساند و تمیش با این تساوی به فینال لیگ قهرمانان اروپا رساند.

اینیستا که در کتابی خاطرات خود این گل را چنین توصیف می کند: این گل هیچ ارتباطی با پای من نداشت، هیچ ارتباطی با داخل پا شوت زدن یا خارج پا شوت زدن ندارد، بلکه من این توپ را با تمام قوا با قلبم شوت زدم.

با رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا بارسلونا باید در ورزشگاه المپیک رم به مصاف مدعی عنوان قهرمانی، منچستر یونایتد می‌رفت. سرالکس فرگوسن سرمربی پیشین منچستر یونایتد در مورد اینیستا ابراز کرد که او برای بارسلونا بسیار مهم است چون با ایجاد فضای مناسب برای لیونل مسی و دیگر مهاجمان بارسلونا می‌تواند کار را برای ما بسیار سخت کند و ما باید این بازیکن فوق‌العاده را مهار کنیم. اما اینیستا با توجه به آسیب‌دیدگی چزئی که در ران پای خود داشت با دادن پاس گل به ساموئل اتوئو گل اول بارسلونا به ثمر رسید و در نیمه دوم لیونل مسی با ضربه سر زیبا دروازه منچستر را گشود تا بارسلونا برای سومین بار قهرمان اروپا شود. اینیستا در پایان این بازی گقت: من که گفته بودم هر چیزی که بخواهم در بارسلونا به‌دست می‌آورم.

جام قهرمانی باشگاه های جهان

  • فصل 2009-2010

در 18 اکتبر 2009 آندرس اینیستا در فهرست 30 نامزد جایزه بهترین بازیکن جهان قرار گرفت. در این لیست اینیستا در کنار هم‌تیم‌هایش لیونل مسی، ژاوی، تیری آنری، یحیی توره و زلاتان ابراهیموویچ قرار گرفت و اینیستا با کسب 134 رای در رتبه پنجم قرارگرفت و هم تیمش لیونل مسی به‌عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شد.

  • فصل 2010-2011

آندرس اینیستا بار دیگر در فهرست نامزد های جایزه بهترین بازیکن جهان قرار گرفت. اینیستا، ژاوی و لیونل مسی در این دوره با هم به رقابت پرداخت که در انتها لیونل مسی نفر اول، اینیستا نفر دوم و ژاوی عنوان نفر سوم را به‌خود اختصاص دادند.

خانواده اینستا

  • فصل 2011-2012

در 19 اکتبر 2011 آندرس اینیستا با پاس گل لیونل مسی یکی از بهترین گل‌های لیگ قهرمانان اروپا را به‌ثمر رساند.
در 17 مارس 2012 آندرس اینیستا رکورد امیلیو بوتراگوئنو بازیکن سابق رئال مادرید را با 51 حضور در ترکیب بارسلونا بدون باخت در لالیگا شکست.
اینیستا با بازی‌های چشم‌گیر در لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2011-2012 به‌عنوان بهترین بازیکن این دوره از مسابقات انتخاب شد.

بهترین بازیکن سال اروپا ۲۰۱۲

  • فصل 2012-2013

آندرس اینیستا در فصل 2012-2013 همراه بارسلونا به قهرمانی لالیگا دست پیدا کرد ولی فصل نه چندان خوبی را پشت سر گذاشت، این فصل فصل ناکامی‌های بارسلونا و آندرس اینیستا بود، در جایی‌که با شکست‌های پیاپی مقابل رئال مادرید و از دست دادن جام حذفی اسپانیا و شکست مقابل بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا و از دست دادن جام قهرمانی در مرحله نیمه نهایی و شکست اسپانیا مقابل تیم ملی برزیل در جام کنفدراسیون ها 2013، تمام این شکست‌ها دلیل ناکامی آندرس اینیستا و هم‌تیمی‌هایش بود.
آندرس اینیستا در مراسم انتخاب بهترین بازیکن جهان سال 2012 به‌همراه کریستیانو رونالدو و لیونل مسی شرکت کرد و عنوان نفر سوم را به‌خود اختصاص داد و لیونل مسی هم‌تیمی اینیستا بار دیگر این جایزه را به‌دست آورد.

  • مراسم انتخاب بهترین بازیکن جهان سال ۲۰۱۲حضور در تیم ملی اسپانیا

آندرس اینیستا در سال 2001 و 2002 با تیم ملی اسپانیا توانست به قهرمانی در جام ملت‌های اروپا زیر 17 و زیر 19 سال دست پیداد کند.
اینیستا اولین بازی خود را برا ی تیم ملی بزرگسالان اسپانیا در تاریخ 27 می 2006 در یک بازی دوستانه مقابل روسیه انجام داد؛ و اولین گل ملی خود را در 7 فوریه 2007 در یک بازی دوستانه مقابل انگلیس به‌ثمر رساند.

  • یورو 2008 اتریش و سوئیس

اینیستا به‌دلیل وجود یک ویروس در بدن خود دچار مشکلات روده‌ای شده‌بود و نتوانست به مرحله گروهی و مقدماتی یورو 2008 برسد ولی توسط ویسنته دل بوسکه به تیم ملی دعوت شد و در اولین بازی اسپانیا با پاس گل به داوید ویا در بازی مقابل روسیه توانایی‌های خود را به همگان نشان داد. تیم ملی اسپانیا در مرحله یک چهارم نهایی مقابل ایتالیا در ضربات پنالتی پیروز شد و اینیستا در این بازی در دقیقه 60 بدلیل آسیب دیدگی جزئی تعویض شد و در نهایت تیم ملی اسپانیا با شکست دوباره روسیه در نیمه نهایی به فینال یورو 2008 به آلمان برخورد کرد و قهرمانی یورو 2008 شد و اینیستا به عنوان قهرمانی در جام ملت های اروپا دست پیدا کرد.

  • جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی

در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی نیز اینیستا تیم اسپانیا را همراهی کرد و نقش کلیدی در پیروزی تیمش داشت. آندرس اینیستا در فینال این بازیها با به ثمر رساندن تنها گل بازی در دقیقه ۱۱۶ باعث شد تا اسپانیا با پیروزی بر هلند برای اولین بار قهرمان جهان شود. این گل او باعث شد تا وی به‌عنوان بهترین بازیکن بازی انتخاب شود و به محبوبیت‌های او افزوده شود. وی همچنین جایزه‌ی بهترین بازیکن اروپا در سال ۲۰۱۱-۲۰۱۲ را برده است. اینیستا پس از به‌ثمر رساندن گل تیمش با در آوردن لباس خود و نشان دادن متنی که بر روی لباسش نوشته بود "دنی همیشه با ما" یاد آور دوست صمیمی خود دنی خارکوئه شد.
اروپا پرس گزارش داد که آندرس اینیستا در سال 2010 محبوب‌ترین ورزشکار اسپانیایی انتخاب شد. این انتخاب توسط شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و یوتیوب انجام شد که بعد از اینیستا، ایکر کاسیاس، داوید ویا، رافائل نادال و فرناندو آلونسو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

گل فینال جام جهانی ۲۰۱۰

  • یورو 2012 لهستان و اوکراین

اینیستا موفق شد همراه با تیم ملی اسپانیا قهرمانی یورو 2012 شود و با دریافت جایزه بهترین بازیکن این مسابقات افتخاری به افتخارات خود افزوده کند.

  • سبک بازی

آندرس اینیستا که محصول آکادمی باشگاه فوتبال بارسلونا می‌باشد و توسط استعدادیاب‌ها به این باشگاه معرفی شده با نشان دادن توانایی‌های خود خیلی زود به یک ستاره تبدیل شد. از خصوصیات بازی اینیستا می‌توان به تعادل خوب، چابکی، مهارت کامل بر روی توپ و زمین، دید کامل، بازی سازی، تکنیک فوق‌العاده و ... اشاره کرد .

ویسنته دل بوسکه، اینیستا را بازیکن کامل دانسته و می‌گوید او هم در حمله تاثیر بسیاری دارد هم در دفاع و پرسینگ.

فرانک ریکارد که شاید بتوان گفت مثل یک معلم برای آندرس بود درباره وی می‌گوید: اینیستا به‌عنوان یک هافبک وسط کامل پشت سر مهاجمان قرار می‌گیرد و هر آن امکان دارد حرکتی را انجام دهد که انتظار آن را ندارید.

اینیستا در ابتدا به‌عنوان بازیکن تعویضی به‌جای ریکلمه و رونالدینیو به میدان می‌آمد ولی با بازی‌های خوب خود مربیان را متقاعد کرد که یک بازیکنی در کلاس جهانی است و خیلی زود خود را در کنار ژاوی دید.

سایت فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در خصوص آندرس اینیستا می گوید: انگار توپ به انگشت پاهای او چسپیده و تکان نمی‌خورد. همچنین این سایت اینیستا را با بازیکنانی مثل پپ گواردیولا، ایوان دلا پنا، ژاوی و زیدان مقایسه می‌کند.

توانایی بازی او در همه‌جای زمین، به‌همراه فروتنی و تواضع ذاتی او، باعث شده تا القابی مانند جادوگر و ضد ستاره به او داده شود. و جدیدترین آنها سن آندرس می‌باشد. یکی دیگر از القاب وی طفل معصوم است.

  • زندگی شخصی

آندرس اینیستا در سال 2008 میلادی با آنا اورتیز آشنا شد و دخترش به نام والریا در 3 آوریل 2011 به‌دنیا آمد. اینیستا و اورتیز در 8 ژوئن 2012 با یکدیگر ازدواج کردند.

اینیستا با پرداخت مبلغ 420 هزار یورو یک از سهام‌داران باشگاه آلباسته است و به همراه پدر خود آنتونیو جزء هئیت مدیره باشگاه محصوب می‌شوند.

ستاره باشگاه بارسلونا در سال 2013 با پرداخت مبلغ 240 هزار یورو از سقوط باشگاه آلباسته به دسته دوم به دلیل عدم توانایی پرداخت حقوق بازیکنان خود جلوگیری کرد.

  • افتخارات آندرس اینیستا

باشگاهی
قهرمانی در لالیگا اسپانیا : 7 بار
قهرمانی در جام حذفی اسپانیا (کوپا دل ری) : 3 بار
قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا : 5 بار
قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا : 4 بار
قهرمانی در سوپر کاپ اروپا : 2 بار
قهرمانی در جام جهانی باشگاه ها : 2 بار

تیم ملی
قهرمان جام جهانی 2010 : 1 بار
قهرمانی در جام ملت های اروپا : 2 بار
قهرمانی در جام ملت های اروپا زیر 19 سال : 1 بار
قهرمانی در جام ملت های اروپا زیر 17 سال : 1 بار

  • افتخارات فردی

جایزه بهترین بازین لالیگا در سال 2009
جایزه بهترین هافبک مهاجم لالیگا در سال های 2009 ، 2011 ، 2012
حضور در مراسم انتخاب بهترین بازیکن جهان در سال های 2009 ، 2010 ، 2011 ، 2012
حضور در تیم سال اروپا در سال های 2009 ، 2010 ، 2011 ، 2012
بهترین بازیکن لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2011-2012
جایزه بهترین بازیکن سال اروپا در سال 2012
جایزه بهترین بازیکن لیگ قهرمانان اروپا در سال 2012
جایزه توپ نقره ای جام کنفدراسیون ها 2013 برزیل

کد خبر 354698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha