دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجله چهره‌های علمی جهان همانند سایر مجله‌های تخصصی همشهری آنلاین یک مدخل تخصصی است.

science

اين مجله به معرفی تخصصی چهره‌هایی می‌پردازد که به شیوه‌ای موثر در تولید ادبیات علمی نقش داشته‌اند. ابتدا يك تعريف از علم و سپس ورود به دنياي چهره‌هاي علمي:

"علم (رشتۀ مطالعاتی و نه صِرف یقین و باور) به معنای مطالعاتی ساختاری است برای تولید و ساماندهی دانش دربارهٔ جهان طبیعی در قالب توضیح‌ها و پیش‌بینی‌های آزمایش‌شدنی (برابر نهاد science).

همچنین علم به معنای «مجموعه دانسته‌هایی است منسجم و روشمند در بارۀ یک موضوع یا مطالعاتی است که در کار دستیابی به یک هدف معرفتی است؛ گزاره‌های یک علم ممکن است اعتباری و موضوع آن جزیی و مشخص باشد. مانند فیزیک (توصیفی)، بهداشت، علم اخلاق، منطق (هنجاری)، فقه و حقوق (هنجاری، توصیفی و اعتباری)، کلام (هدف محور) جغرافیا (موضوع جزیی)، و... فیلسوفان علم، علم را باور صادق موجه هم توصیف می کنند» (برابر نهاد Knowledge)

یک معنای قدیمی‌تر و نزدیک که امروزه هنوز هم به کار می‌رود متعلق به ارسطو است و دانش علمی را مجموعه‌ای از آگاهی‌های قابل اتکا می‌داند که از لحاظ منطقی و عقلانی قابل توضیح باشند.

همچنین گاه به مجموعه گزاره هایی اطلاق می‌شود که دانشمندان در کاوشهای علمی حول یک موضوع یا برای تامین یک هدف (در علوم کاربردی یا علوم بدون موضوع مانند علم کلام) گردآورده‌اند و بین انان بر اساس زبان علوم مورد گفتگو قرار می‌گیرد."
- ويكي پديا

براي آشنايي با چهره‌های علمی جهان بر روي لينك‌هاي زير كليك كنيد:

کد خبر 353896

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha