حامد فوقانی: فعالیت ۱۰واحد آلاینده طی یک‌‌هفته گذشته از سوی اداره‌کل محیط‌زیست استان تهران متوقف شده است.

همچنين 60واحد صنعتي طي اين مدت اخطار گرفته‌اند كه اگر مشكلات مربوط به آلودگي‌هاي خود را رفع نكنند، پلمب مي‌شوند. اين اخبار را روز گذشته ناصر مهردادي، مديركل محيط‌زيست استان تهران اعلام كرد و گفت: «براي كاهش آلودگي هواي مربوط به منابع ثابت، برخورد قضايي جدي با واحدهاي متخلف در دستور كار خواهيم داشت.» اينطور كه پايش‌هاي آلودگي هوا نشان مي‌دهد منابع ثابت شامل واحد صنعتي و غذايي، سنگبري‌ها، مشاغل مرتبط با فلزات، موتورخانه‌ ساختمان‌ها و... نقش 20درصدي در توليد آلودگي هواي تهران دارند. در اين ميان برخي از واحدها مثل كارخانه سيمان شهرري، فرودگاه مهرآباد، كارخانه روغن نباتي قو و ايستگاه راه‌آهن تأثيرات بسزايي روي كاهش كيفيت هواي محله‌هاي اطراف مي‌گذارند. آلايندگي برخي ديگر مانند كارخانه‌هاي آسفالت و معادن شن و ماسه غرب استان تهران اما به‌خاطر وزش باد غالب غرب به شرق، بسياري از مناطق شهر تهران را نيز تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. اينطور كه مهردادي اعلام كرده به همين دليل پايش معادن شن و ماسه واقع در شهرقدس كه نزديك به 74واحد هستند و 26كارخانه آسفالت اين محدوده تا پايان سال دنبال مي‌شود.

  • تخريب در غياب وزارت صنعت و معدن

صحبت‌هاي مديركل محيط‌زيست استان تهران در حالي انجام مي‌شود كه تجربه ساليان گذشته نشان مي‌دهد كه هيچگاه برخورد قاطعي با معادن شن و ماسه متخلف محدوده شهرقدس و شهريار صورت نگرفته است. هم‌اكنون نيز بسياري از اين معادن و برخي از كارخانه‌هاي آسفالت با توان حداكثري مشغول به‌كار هستند و نظارت قانوني روي كار آنها از نظر وجود فيلترپرس روي دستگاه‌ها، فعال بودن مه‌پاش روي دستگاه‌هاي سنگ‌شن و دانه‌بند، ارتفاع دپوي مخلوط‌ها و از همه مهم‌تر حفاري‌هايي كه در حاشيه رودخانه نبايد بيشتر از 30متر باشد، وجود ندارد. در اين ميان مهردادي يكي از مشكلات اساسي را نحوه واگذاري مجوز بهره‌برداري به معادن دانست و گفت: «در اين مرحله استعلامي از سازمان محيط‌زيست انجام نمي‌دهند.» به اين مورد مهدي چمران در قامت رئيس شوراي‌عالي استان‌ها نيز اشاره كرده و گفته است كه نبود مديريت يكپارچه در ارائه مجوزهاي مختلف به بهره‌برداران از يك‌سو و اهميت‌ندادن وزارت صنعت، معدن و تجارت به نظارت روي نحوه فعاليت معادن از سوي ديگر باعث مشكلات فراواني شده است. اين در حالي است كه اساسا بايد طبق قانون با معدن‌داراني كه حريم رودخانه را رعايت نمي‌كنند برخورد شود. از طرف ديگر اجازه بهره‌برداري از حريم رودخانه براي توليد شن و ماسه بايد طبق ضابطه برداشت فصلي و ساماندهي آن پس از فعاليت صورت پذيرد. اما امير رعيتي، مديرعامل انجمن صنفي كارفرمايي شركت‌هاي بازيافت نخاله‌هاي ساختماني و مخلوط شهري استان تهران، به عملكرد غلط برخي متوليان از ماده 10آيين‌نامه سازمان آب در اين رابطه اشاره كرد و گفت: طبق قانون، سازمان مذكور حق واگذاري بستر يا حريم رودخانه‌ها را به‌عنوان تغيير كاربري ندارد اما به‌نظر مي‌رسد، هم‌اكنون در بعضي رودخانه‌ها به‌ويژه در غرب استان تهران ضوابط واگذاري به‌صورت اجاره‌اي به برخي افراد در چارچوب قانون رعايت نمي‌شود. به گفته وي اين عمل بدون هماهنگي لازم و در غياب نهادهاي مسئول ازجمله سازمان آب و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران صورت مي‌گيرد.

  • 7روز ناسالم در شهرري

عمليات پايش ادواري از صنايع هرسال به‌مدت 3ماه با بازرسي‌هاي سرزده از واحدهاي صنعتي و معادن شن و ماسه آلاينده از پيش شناسايي شده توسط بازرسان اداره كل محيط‌زيست استان اجرا مي‌شود. در اين ميان منطقه 20تهران (شهرري) يكي از آلوده‌ترين مناطقي است كه ساكنان آن آلودگي مضاعفي را علاوه بر خودروهاي آلاينده، به‌خاطر وجود صنايع ريز و درشت تحمل مي‌كنند. به‌طور كلي شهرستان ري بيش از 5هزار واحد صنعتي ريز و درشت دارد. آنطور كه مهردادي، مديركل محيط‌زيست استان تهران گفته طي يك‌هفته گذشته برخورد جدي با واحدهاي آلاينده سطح استان تهران در دستور كار قرار داشته است. حال نگاهي به آمار آلودگي هواي ثبت شده در ايستگاه شهرري طي يك‌هفته گذشته مي‌تواند گوياي واقعيتي ديگر باشد. در واقع از سه‌شنبه هفته قبل تا ديروز، 3روز ناسالم و 4روز ناسالم براي گروه‌هاي حساس در شهرري به ثبت رسيده؛ درصورتي كه در اين بازه استان تهران شاهد بارندگي‌ و وزش باد بوده؛ جالب اينجاست كه از سوي ديگر بيشترين شاخص آلودگي هواي ثبت شده در تهران اغلب مربوط به شهرري مي‌شود. به‌طور نمونه ديروز حداكثر شاخص ثبت شده در ميان كل ايستگاه‌ها عدد 143بوده كه به منطقه 20 مربوط مي‌شد.

  • وقتي صنايع خاك را هم آلوده مي‌كنند

صنايع آلاينده به‌غير از هوا، خاك و آب را هم آلوده مي‌كنند. اينطور كه رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران گفت حداقل 7 منبع عمده در آلودگی خاک تهران نقش دارند. به گفته محمد حقاني صنایع آلاینده کوچک و بزرگی که در اطراف تهران پراکنده شده‌اند، وجود شریان‌های فرسوده نفت و گازوئیل و مخازن ذخیره آنها، جایگاه‌های عرضه سوخت که منابع فرسوده‌ای دارند، پالایشگاه یک و 2 نفت تهران، مرکز دفن زباله کهریزک، اراضی کشاورزی جنوب تهران و ریزش باران های اسیدی، منابع هفت گانه آلودگی خاك تهران هستند. وي عنوان کرد که پالایشگاه یک و 2 نفت تهران، زمینی به وسعت 4 تا 5 هزار هکتار از خاک جنوب تهران را به مواد نفتی آلوده کرده و باعث خالی شدن محدوده‌ای وسیع از سکنه شده، این پالایشگاه نه تنها خاک، بلکه چاه ‌های آب این منطقه را نیز آغشته به مواد نفتی و مشتقات آن کرده است.

وضعیت آلودگی هوای شهرری طی یک‌هفته اخیر

کد خبر 354601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha