سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
۱ نفر

همشهری آنلاین: قانون تحریم ایران (Iran Sanction Act) یا ISA در سال ۱۹۹۶ و با موضوع تحریم بخش انرژی و صنعت ایران و لیبی در آمریکا تصویب شد. با خروج لیبی از شمول این قانون در سال ۲۰۰۶ قانون مذکور به نام قانون تحریم ایران شناخته شد.

capitol hill

اين قانون كه به قانون داماتو D'AMATO نيز معروف است در آن سال توسط آلفونسو مارسلو ال دي‌آماتو، سناتور ايتالياي‌الاصل نيويوركي و از حزب جمهوري‌خواه و يك نماينده ديگر سنا (كندي) به مجلس سناي آمريكا ارائه شد.

این قانون تحت‌الشعاع سقوط هواپیمای پان آمریکن که در دسامبر 1988 بر فراز شهر لاکربی لیبی منفجر شد تحت عنوان مقابله با تروريسم بر ضد ایران و لیبی به تصویب رسید و توسط بيل كلينتون، رئيس جمهور وقت آمريكا به اجرا درآمد.

در سال 2006 با تغيير سياست هسته اي در ليبي، اين كشور از موضوع قانون تحريم‌ها خارج شد و از آن پس به قانون تحريم ايران موسوم شد.

به موجب قانون تحريم ايران هرگونه سرمايه‌گذاري بيش از 40 ميليون دلار در سال براي توسعه بخش نفت وگاز در ايران توسط هر شركتي در دنيا ممنوع است .

  • مجازات شرکت‌هايي که اين قانون را ناديده بگيرند:

1ـ ممنوعيت هرگونه كمك مالي به صادرات ـ واردات و بانك؛
2ـ ممنوعيت صدور هرگونه مجوز صادرات تكنولوژي به نفع شخص مجازات شده؛
3ـ ممنوعيت اعطاي اعتباربيش از10 ميليون دلار توسط يك نهاد بانكي امريكايي به شخص مجازات شده؛
4ـ ممنوعيت مشاركت شركتهاي مالي مجازات شده در سيستم بانكي امريكا يا استفاده ازمنابع دولتي؛
5- ممنوعيت خريد هرنوع كالا يا خدمات ازشخص مجازات شده توسط دولت فدرال؛
6 ـ ممنوعيت كامل واردات توليدات شخص مجازات شده.

  • اختيارات رئيس جمهور آمريکا در چارچوب قانون داماتو

قانون از رئيس جمهور مي‌خواهد كه حداقل دو مجازات را درصورت نقض ممنوعيتهاي پيش بيني شده درآن انتخاب كند. رئيس جمهور امكان انجام برخي اعمال محدود را دارد، وآن مواردي است كه تعيين مي‌كند اجراي مجازات‌ها برضد منافع امريكا باشد.
برخي مجازات‌ها هم، در پايان يكسال، تشديد خواهند شد، مگرآنكه رئيس جمهور به كنگره اعلام كند دولتي كه اتباعش بايد مجازات شوند متعهد شده‌است كه خود قواعدي وضع نمايد كه حاوي مجازاتهاي اقتصادي عليه ايران باشد. در اين حال رئيس جمهور مي‌تواند اعمال كليه مجازات‌ها را در مورد آن دولت متوقف نمايد.

همچنين در قانون پيش‌بيني شده است كه رئيس جمهور مي‌تواند احتمالاً اجراي مجازاتها رابراي سه ماه به تأخير اندازد، مشروط براينكه دولت متبوع شخص مجازات شده «درحال اتخاذ تصميماتي» برضد ايران باشد. اين چيزي است كه قانون داماتو آن را «تلاش ديپلماتيك براي برقراري يك نظام چندجانبه مجازاتها» مي‌خواند (بخش 4 «الف»). زماني كه مجازاتي اعلام شد بايد حداقل براي مدت دوسال اجراشود: اگر شخص مجازات شده براي تبعيت از قانون امريكا تغيير رفتار دهد، اين مدت مي‌تواند كوتاه گردد،امّا نمي‌تواند هرگز كمتر از يكسال شود.

همچنين بر اساس اختياراتي که رئيس جمهور آمريکا دارد ، وي مي تواند اجراي هر قانوني از جمله قانون داماتو را متوقف کند.

بر اساس متن قانون داماتو اين قانون تحريمي هر 5 سال توسط رئيس جمهور آمريکا تمديد مي‌شود. تاکنون اين قانون سه بار (در سال‌هاي 2001، 2006، 2011) تمديد شده است.

  • عمر قانون داماتو

بر اساس بندي که در متن قانون داماتو (ويرايش 2011) آمده است مفاد اين قانون نهايتا تا 31 دسامبر 2016 ( 11 دي 1395)‌ موثر است و بعد از اين تاريخ مفاد آن متوقف می شود به بیان دیگر عمر قانون داماتو در دسامبر 2016 به پایان می‌رسد. مجلس سناي آمريكا در دسامبر سال 2016 راي به تمديد اين قانون داد.

کد خبر 354384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha