همشهری آنلاین: کمک به کارتن‌خواب‌ها، تهیه غذا و لباس برای آنها و کمک به کودکان خیابانی امر خیر و قابل تحسینی است اما اگر به نکات ویژه‌ای توجه نشود گاه این نیت‌های پاک منجر به بروز آسیب‌های دیگر خواهد شد.

کارتن‌خواب

به گزارش ایسنا، مهدی قدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در نشست خبری که  جهت تشریح برنامه‌های سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد با بیان اینکه در حال حاضر 19 مددسرا با ظرفیت هر شب 5000 نفر در تهران فعال هستند گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته با استانداری قرار شده که شهرداری تهران نسبت به ساماندهی 2500 کارتن خواب اقدام کند که در حال حاضر این ظرفیت از میزان تعهدات نیز بیشتر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 24 مرکز بهاران در شهر تهران وجود دارد افزود: هدف ما ایجاد 44 مرکز بهاران بود که در راستای تحقق این هدف گام بر می‌داریم.

وی با بیان اینکه بر اساس توافقات با استانداری تهران فرماندهی ناجا و دادستانی تهران قرار شده بود که 6000 معتاد متجاهر ساماندهی شوند که از این میان ساماندهی 2500 نفر بر عهده شهرداری گذاشته شده است اظهار کرد: افرادی که به مددسراهای ما وارد می‌شوند خود معرف هستند و بدو ورود به آنها لباس داده شده و پس از استحمام به زخم‌ها و مشکلات آنها رسیدگی نسبی می‌شود و غذای گرم در اختیار آنها قرار داده می‌شود که در حال حاضر ظرفیت ما شبانه بین 4 تا 5 هزار نفر است.

  • برخی کارتن‌خواب‌ها در شبهای سرد زمستانی تمایلی برای مراجعه به مددسراها ندارند

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه متاسفانه در برخی از شب‌های سرد کارتن خواب‌ها مایل نیستند به مددسراها مراجعه کنند گفت: بر همین اساس در شب‌های سرد زمستان 50 دستگاه اتوبوس که تردد آنها در شهر با مشکلاتی مواجه است در نظر گرفته‌ایم و به عنوان مددسرای سیار نسبت به نگهداری معتادان کارتن خوابی که مایل نیستند به گرم‌خانه‌ها مراجعه کنند اقدام می‌کنیم.

قدیمی با بیان اینکه این اتوبوس‌ها هر روز ضد عفونی‌ شده و ملحفه‌های تمیز در اختیار آنها قرار داده می‌شود خاطر نشان کرد: جانمایی این اتوبوس‌ها بر اساس شناختی است که از پاتوق‌ها و محل‌های تجمع معتادان توسط 44 گشت شبانه روزی جمع آوری شده است.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه این اتوبوس‌ها متعلق به شرکت واحد نیستند گفت: این وسایل امکان تردد در شهر را ندارند اما می‌توانند سرویس و محل خواب مناسبی برای کارتن خواب‌ها باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هزینه‌های 24 مرکز بهاران شهرداری تهران با بیان اینکه بسیاری از زیرساخت‌ها از قبل مهیا بوده و شهرداری هزینه‌ای بابت خرید یا اجاره ساختمان‌ها پرداخت نکرده است گفت: با این حال بابت نگهداری و هزینه‌های جاری اعم از بهای آب، برق و غذای گرم معتادان مبالغی پرداخت می‌شود اما باید بگویم که حضور خیریه‌ها و مراکز مردم نهاد بسیار زیاد بوده و حتی پزشکان نیز توسط وزارت بهداشت تامین شدند و شهرداری تنها هزینه‌های جاری را پرداخت می‌کند اما باید بگویم که کل اعتبارات مراکز بهاران 5 تا 6 میلیارد تومان است و بخش عمده‌ای از نیازهای این افراد با مشارکت خیریه‌ها و مردم تامین می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 1500 نفر در مراکز بهاران نگهداری می‌شوند گفت: افتخار می‌کنیم که فارغ از وظیفه شهرداری مراکز بهاران را در راستای ارائه خدمات به مردم ایجاد کردیم.

قدیمی در پاسخ به انتقادات رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر مبنی بر اینکه مراکز بهاران کارایی لازم را ندارند افزود: من با مجتبی شاکری تماس گرفته و از او تشکر کردم چرا که این فرد در مصاحبه‌هایش عنوان کرده که مراکز بهاران تنها 10 درصد موفق بودند که این رقم سه درصد بیشتر از استانداردهای جهانی است که برای بهبود معتادان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بهاران مراکزی هستند که 9 ماه معتادان بهبود یافته را در راستای حرفه‌آموزی و بازپیوند به خانواده‌ها نگهداری می‌کنند گفت: از 16 اسفند ماه این معتادان پذیرش شدند و به تازگی 9 ماه اول آنها پایان یافته است.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه چه کار خلق الساعه و فارغ از استانداردها می‌خواهید؟ ادامه داد: بارها در مصاحبه‌ها عنوان شده است که حداقل نام 20 نفر از افرادی که در مراکز بهاران بهبود یافته‌اند منتشر کنیم اما من اسم 440 نفر را می‌توانم منتشر کنم که در این مراکز بهبود یافته‌اند و حتی 40 نفر از آنها را در مراسم اربعین به عنوان خادم الحسین به کربلا بردیم.

قدیمی در پاسخ به این سوال که یکی از دلایل عدم استقبال معتادان از مددسراها این است که اجازه ورود وسایل به آنها داده نمی‌شود به ایسنا گفت: در مددسرا نمی‌توان مواد مخدر استعمال کرد و از آنجایی که ما وسایل همراه معتادان را نمی‌گردیم به آنها اجازه نمی‌دهیم که با خود بیشتر از یک ساک به مددسرا بیاورند چرا که امکان استعمال مواد مخدر نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه مددسرا تابع قوانین خاصی است گفت: اجازه ورود وسایل خاص به مددسراها را نمی‌دهیم.

قدیمی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه ساماندهی معتادان بر عهده شهرداری نیست گفت: ما به کار انسانی خود اعتقاد کامل داریم و با حرف کسی کار را زمین نمی‌گذاریم.

وی با بیان اینکه اگر سازمانی بخواهد در زمینه ساماندهی معتادان وارد شود قدمش بر سر چشم اما اگر نمی‌آید شهرداری کار خود را زمین نمی‌گذارد تاکید کرد: ما بر اساس قانون و با اذن قوه قضاییه کار خود را با قوت ادامه می‌دهیم.

  • شناسایی 70 پلاک قرمز در هرندی | تخریب 25 خانه

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در خصوص سرانجام طرح انضباط شهری در محله هرندی با بیان اینکه این طرح به صورت پایلوت در محله هرندی اجرایی شد گفت: ریاست قرارگاه را سردار رجب زاده بر عهده دارد و عمده جمع آوری معتادان نیز از محله هرندی بوده است که قریب به 600 نفر جمع آوری شدند.

وی با بیان اینکه پلاک به پلاک خانه‌ها را شناسایی کردیم گفت: 70 خانه پلاک قرمز شناسایی که 25 خانه تخریب و مابقی پلمب شده‌اند که گردانندگان آنها نیز در زندان به سر می‌برند.

قدیمی با بیان اینکه نباید انتظار معجزه داشته باشیم که در تهران کارتن خوابی نباشد اظهار کرد: هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که در تهران کارتن خوابی نیست اما نظارت‌های دقیق بر روی این محلات انجام می‌گیرد و حتی دادیار ناحیه قضایی نیز هر دو سه شب از محله بازدید می‌کند.

  • ایجاد پاتوق‌های جدید برای معتادان در پی توزیع غذا و لباس

قدیمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه من منکر کار خیر و کمک به همنوعان نیستم افزود: کمک به هم نوع کار شریف و مقدسی است اما بهتر است این اقدام بر اساس اصول و چهارچوبی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه چندین پلاک در تهران شناسایی شده که حتی یک وعده غذا برای خوردن ندارند گفت: چرا باید در یک شب 300 کارتن خواب در یک محله جمع شوند که برای آنها لباس و غذا آورده شود، لباسی که همانجا معتاد برای دریافت پول آنها را می‌فروشد؟.

وی با بیان اینکه نباید احساسی برخورد کنیم ادامه داد: اگر هر شب در یک محله غذا توزیع شود خواسته یا ناخواسته معتادان و مردم از مکان‌های دیگر برای دریافت غذا و لباس به آن محله می‌آیند و نه تنها آسیب کاهش پیدا نمی‌کند بلکه کلونی و پاتوق جدید به وجود می‌آید.

قدیمی با بیان اینکه این مسئله نه تنها سبب کاهش آسیب نمی‌شود بلکه موجب تولید آسیب در درازمدت می‌شود گفت: تجربه‌ای نیز در ایجاد همراه سرا داشته‌ایم به گونه‌ای که بر این اساس قرار شد با ایجاد همراه سرا در نزدیکی بیمارستان‌ها به همراهان بیمار کمک کنیم و تا 72 ساعت نسبت به پذیرش و پذیرایی رایگان اقدام کنیم اما بعد از مدتی دیدیم که نه تنها چادرهای جلوی بیمارستان کم نشد بلکه تعداد آنها افزایش یافت و در بررسی متوجه شدیم که حتی برخی از آنها بیماری ندارند و تنها برای اسکان در این همراه سراها خود را به عنوان همراه بیمار معرفی می‌کنند.

  • برگزاری یلدای مهربانی با کارتن خواب‌ها

وی همچنین از برگزاری یلدای مهربانی برای کارتن خواب‌های 19 مددسرا خبر داد و گفت: ما یک ریال کمک نقدی قبول نمی‌کنیم اما مردم می‌توانند ضمن تماس با 4379 غذا، آجیل و میوه‌های خود را برای پذیرایی از کارتن خواب‌ها در اختیار مددسراها قرار دهند و می‌توانند خودشان با حضور در مددسراها نیز نسبت به توزیع اقدام کنند.

قدیمی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی پیچیده است و فارغ از جناح سیاسی و یا حب و بغض باید به آن رسیدگی شود تصریح کرد: نباید مردم را از انجام کار خیر ناامید کنیم و باید مردم را در انجام این کار سهیم کرد.

وی افزود: توزیع غذا و لباس جایش در سر چهارراه‌ها نیست بلکه بهتر است این وسایل در اختیار گرم‌خانه‌ها قرار داده شود تا آنها را در اختیار نیازمندان واقعی قرار داد.

  • پاکسازی محلات را نژادپرستانه می‌دانم

قدیمی در ادامه با انتقاد از عدم پاکسازی محلات و نشت معتادان از هرندی به محلات دیگر گفت: من پاکسازی محلات را نژادپرستانه می‌دانم و معتقدم نباید محلات را به سیاه و سفید تقسیم کرد چرا که ما در سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تفاوتی برای شهروندان مناطق قائل نیستیم و هر اقدامی که در نیاوران انجام دهیم در محله هرندی نیز همان کار را می‌کنیم اما دقت داشته باشید که آسیب بحث حساس و پیچیده‌ای است و هیچ کس نمی‌تواند ادعای ریشه کنی آن را داشته باشد و باید تلاش کنیم تا این مسئله کاهش یابد.

وی با عدم پذیرش این مسئله که معضلات هرندی به محلات اطراف و دیگر نشر پیدا کرده است گفت: همه محلات موضوع کارتن خوابی را داشته‌اند و این مسئله از هرندی نشر پیدا نکرده‌ است و نباید بگوییم چون محله ما هرندی نیست بگذارید معتادان در هرندی بمانند.

  • تشکیل کمیته‌ای برای رتبه بندی NGOها

قدیمی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه زمانی مراکز بهاران به NGOها واگذار می‌شوند؟ گفت: ایجاد بهاران یک مدل جدیدی است که باید آسیب‌شناسی‌هایی در این خصوص انجام گیرد و از آنجایی که شهرداری تنها خود را ملزم به ایجاد و راه اندازی این مراکز کرده اداره آن را به NGOها واگذار می‌کند و بر همین اساس کمیته‌ای متشکل از بهزیستی، سازمان خدمات اجتماعی و نیروی انتظامی تشکیل شده که در حال رتبه بندی NGOها هستیم و بر اساس گروه بندی‌ها این NGOها واگذار می‌شود.

  • چرایی افزایش تعداد کودکان کار در چهارراه‌ها

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های ایجاد 16 مرکز پرتو توسط شهرداری فراهم شده گفت: 3000 کودک در این مراکز فعال هستند.

قدیمی با بیان اینکه اکیدا به مردم توصیه می‌شود که حتی ریالی به کودکانی که در سر چهارراه‌ها فعال هستند کمک نکنند افزود: قانون به شهرداری تهران اجازه نداده است که نسبت به جمع آوری کودکان کار اقدام کند و سرکرده باندها نیز این موضوع را می‌دانند و بر همین اساس به سراغ کودکان بیشتری رفته‌اند و بر همین اساس است که تعداد این کودکان بر سر چهارراه‌ها افزایش پیدا کرده و مردم باید بدانند که هر ریالی که به کودکان در سر چهارراه‌ها کمک می‌کنند مستقیم به جیب سرکرده باند رفته و رئیس باند را تشویق به انجام این کار می‌کنند.

وی با اشاره به آمار ارائه شده مبنی بر اینکه در تهران 12 هزار کارتن خواب وجود دارد گفت:‌ اعتقادی به این آمارها ندارم چرا که باید سازمان‌های اعلام کننده مستندات خود را از سرشماری کارتن خواب‌ها اعلام کنند اما باید بگویم که در شب‌های سرد زمستان حدود 3 الی 4 هزار تماس تلفنی مردمی با 137 برقرار شد.

قدیمی با بیان اینکه کار کثیفی است که آسیب‌های اجتماعی، سیاسی شود تاکید کرد: متاسفم برای افرادی که در قالب برخورد سیاسی با آسیب‌ها مردم را بدبین می‌کنند و نباید مردم برای رضایت آقای X یا Y کار کنند. خدا از کسی که در راستای اهداف سیاسی به هر قیمتی آسیب‌های اجتماعی را دستاویز خود قرار می‌دهد نگذرد.

وی با اشاره به درخواست وزارت آموزش و پرورش برای راه اندازی بهاران دانش آموزی به دنبال تجربه موفق بهاران در پایتخت عنوان کرد: بنا به درخواست وزارت آموزش و پرورش برای بهبودی کامل تعدادی اندکی از دانش آموزان که معتاد به موادمخدر هستند، به دنبال آن هستیم تا بهاران دانش آموزشی تاسیس کنیم.

کد خبر 354531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha