همشهری آنلاین: وزیر ارشاد با بیان اینکه متاسفانه ما در همه این سال‌ها بیشتر بر باید تاکید کرده‌ایم تا باورها گفت: البته من نمی‌خواهم بایدها را نفی کنم اما جامعه‌ای به سمت تعالی خواهد رفت که مبتنی بر باورها باشد.

به گزارش مهر، همایش ملی «سبک زندگی» به همت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و چند تن از معاونین این وزارتخانه و همچنین جمعی از ائمه جمعه شهرهای مختلف کشور و روسای شوراهای فرهنگ عمومی استان ها و شهرستان ها در محل هتل لاله در تهران آغاز به کار کرد.

در مراسم گشایش این همایش، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اهمیت فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع جوانان در خراسان شمالی در چند سال قبل با موضوع سبک زندگی ایرانی-اسلامی گفت: اگر از آن زمان تاکنون به این فرمایشات به دقت توجه می‌کردیم، قطعا امروز شاهد تحولی در سبک زندگی مان می‌بودیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما هم در اقتصاد مقاومتی و هم در حوزه سبک زندگی دچار چالش در درک لازم از این مفاهیم شده‌ایم گفت: با شعارزدگی و ساخت بنر و برگزاری همایش و ارائه مقاله، الگوی اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد و سبک زندگی ایرانی اسلامی هم اجرایی نمی‌شود.

  • تاكيد بر بايد به جاي باور

صالحی امیری افزود: لازمه گفتمان سازی حرکت از سطح احساس به عقلانیت است. سبک زندگی باید به باوری عقلانی و یک نیاز در زندگی ما تبدیل شود. مساله دیگر حرکت از سمت بایدها به باورهاست. ما نمی‌توانیم با تمرکز بر بایدها جامعه را به سمت الگوهای مدنظرمان و به تعالی برسانیم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه متاسفانه ما در همه این سال‌ها بیشتر بر باید تاکید کرده‌ایم تا باورها گفت: البته من نمی‌خواهم بایدها را نفی کنم اما جامعه‌ای به سمت تعالی خواهد رفت که مبتنی بر باورها باشد. امروز اربعین یک باور است؛ هیچ کس مردم را مجبور نکرده که در این شرایط و با پای پیاده از کشوری به کشور دیگر برود تا بوسه بر آرامگاه امام محبوب خودشان بزنند اما شاهد هستیم که این اتفاق می افتد.

این عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: دولت‌ها نمی‌توانند گفتمان سازی کنند آنها تنها می‌توانند بستر گفتمان‌ها را ایجاد کنند. نکته دیگر این است که تکرار یک واژه به تبدیل شدن آن به یک گفتمان منجر نمی‌شود. اگر ما همیشه از سبک زندگی سخن بگوییم، به معنای گفتمان سازی سبک زندگی نیست. چرا که گفتمان سازی یعنی عبور از سطح رسمی به سطح اجتماعی.

وی تبدیل شدن یک گفتمان را به نیاز در جامعه ضروری خواند ودر ادامه یاد آور شد: ما باید از سطوح سخت افزاری به سطوح نرم افزاری حرکت کنیم امروز قدرت نرم یعنی گفتگو، تعامل، زبان لین، اخلاق، معرفت، فضیلت، همنوایی و همگرایی .

صالحی امیری تاکید کرد: در جامعه ای که رشوه و ارتشاء و افشاگری و انگ زنی و تخریب جاری است، سبک زندگی صحیح شکل نخواهد گرفت. در یک محیط آلوده قطعا رویشی شکل نمی گیرد بلکه این ویروس است که تکثیر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه جامعه شریعت مدار و فقاهت محور، الزاما مناسک محور هم هست در عین حال گفت: ریشه مناسک باید معرفت باشد. جامعه ایران جامعه پیچیده‌ای است و باید با شناخت با مشکلات آن برخورد کرد در این راستا تحلیل و رصد واقعیت ها به ما کمک می‌کند.

  • تهديد رويكرد ولنگارانه در شبكه هاي اجتماعي 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به فعالیت جنبش‌های مختلف اجتماعی در کشور در خصوص جنبش زنان و وضعیت آن در ایران گفت: خوشبختانه جنبش زنان در ایران میل به فمنیسم ندارد و اگر خدایی نخواسته به سمت فمنیسم حرکت کند، آنگاه ما با بحران در سبک زندگی رو به رو خواهیم شد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین در مورد شبکه های اجتماعی یادآور شد: شبکه های اجتماعی الزاما باید تحت نظارت باشند و رویکرد ولنگارانه در این حوزه ما را با تهدید مواجه خواهد کرد. از طرف دیگر جزم اندیشی هم در زمینه برخورد با شبکه های اجتماعی ما را به جایی نخواهد رساند.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ میلیون نفر در ایران عضو شبکه های اجتماعی هستند گفت: حداقل ۳۰ درصد جامعه از یک شبکه اجتماعی خاص استفاده می کنند و این نشان می‌دهد که جامعه ما یک جامعه پرسشگر است.

  • گرايش‌هاي اجتماعي جاي سياست را گرفته

وزیر ارشاد مساله اول جامعه ایران را در دهه چهارم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مساله اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد و گفت: این مساله باید در صدر مسائل قرار بگیرد؛ مطالعات نشان می‌دهد میزان گرایشات سیاسی در جوانان ما به شدت پایین آمده و گرایشات اجتماعی بالا رفته است.

صالحی امیری با اشاره به ریشه های دینی جامعه ایران گفت: جامعه ما در عمق خودش باورهای دینی داشته و دارد و نشان می دهد که این جامعه از ابتدا موحد و دین مدار بوده است. من معتقدم شکاف ها و آسیبهای ما در حوزه سبک زندگی عمیق و تهدیدکننده نیست و جامعه ما دچار بحران نیست چرا که ریشه های دینی آن به شدت عمیق است و از این حیث به سرعت می تواند به سمت سبک زندگی دینی حرکت کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس گفت: اگر کسی حجاب را حفظ نمی کند دلیلش عدم اعتقاد به حجاب نیست اگر کسی نماز نمی‌خواند و کاهل است، دلیلش عدم اعتقاد به اهمیت نماز نیست و اگر فردی دچار یک آسیب فرهنگی است دلیلش عدم اعتقاد به اعتقادات دینی نیست.

  • تغيير گروه‌هاي مرجع در جامعه

صالحی امیری با بیان اینکه گروه های مرجع در جامعه ایران در حال تغییر هستند گفت: متاسفانه گروه های مرجعی به وجود آمده اند که خودشان صلاحیت‌های لازم اخلاقی و معرفتی را برای مرجعیت ندارند. مساله دیگر این است که زبان ارتباطی ما با جوانان دچار اختلال شده است. به وجود آمدن شکاف میان ما و نسل جوان خطرناک است و لذا باید تلاش کنیم این شکاف را کمتر کنیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در جمع بندی سخنانش و در پاسخ به سوال چه باید کرد گفت: نقطه اول عزیمت ما در بحث سبک زندگی خانواده است؛ خانواده کماکان مستحکم ترین نهاد اجتماعی در ایران است و سرمایه گذاری برای تداوم انسجام این نهاد اجتماعی در واقع سرمایه گذاری در حوزه سبک زندگی است اما متاسفانه امروزه شاهدیم خانواده های ما هسته ای شده اند.

وی همچنین مدرسه، صدا و سیما و نهاد روحانیت و نخبگان را از دیگر نقاط عزیمت مهم برای اصلاح سبک زندگی یاد کرد و گفت:رسالت اصلی روحانیت تربیت دینی و اجتماعی مردم است و مدیریت اجتماعی، رسالت بعدی آن است.

وی همچنین نقطه عزیمت پنجم برای اصلاح سبک زندگی در کشور را سرمایه گذاری روی شبکه های اجتماعی عنوان کرد و گفت: شبکه های اجتماعی باید مدیریت شوند و از آنها برای اصلاح سبک زندگی، حداکثر استفاده صورت گیرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در پایان رصد دائمی تحولات فرهنگی در جامعه ایرانی و ارائه راهکارهای دائمی برای حل چالش‌ها در حوزه سبک زندگی را ضروری خواند.

  • اصلاح سبک زندگی مردم در دستور کار شورای فرهنگ عمومی است

همچنين در اين مراسم دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: این شورا فارغ از شعارها، در حال انجام تغییرات و اصلاحات عملی در سبک زندگی مردم است.

حجت الله والمسلمین شاهمرادی گفت: فرهنگ وضعیت عمل به اندیشه و رفتار آحاد جامعه است و در واقع هویت جامعه است، جامعه‌ای نیست که برای فرهنگ نباشد اما آنچه مهم است آن است که اگر گفتار، اندیشه و رفتار جامعه بیشتر منطبق بر عقل و خرد و علم بود آن جامعه را بافرهنگ می خوانند و هر چه دورتر باشد اصطلاحا آن را بی فرهنگ می گویند.

وی در ادامه افزود: مسئولین فرهنگی برای رشد و استغنای فرهنگ نمی‌توانند روی خود فرهنگ کاری انجام دهند بلکه مولفه هایی از زندگی اجتماعی و فردی آحاد جامعه را مورد نظر قرار می‌دهند که قابل تغییر است و تغییر آنها همان هویت جامعه یا فرهنگ آن است که در سال ۹۲ هم ۲۵ مورد آن در شورای فرهنگ عمومی احصا شد.

حجت الله و المسلمین شاهمرادی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مولفه های سبک زندگی گفت: اساتید و علمای جامعه شناسی و مردم شناسی هم بر این باورند چنانچه این موارد در سبک زندگی اصلاح و حل شود مسائل مختلف فرهنگی در جامعه حل می شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به رسالت این شورا در خصوص اصلاح مولفه های سبک زندگی گفت: شورای فرهنگ عمومی فارغ از شعارها و لفاظی های شعارگونه با توجه به دستگاه های مختلف فرهنگی که در آن عضویت دارند، تغییرات و اصلاحات عملی را در سبک زندگی ایجاد می کند.

به گفته شاهمرادی این شورا پتانسیل ارزشمندی در اختیار دارد مشروط به اینکه قدر این پتانسیل شناخته شود و از همه این توان استفاده شود.

کد خبر 354363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha