اسدالله افلاکی: تلفات پرندگان در فصل سرما بسیار زیاد است؛ به‌طوری که بنا بر آمار حدود ۷۰درصد پرندگان در فصل سرما تلف می‌شوند.

قتل عام پرندگان

دكتر اسماعيل كهرم، پرنده‌شناس و مشاور سازمان حفاظت محيط‌زيست با اعلام اين آمار مي‌گويد: پرندگان به‌خاطر سرما تلف نمي‌شوند، بلكه سرما و يخبندان باعث كمبود غذا و نابودي حشرات مي‌شود و اين كمبود غذاست كه باعث مرگ پرندگان مي‌شود. از اين رو در فصل سرما و يخبندان، شهروندان نبايد از كمك كردن به پرندگان و حيات‌وحش غافل شوند.

اين استاد حيات‌وحش توصيه مي‌كند به پرندگان شهري نبايد نان بدهيم به‌ويژه آنكه برخي از شهروندان خميرهاي وسط نان را بيرون مي‌آورند و آن را به پرندگان مي‌دهند در حالي كه نان و خمير نان باعث خفه شدن جوجه‌ها مي‌شود.

به گفته اين پرنده‌شناس، اگر مي‌خواهيم به پرندگان غذا بدهيم كار بهتر اين است كه هر روز در يك جاي مشخص، مشتي دانه - ترجيحا گندم، ارزن و سياه‌دانه - بريزيم. اين باعث مي‌شود پرندگان عادت كنند هر روز براي خوردن غذا به همان نقطه بيايند تا فصل زمستان سپري شود.

او به سنت حسنه نذر اشاره مي‌كند و مي‌گويد: امروز محيط‌زيست و حيات‌وحش كشور بيش از هر زمان ديگري نيازمند كمك‌هاي مردمي است چه خوب است با توجه به آموزه‌هاي ديني و تأكيد بزرگان دين به مهرباني با حيوانات و طبيعت، بخشي از نذرهايمان را به طبيعت و حيات‌وحش اختصاص دهيم؛ كما اينكه چندي است با راه‌اندازي آيين نذر طبيعت، شماري از شهروندان از آن استقبال كرده و با نذر كردن به كمك حيات‌وحش شتافته‌اند.

  • كشتار پرندگان مهاجر تبديل به شغل شده است

كهرم كه سال‌هاست درباره كشتار وحشيانه پرندگان مهاجر در شمال كشور به‌ويژه فريدونكنار و سرخرود هشدار مي‌دهد، گريزي هم به وضعيت دردناك پرندگان مهاجر زد و تصريح كرد: من به‌عنوان كسي كه عمرش را روي محيط‌زيست و حيات‌وحش گذاشته است به دولت كه همواره از اقتدار صحبت مي‌كند، توصيه مي‌كنم بروند فريدونكنار و وضعيت پرندگان مهاجر را از نزديك بررسي كنند. ببينند مافيا با اين پرندگان چه مي‌كند؟ آنجا تورهايي وجود دارد كه قيمت‌شان 250ميليون تومان است و براي هر ‌ماه 8ميليون تومان اين تورها را اجاره مي‌دهند. چرا؟ چون قيمت هر غاز مهاجري كه با تور صيد مي‌كنند 150هزار تومان است؛ «خوتكا» و «كله سبز» و بقيه پرندگان بماند!!

او ادامه مي‌دهد: وقتي مافياي صيد و شكار پرندگان آنقدر قدرتمند است كه جلوي چشم مأموران محيط‌زيست، تورهايشان را مرمت مي‌كنند و در روز روشن آزادانه اين پرندگان را در خيابان به فروش مي‌رسانند، اقتدار چه محلي از اعراب دارد؟ در اين شرايط مردم و دوستداران محيط‌زيست چه مي‌توانند بكنند؟ نكته در خور تامل اينكه وقتي مأموران محيط‌زيست شكارچي متخلفي را دستگير مي‌كنند با توجيه تأمين معيشت، مسئولان محلي قضايي او را رها مي‌كنند. آيا واقعا اينها لنگ معيشت روزانه‌شان هستند؟ آيا براي تأمين معيشت ، بايد تورهاي 250ميليون توماني برپا كنند و ده‌ها غاز و پرنده ديگر را در يك روز صيد كنند‌؟ اين چه معيشتي است كه بايد به قيمت نابودي پرندگان مهاجر و خدشه‌دار شدن چهره كشور در مجامع بين‌المللي تمام شود!

او مي‌گويد: آوازه بدنامي كشتار پرندگان مهاجر در ايران تا آنجا پيش رفته كه روزنامه گاردين و تايمز، فريدونكنار را محل قتل عام پرندگان مهاجر اعلام كرده‌اند اما باوجود اين، مي‌بينيم شماري از هموطنانمان براي همين پرندگان غذا تهيه مي‌كنند.

اين استاد حيات‌وحش در پايان تأكيد كرد: آن دسته از مردم كه عاشق طبيعت و حيات‌وحش هستند براي كمك به حيوانات و پرندگان مهاجر بايد با هماهنگي سازمان محيط‌زيست اقدام و از دادن غذا به پرندگان مهاجر بدون هماهنگي با محيط‌زيست جدا خودداري كنند.

کد خبر 354179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha