شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که هرچند تعداد معاملات خرید و فروش مسکن در پایتخت ۲۱.۱ درصد در آبان امسال نسبت به مهرماه افزایش یافته است، اما میانگین قیمت مسکن تغییری نداشته؛ به‌گونه‌ای که یک‌دهم درصد قیمت افزایش یافته است.

مسکن

روند معاملات مسكن در آبان‌ماه سال‌هاي 1393تا 1395نمايانگر اين است كه رشد معاملات موزون بوده و جهش محسوس در ميزان معاملات و پرش در قيمت مسكن به نسبت تورم رخ نداده است. از اين رو مي‌توان مسير مستقيم و كم نوسان را براي آن متصور بود. به گزارش همشهري، آمارهاي جديد بانك مركزي نشان از آن دارد كه در آبان‌ماه امسال 12هزار و 500واحد مسكوني در نقاط مختلف تهران خريد و فروش شده كه نسبت به مهرماه امسال 21.2درصد و نسبت به آبان‌ماه پارسال 4.1درصد بيشتر شده است.

اين در حالي است كه متوسط قيمت خريد و فروش يك مترمربع زيربناي واحدمسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران ۴۴.۱ ميليون ريال برآورد شده كه نسبت به‌ماه قبل و‌ماه مشابه سال قبل به‌ترتيب ۰.۱ درصد و ۷.۳ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

توزيع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در آبان‌ماه سال۹۵ حاكي از آن است كه از ميان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۶.۴ درصدي از كل معاملات، بيشترين تعداد قراردادهاي مبايعه‌نامه را به‌خود اختصاص داده است. همچنين مناطق ۴، ۲ و ۱۴ به‌ترتيب با سهم ۱۱.۶، ۹.۳ و ۶.۳ درصدي در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند. در مجموع ۷۲.۹ درصد از كل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به ۱۰منطقه شهر تهران بوده و ۱۲منطقه باقيمانده ۲۷.۱ درصد از تعداد معاملات را به‌خود اختصاص داده‌اند.

همچنين بيشترين رشد متوسط قيمت در اين‌ماه نسبت به‌ماه مشابه سال قبل به منطقه۹ (معادل۱۳.۱ درصد) وكمترين رشد متوسط قيمت به منطقه۸ (معادل۰.۷ درصد) تعلق دارد. در آبان‌ماه سال ۹۵ از ميان مناطق ۲۲گانه شهرداري تهران، بيشترين متوسط قيمت يك مترمربع زيربناي مسكوني معامله شده معادل ۹۷.۹ ميليون ريال به منطقه‌يك و كمترين آن با ۲۱.۴ ميليون ريال به منطقه۱۸ تعلق داشته است.

  • رونق پاييزي و ركود زمستاني

بررسي‌هاي همشهري از روند معاملات مسكن از ابتداي امسال تا پايان آبان‌ماه نشان‌دهنده اين است كه پس از رونق معاملات از ارديبهشت‌ماه امسال و رسيدن ميزان خريد و فروش به مرز 17هزار واحد در مردادماه امسال، بازار مسكن دوباره با افت معاملات در شهريور و مهرماه مواجه شد؛ به‌گونه‌اي كه حجم معاملات در مهرماه به كمترين ميزان معاملات ماهانه از ابتداي سال 1393به استثناي ماه‌هاي فروردين رسيد و بنگاه‌هاي معاملات مسكن پايتخت در نخستين‌ماه پاييز امسال تنها 10هزار و 325معامله ملكي را ثبت كردند. آيا افزايش حجم معاملات مسكن در آبان‌ماه امسال به ميزان 21.1درصد نمايانگر تداوم رونق نسبي در بازار مسكن در ماه‌هاي پاياني سال خواهد بود؟

روند معاملات مسكن در ماه‌هاي پاياني سال‌هاي 93و 94 نشان مي‌دهد كه ممكن است حجم معاملات در ماه‌هاي دي و بهمن افزايش يابد، اما اين افزايش معاملات به ميزاني نخواهد بود كه بتواند رشد قيمت را به همراه داشته باشد و كارشناسان بر اين نظر هستند كه قيمت مسكن در تهران تا پايان سال رشد محسوسي نخواهد داشت و بعيد است رشد قيمت بيش از نرخ تورم هم باشد. ارزيابي‌هاي بانك مركزي هم تأييد‌كننده نظر كارشناسان است كه تأكيد دارد رشد ملايم قيمت مسكن در سطحي پايين‌تر از نرخ تورم در 8‌ماه نخست امسال ادامه خواهد يافت و حتي شاخص اجاره بها در پايتخت در ماه‌هاي باقيمانده سال كمتر از ميزان تورم افزايش را تجربه خواهد كرد.

نمودار

کد خبر 353784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha