همشهری آنلاین: همزمان با رحلت رسول مکرم اسلام (ص) و سبط اکبرش حضرت امام حسن مجتبی (ع)؛ خیل عظیم شیفتگان مکتب نبوی و عاشقان امام رضا (ع) در مشهدالرضا، دیار هشتمین خورشید تابناک آسمان امامت و ولایت گرد هم آمده و به سوگ نشستند.

حرم امام رضا (ع)

به گزارش ایرنا، از عصر یکشنبه کاروان‌های متعددی از زائران پیاده رضوی از گوشه و کنار کشور به مشهد مقدس آمدند تا در شب غم‌بار رحلت رسول مکرم اسلام (ص) در کنار مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) آرام گرفته و شهادت بزرگترین مردان تاریخ را به ساحت مقدس آن امام بزرگوار تسلیت گویند.

از بامداد دوشنبه همه خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی مملو از هیات‌های مذهبی و کاروان‌های زائران پیاده است که هر یک پرچمی مزین به نام مبارک نبی مکرم اسلام (ص)، ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) و امام حسن مجتبی (ع) به دست گرفته و رهسپار بارگاه قدسی امام رئوف شدند.

ماه صفر در سالنامه کشورهای اسلامی به رنگ سیاه است، سیاه به معنای عزا در سوگ شهادت بهترین آفریدگان خدا که اساس خلقت بر محور وجودی آنان شکل گرفته و مفخر زمین و آسمانند.

بنا به سنتی دیرین همزمان با ایام پایانی ماه صفر، خیل زائران پیاده از گوشه و کنار کشور به سوی مشهد حرکت می‌کنند، سرما و سختی‌های راه را به جان می‌خرند تا خود را مضجع ثامن‌الحجج علی بن موسی الرضا (ع) برسانند و امروز صحنه‌ای از دلدادگی پرچمداران مکتب نبوی در مشهدالرضا (ع) رقم خورده است.

روزهای پایانی ماه صفر در مشهد الرضا(ع) محشر عشق، شور و دلدادگی است، عشق به مکتبی که زائران را از راه‌های دور به این شهر مقدس کشانده تا نذر خویش را ادا کنند و دل خود را به پنجره فولادش گره بزنند و عقده‌های دل در کنار امام رئوف بگشایند.

زائران به یقین می‌دانند ثواب و برکت زیارت حرم مطهر رضوی که در سالروز رحلت بزرگ مرد تاریخ اسلام و سبط اکبرش امام حسن مجتبی (ع) انجام شود، چندین برابر زیارت در سایر روزهاست.

از شب گذشته بیش از 50 ایستگاه و موکب خدمت به زائران پیاده حضرت رضا (ع) در گوشه و کنار شهر مستقر شده و به توزیع نذور پرداخته‌اند، همه مردم این شهر با آغوش باز پذیرای زائران شده و از هر آنچه در توان دارند برای خدمت شایسته به آنان بهره می‌گیرند.

سیاه‌جامگان عزادار سرزمین خورشید هشتم از شب گذشته همراه با زائرانی که به عشق امام هشتم (ع) فرسنگ‌ها راه پیموده و خود را به زیر سایه مضجع شریف ثامن‌الحجج علی بن موسی الرضا (ع) رسانیده‌اند، همراه شده و سینه‌زنان و زنجیرزنان رو به گنبد طلای آستان ملائک پاسبان رضوی به عزاداری مشغول شده‌اند.

صحن و سرای حرم قدسی دیشب و امروز میعادگاه هزاران عاشق و شیفته مکتب نبوی است، بیش از یکهزار هیات مذهبی از گوشه و کنار رهسپار حرم مطهر شده‌اند و همراه با کاروان های زائران پیاده اجتماع عظیم نبویون را در حرم مطهر رضوی رقم خواهند زد تا ضمن سبک کردن دل داغدیده خود و زدودن زنگار از دل‌هایشان این مصیبت بزرگ را به پیشگاه حضرتش تسلیت عرض کنند.

همزمان با سوگواری مشهدالرضا، آیین‌های مشابهی در بقاع متبرکه، حسینیه‌ها، مساجد و تکایای استان خراسان رضوی برپا شده و عزاداران نبوی در غم فراق رسول خاتم (ص) و امام حسن مجتبی و امام رضا (ع) به عزاداری پرداخته‌اند.

کد خبر 353889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha