مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

نتایج قابل‌قبول مراکز بهاران موجب درخواست آموزش و پرورش از شهرداری برای تاسیس بهاران دانش‌آموزی شده است.

اعتیاد

اولين دوره فعاليت 9ماهه مراكز بهاران شهرداري رو به پايان است و تاكنون 442نفر از معتادان بهبود يافته بعد از طي دوره‌هاي مهارت‌هاي اجتماعي و مددكاري به زندگي خانوادگي و اجتماعي بازگشته و البته همچنان خود و خانواده‌هايشان با مددكاران مركز در ارتباطند. استمرار اين ارتباط و حضور آنها در جمع خانواده‌هايي كه پذيرايشان شده‌اند نتايج مثبتي به همراه داشته و از احتمال بازگشت دوباره آنها به اعتياد و كارتن خوابي جلوگيري خواهد كرد.

رضا قديمي، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران در نشست خبري كه روزگذشته برگزار شد بر اين موضوع تأكيد كرد كه همراهي خانواده‌ها و آغوش گرمي كه براي پذيرش معتادان بهبود يافته‌شان باز مي‌كنند تلاش‌هاي صرف شده را به نتيجه مي‌رساند در غيراين‌صورت فقط وقت و هزينه صرف شده است چراكه ترك دادن معتاد در كمپ و حتي تعويض خون فرد معتاد را از نظر جسمي سلامت مي‌كند اما روح آسيب‌ديده وي نيازمند حمايت خانواده‌ است.

قديمي اين موضوع را اصلي‌ترين چالش‌هاي پيش روي سازمان‌ها و متوليان كاهش آسيب‌هاي اجتماعي به‌ويژه اعتياد دانست. مراكز بهاران نيز زماني كه براي بازگشت دوباره بهبوديافتگان راه‌اندازي شد، ارائه خدمات مشاوره و رفتار با فرد بهبود يافته در جلسات ثابت هفتگي براي خانواده‌ اين افراد را در دستور كار قرار داد. وي در خلال صحبت‌هايش بارها تأكيد كرد: ما با خانواده‌ها مشكل داريم و براي پذيرفتن معتادان بهبوديافته‌شان بارها با آنها تماس مي‌گيريم.

  • بيشترين منبع تأمين اعتبار مددسرا و مراكز بهاران، كمك‌هاي خيرين است

نتيجه حاصل شده از بهاران تاكنون موجب شده آموزش و پرورش درخواست راه‌اندازي مراكز بهاران دانش‌آموزي را به شهرداري ارائه دهد تا دانش‌‌آموزان درگير اعتياد از شيوه علمي به‌كار رفته دراين مركز بهره‌مند شوند. قرار است در آينده‌اي نزديك اين نوع جديد از بهاران راه‌اندازي شود. طبق قانون شهرداري تأمين زيرساخت كاهش آسيب را به‌عهده دارد به همين دليل مراكز بهاران به مرور در حال واگذاري به تشكل‌ها و سازمان‌هاي مردم نهاد متعهد و متخصص در اين حوزه است. اين تشكل‌ها توسط كميته‌اي متشكل از بهزيستي، قوه قضاييه و... مورد ارزيابي قرار گرفته و فعاليتشان تا مدت‌ها تحت نظر قرار خواهد گرفت.

وي بر اين موضوع نيز تأكيد كرد كه وزارت بهداشت استقرارپزشكان در اين مراكز را متقبل شده و شهرداري هزينه‌اي بابت آن پرداخت نمي‌كند، شهرداري نيز با كمك چند خيريه بزرگ و معتبر ديگر هزينه‌ها را تأمين مي‌كند. به گفته وي مجموع اعتبار مصوبه شوراي شهر براي تأمين هزينه‌هاي 2600نفر در هر دوره 9ماهه و 5هزار نفرشب حاضر در 19مددسرا در مجموع حدود 6ميليارد تومان درنظرگرفته و مابقي با كمك مردم و خيرين تأمين مي‌شود.

وي با اشاره به ارائه كمك‌هاي مردمي تأكيد كرد كه شهرداري به هيچ عنوان يك ريال هم دريافت نخواهد كرد و علاقه‌مندان مي‌توانند تنها كمك‌هاي غيرنقدي خود شامل غذاي نذري، ميوه و غيره به هر اندازه كه باشد به مراكز بهاران يا مددسراها بدهند. «يلداي مهرباني فرصت خوبي براي اهداي آجيل و ميوه به مراكز است. شماره 4379 نيز غذاي دست نخورده منازل، رستوران‌ها و هيئت‌ها را جمع‌آوري و به اين مراكز منتقل مي‌كند.» به گفته وي كمك‌هاي مردمي اگر بدون برنامه و تنها از سر دلسوزي باشد حتي مي‌تواند آسيب را افزايش داده و كلوني آسيب شكل دهد؛ همان اتفاقي كه مدت‌ها در هرندي رخ داده بود.

  • خانه‌هاي مجردي هرندي پلمب شده‌اند

وي درخصوص خانه‌هاي مجردي كه به پاتوق خلاف و بزه در محله هرندي تبديل شده‌‌اند نيز گفت: تاكنون 70خانه شناسايي شده، 25مورد تخريب و بقيه نيز پلمب شده‌اند، گردانندگان اين خانه‌ها نيز در زندان به‌سرمي‌برند اما انتظار معجزه نداشته باشيد اين طرح همچنان ادامه دارد. به گفته وي همچنين طي جلسه‌اي با حضور استانداري، فرمانداري، بهزيستي، شهرداري و... قرار شده زيرساخت لازم براي ساماندهي 6هزار نفرمعتاد و آسيب ديده فراهم شود كه شهرداري از سهم تأمين 2هزار نفره خود، ظرفيت لازم براي پذيرش 2500 نفر را ايجاد كرده است.

کد خبر 354576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha