مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

محدثه قیدی: یکشنبه هفته گذشته مردمی که در ترافیک سنگین بزرگراه‌های نیایش، چمران و مدرس به سمت پارک‌وی و خیابان‌های اطراف محاصره شده بودند نمی‌دانستند که دلیل این گره کور و کلافه کننده، برپایی نمایشگاه لوازم خانگی در محل نمایشگاه بین‌المللی سئول است.

ترافیک

چندي قبل‌تر هم باز اغلب مردمي كه در ترافيك سنگين خيابان شهيد بهشتي گرفتار شده بودند، نمي‌دانستند كه مسبب اين گرفتاري برگزاري نمايشگاه لوستر در مصلاي امام خميني(ره) است!

با اين اوصاف به‌نظر مي‌رسد كه امروز بايد از همين جا به آن دسته از شهرونداني كه قصد تردد از بزرگراه چمران به سمت دسترسي‌هاي غربي شهر يا از بزرگراه مدرس قصد حركت به سمت پارك‌وي - تجريش و تمام خيابان‌هاي منشعب به آن را دارند هشدار دهيم و بگوييم كه به‌هوش باشيد! چراكه قرار است از امروز تا 19 آذرماه 5 نمايشگاه مختلف در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار شود.

  • احترام به قانون

محمدباقرقاليباف، شهردار تهران كه درآبان‌ماه گذشته از برپايي نمايشگاه مطبوعات در محل مصلاي امام خميني(ره) خودداري كرده بود در صفحه اينستاگرام خود نوشت: براساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران مقرر شده تا همه نمايشگاه‌هاي پربازديد در نمايشگاه شهر آفتاب برگزار شود كه رعايت اين مصوبه و مقررات مشابه آن در كاهش ترافيك و آلودگي شهر مؤثر است.

وي تاكيد كرده بود:‌اي‌كاش دولت محترم هم به قانون احترام مي‌گذاشت و اين نمايشگاه‌ و نمايشگاه‌هاي مشابه را كه پربازديد هستند در شهر برگزار نمي‌كرد چون مصلي كاركرد ويژه خود را دارد و جاي برگزاري نمايشگاه‌ها و فعاليت‌هاي اقتصادي نيست. وقتي ما متوليان امر و مسئولان به قانون و حقوق مردم احترام نگذاريم چه توقعي از شهروندان مي‌توانيم داشته باشيم؟ تنها راه منطقي و قابل‌قبول با توجه به محدوديت معابر و شريان‌هاي داخل شهري انتقال نمايشگاه بين‌المللي به مكاني وسيع‌تر، استانداردتر و مجهزتر در خارج از شهر تهران است و دقيقا به همين دليل نيز نمايشگاه شهر آفتاب از ارديبهشت گذشته آماده ميزباني از نمايشگاه‌هاي تخصصي است.

مكان چنين نمايشگاهي براساس طرح راهبردي و توسعه كالبدي شهر تهران براي افق1404، بخش جنوبي استخوان‌بندي شهر است. اين نمايشگاه در ارديبهشت‌ماه گذشته هنگام برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب به‌علت پتانسيل بالقوه و دسترسي‌هاي مناسب آن (مترو، اتوبوسراني، فرودگاه و...) موفق شد عملكردي بسيار متناسب‌تر از نمايشگاه بين‌المللي سئول از خود نشان دهد؛ تاجايي كه محمدمهدي تندگويان، سخنگوي كميسيون معماري و شهرسازي به صراحت از كاهش 70درصدي ترافيكي سخن گفت كه هرسال هنگام برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب دامنگير شهر و شهروندان تهران مي‌شد.

فراهم بودن زيرساخت‌ها و امكانات و تسهيلات مناسب دراين نمايشگاه باعث شد تا تندگويان شهرآفتاب را همتراز ساير مراكز نمايشگاه بين‌المللي اعلام كند. وي درجلسه روز سه‌شنبه گذشته شوراي شهر هم با درنظر گرفتن اينكه قرار است از 16 تا 19 آذرماه چند نمايشگاه به‌طور همزمان در سئول برگزار شود، از رئيس شوراي شهرتهران خواست تا تهران قفل نشده نامه‌اي به امضاي همه اعضاي شوراي شهر خطاب به شوراي تأمين استان نوشته شود.

  • فضاي نمايشگاهي كه ديده نمي‌شود

حسن روحاني، رئيس‌جمهور نيز در ارديبهشت‌ماه گذشته و در مراسم افتتاح نمايشگاه كتاب درنمايشگاه شهر آفتاب طي سخناني از فضاي جديد و زيرساخت‌هاي فراهم شده در شهر آفتاب به‌عنوان نياز كشور نام برده و گفته بود:‌ ما نياز داريم به نمايشگاهي كه بتوانيم محصولات خود و ديگران را در آن عرضه كنيم. اما براساس تقويم نمايشگاهي از آن زمان تا‌كنون 4نمايشگاه در شهر آفتاب برگزار شده و اين درحالي است كه درمدت مشابه در نمايشگاه سئول 43نمايشگاه برگزار شده است. از سوي ديگر قرار است تا پايان امسال درهمين مكان 36نمايشگاه ديگر برگزار شود.

  • تأكيد بر تشكيل زنجيره انساني

يكشنبه گذشته رئيس شوراي شهر درانتقاد به برگزاري نمايشگاه‌هاي همزمان و پرازدحام در محل دائمي نمايشگاه بين‌المللي تهران، خواستار تشكيل زنجيره انساني در اطراف اين محل شد. هشدار مهدي چمران دقيقا اين بود: اگر مسئولان نمايشگاه‌ها بخواهند به اين روال ادامه دهند و به حقوق شهروندان احترام نگذارند و براي شهروندان مزاحمت ايجاد كنند، به‌طور حتم مديريت شهري طي فراخواني و با تشكيل زنجيره انساني جلوي اين كار را خواهد گرفت.

رئيس شوراي شهر تهران هرگونه بهانه‌اي از مسئولان نمايشگاه مبني براينكه برنامه اجرايي نمايشگاه از مدت‌ها قبل بسته و تعهد ايجاد شده را رد كرد و گفت: اين قراردادها قابل بازبيني و تغيير است و با هيچ دليلي قابل توجيه نيست كه نمايشگاه شهر آفتاب با اين امكانات مناسب و عدم‌مزاحمت براي شهروندان خالي بماند و ما هر روز شاهد ترافيك و اعتراض مردم در منطقه منتهي به نمايشگاه بين‌المللي باشيم.

کد خبر 354575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha