همشهری آنلاین: اگر دچار دیابت نوع ۲ هستید و نیاز به درمان با انسولین پیدا کرده‌اید، باید احتیاطاتی را رعایت کنید.

INSULIN

رعایت این توصیه‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا از عوارض احتمالی درمان با انسولین دور بمانید:

  • قند خونتان را به‌طور مرتب اندازه بگیرد

اندازه‌گیری مرتب قند خون باعث می‌شود دریابید بدن شما چگونه به داروهای مصرفی، تغییرات عادت‌های غذایی و سبک زندگی پاسخ می‌دهد.

این کار به پزشکتان کمک می‌کند که مقدار مناسبی انسولین برای شما تجویز کند و به شما کمک می‌کند تا مقدار درستی از انسولین را تزریق کنید. وسایل اندازه‌گیری قند خون را همیشه همراه داشته باشید و با شیوه‌ای برای مثال نصب یادداشت روی یخچال انجام این کار به خود یادآوری کنید.

  • مراقب فراموش کردن تزریق انسولین باشید

اگر یک وعده تزریق انسولین را فراموش کنید، قند خونتان بالا می‌رود. بنابراین بهتر است مقداری انسولین در محل کار خود یا درون کیفتان مقداری انسولین برای چنین مواردی بگذارید. همچنین با شیوه‌هایی مانند استفاده از زنگ هشدار تلفن همراه می‌توانید زمان تزریق انسولین را به یاد خود بیاورید.

  • وعده‌های غذایی مرتب داشته باشید

اگر انسولین سریع‌الاثر تزریق می‌کنید، نباید یک وعده غذایی را حذف یا کم کنید، چراکه ممکن است میزان قند خونتان تا میزان خطرناکی پایین بیاید. اگرچه انسولین سریع‌الاثر معمولاً قبل از وعده غذایی تزریق می‌شود، اما اگر نمی‌توانید زمان وعده‌های غذایی و میزان آن‌ها را تنظیم کنید، بهتر است بلافاصله پس از خوردن غذا انسولین بزنیدم.

  • غذای مناسب انتخاب کنید

شما باید مصرف غذاهای حاوی قندهای ساده مانند نوشابه‌های گازدار و آب‌میوه‌های شیرین شده و شیرینی‌ها را محدود کنید (البته در مواردی که قندتان بیش‌ازاندازه افت کند، باید با خوردن آن‌ها قندتان را بالا ببرید).

غذاهای پر از قند یا کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و نوشیدنی‌های شیرین شده به سرعت سطوح قند خون را بالا می‌برند. در مقابل، با مصرف غذاهای غنی از فیبرهای خوراکی و غذاهای فراوری نشده مانند میوه و سبزی‌های تازه، حبوبات و غلات سبوس‌دار قند خون و افزودن غذاهای پروتئین دار کم‌چرب و چربی‌های سالم می‌توانید قندتان را ثابت نگهدارید.

  • از استرس دور بمانید

استرس باعث افزایش تولید هورمون کورتیزول می‌شود که پاسخ بدن به انسولین را کاهش می‌کند، به عبارت دیگر در این حالت یک دوز معین انسولین تأثیربخشی کمتری دارد ... اگر را ندارد. اگر در شرایط پراسترس هستید، از شیوه‌های آرامیدگی استفاده کنید ...

  • ورزش‌های قدرتی انجام دهید

ورزش‌های هوازی برای سلامت قلبی-عروقی بسیار سودمند هستند، ما تقویت عضلات هم مهم است. انجام مرتب ورزش‌های قدرتی باعث می‌شود که توده عضلانی بدون چربی بدن افزایش یابد و این امر پاسخ‌دهی بدن به انسولین را افزایش می‌دهد. با انجام حرکت‌هایی مانند شنا رفتن، زدن دمبل‌های سبک یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها می‌توانید به‌سادگی عضلاتتان را تقویت کنید.

  • سیگار نکشید

سیگار کشیدن نه‌تنها احتمال دچار شدن به دیابت نوع ۲ را بیشتر می‌کند، بلکه درمان دیابت و تعیین دوز درست انسولین را هم مشکل‌تر می‌کند. سیگار کشیدن قند خون را به‌شدت بالا می‌برد و درازمدت هم با ایجاد التهاب مزمن و ایجاد مقاومت به انسولین کنترل قند خون را سخت می‌کند.

  • آب کافی بنوشید

نوشیدن مایعات کافی و تأمین آب بدن به کلیه‌های شما کمک می‌کند تا قند اضافی موجود در جریان خون را از بدن دفع کند. نوشیدن کافی آب و مایعات دیگر گردش مناسب خون را حفظ و انتقال انسولین تزریقی به بافت‌ها و کارایی آن را تقویت می‌کند.

  • وزن خود را کنترل کنید

کم کردن اضافه‌وزن و رسیدن به وزن سالم پاسخ‌دهی بدن شما به انسولین را بیشتر می‌کند. حتی کاهش وزنی در اندازه ۴.۵ تا ۷ کیلوگرم می‌تواند به کنترل قند خون شما کمک کند. برای کاهش وزن از متخصصان تغذیه، پزشکان، مربیان شخصی، برنامه‌های رژیمی و اپلیکیشن‌ها کاهش وزن استفاده کنید.

  • انسولین را همیشه به یک نقطه بدن تزریق نکنید

بسته به جایی از بدن که انسولین را تزریق می‌کنید، سرعت جذب آن متفاوت خواهد بود. اگر انسولین را به شکمتان تزریق کنید، با سرعت بیشتری جذب می‌شود و اگر انسولین را به بخش بالای بازو تزریق کنید، سرعت جذب آن کمتر است. سرعت جذب در تزریق انسولین به باسن و ران‌ها از همه کمتر است.

بهتر است تزریق‌های انسولین را به یک ناحیه کلی واحد بدن انجام دهید، اما تزریق مکرر به یک نقطه در آن ناحیه می‌تواند باعث ایجاد کبودی‌های سفت و چربی ‌مانندی می‌شود که انسولین را خوب جذب نمی‌کنند.

کد خبر 354586

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha