همشهری آنلاین: یک شرکت ایتالیایی به تولید نوع جدیدی از پلاستیک برای بسته‌بندی مواد غذایی پرداخته که در طبیعت تجزیه می‌شود.

تولید پلاستیک بسته‌بندی قابل تجزیه در طبیعت

به گزارش ایسنا، شرکت نوامونت (Novamont) واقع در شمال شرقی ایتالیا، اولین تولیدکننده محصولات پلاستیکی دنیا است که بخش عمده مواد اولیه آن از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود. این ترکیب شیمیایی به نام "بوتاندیول" طبیعی در تولید پلاستیک بسته‌بندی میوه، کیسه‌های سبزی و پلاستیک خرید استفاده خواهد شد.

استفانو دسی، مدیر اجرایی این شرکت اظهار کرد: بوتاندیول طبیعی یک ترکیب شیميایی است که در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع شیمیایی یا الکترونیک به کار می‌رود. این محصول در حجم زیاد در ساخت محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود، ولی ابتکار ما تولید انبوه این ماده به شیوه تخمیر است که به جای سوخت فسیلی از ترکیب شیمیایی آب و شکر در آن استفاده شده و با محیط زیست سازگاری بیش‌تری دارد.

تولید صنعتی بوتاندیول در حال حاضر با استفاده از سوخت فسیلی انجام می‌شود. تبدیل شکر به بوتاندیول طبیعی تنها چند روز و طی فرآیند تخمیر در یک لوله استریل انجام می‌شود.

اولین مرحله تولید این ماده در آزمایشگاه انجام شده که شامل آماده کردن ماده تلقیحی است. ابتدا میکروارگانیسم‌های یخ زده درون لوله کشت داده و در فلاسک‌هایی با دمای کنترل شده رشد داده می‌شوند. پس از رشد این ارگانیسم‌ها، ماده تلقیحی در مرحله تخمیر به آن‌ها افزوده می‌شود.

میکروارگانیسم‌ها در مرحله تخمیر، شکر را به بوتاندیول طبیعی تبدیل می‌کنند. استفاده از این شیوه، حجم مواد تجدیدپذیر این فرآیند شیميایی را از ۳۶ به ۶۱ درصد افزایش داده و همزمان تولید گازهای گلخانه‌ای را ۱۰ تا ۱۵ درصد کم می‌کند.

کد خبر 353709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha