پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ملیحه سعیدی ۱۷ تیرماه ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمد. او موسیقی را از کودکی در خانواده‌ای اهل هنر در سن ۴ سالگی با تنبک آغاز کرد.

در سال‌های مدیریت حسین دهلوی در هنرستان موسیقی ملی، در رشته ویلن کلاسیک و ایرانی از هنرستان فارغ‌التحصیل شد.

نواختن سازهای ویلن، ویلن آلتو، قیچک، پیانو و تمبک و قانون را ضمن تحصیل در هنرستان فرا گرفت ولی قانون را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد.

سعیدي قانون را نزد استاد مهدی مفتاح در هنرستان آموخت و سپس در سال ۱۳۴۷ تدریس قانون را در هنرستان موسیقی ملی آغاز کرد.

در سال ۱۳۵۵ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته موسیقی با ساز تخصصی قانون فارغ‌التحصیل شد.

در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ملی از محضر اساتیدی چون دکتر داریوش صفوت، نورعلی برومند، محمود کریمی، یوسف فروتن و سعید هرمزی بهره‌ها جست و ظرایف موسیقی ایرانی را فرا گرفت و بر ساز قانون انطباق داد.

وی در دوره‌ای با بهره‌گیری از دانش ردیفی و موسیقایی دکتر صفوت توانست ردیف موسیقی ایرانی را روی ساز قانون پیاده و تدریس کند.

اين نواپرداز، ردیف‌دان و نوازنده و مدرس ساز قانون، ساز قانون را به سبک ایرانی می‌نوازد و این سبک را با تلاش و تجربه‌هایی که در طی سالیان از محضر اساتید مختلف و فراگیری‌های خود که در هنرستان موسیقی آموخته بود، بر ساز قانون پیاده کرده است و پس از ۲۲ سال تحقیق در سال ۱۳۶۹ کتابی را با عنوان "آموزش ساز قانون" با نظر و همکاری استاد حسین دهلوی به چاپ رسانید که اولین کتاب موسیقی در زمینه آموزش ساز قانون است.

در سال ۱۳۷۱-۷۲ همراه با ده تن از هنرجویان خود در ارکستر مضرابی شرکت جست و این اولین گروه موسیقی بود که ساز قانون را به صورت گروهی در ارکستر اجرا می‌کردند و نیز در سال ۱۳۷۴ در دانشکده موسیقی سوره ردیف میرزا عبدالله را به دعوت رضا مهدوی تدریس کرد، که این موضوع و آموزش آواز در تاریخ آموزش دانشگاهی برای نخستین با در سوره به وقوع پیوست. این استاد گرانقدر در سال ۱۳۸۲ به دریافت نشان درجه ۱ هنری از وزارت ارشاد نائل آمد.

ملیحه سعیدی همچنین در زمینه کار خلاقه موسیقی نیز تلاش‌های درخوری صورت داد. او گروه نیریز را شکل داد و خود سرپرستی و آهنگسازی این گروه را بر عهده گرفت و در کنار اجراهای صحنه‌ای در داخل و خارج از ایران، آلبوم‌هایی را نیز با هنرمندانی چون نورالدین رضوی سروستانی، سید عبدالحسین مختاباد، حوروش خلیلی، پری زنگنه، و ... آلبوم‌هایی را به بازار موسیقی عرضه کرده است.

از جمله کارهای مهم ملیحه سعیدی تلاش برای تدوین ردیف موسیقی ایرانی با خصوصیات و ویژگی‌های ساز  قانون است که سال ۱۳۹۵ از سوی انتشارات ماهور در قالب یک کتاب و نیز ۶ سی دی به بازار موسیقی عرضه شد.

کد خبر 354089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha