پنجاه و هفتمین اجلاس روسای شوراهای اسلامی استان‌ها و شهرهای مراکز استان‌ها آخر هفته گذشته با موضوع سیستان و بلوچستان و چشم‌انداز آینده با نقش استان‌های کشور در بندر چابهار برگزار شد که در آن موضوعاتی مثل مشکلات امسال زائران اربعین حسینی در مرزهای سه‌گانه کشور و همچنین درآمد پایدار شهرداری‌ها و لایحه انتخاب شهرداری با رأی مستقیم مردم به بحث و بررسی گذاشته شد.

شواری عالی استانها

مهدي چمران، رئيس شوراي‌عالي استان‌ها در اين اجلاس و در جلسه كميسيون تلفيق مجمع مشورتي روساي شوراي اسلامي استان‌ها و شهرهاي مراكز استان‌ها نيز به چنين موضوعاتي اشاره كرد و اظهارداشت: تمامي شوراييان بايستي براي حل مشكلات با نمايندگان استان خود رابطه مستمر داشته باشند و براي حل آنها رايزني و گفت‌و‌گو كنند. وي درباره درآمدهاي پايدار شهرداري‌ها گفت: زماني كه ركود در اقتصاد پيش‌ آيد بر همه جنبه‌ها تأثير مي‌گذارد و درآمدهاي شهرداري‌ها نيز از اين امر مستثني نيست. رئيس شوراي‌عالي استان‌ها با تأكيد بر اينكه تمام شوراييان بايد شوراي‌عالي استان‌ها را در ارائه طرح و لايحه ياري كنند، افزود: نبايد انتظار داشت كه تنها شوراي‌عالي استان‌ها همه طرح و لايحه را ارائه دهد بلكه بايد شما نيز براي حل مشكلات راهكار و طرح ارائه دهيد.

چمران در رابطه با لايحه انتخاب شهرداران با رأي مستقيم مردم نيز گفت: هنوز اين طرح به جايي نرسيده و فعلا زير كميته‌هاي دولت به تصويب رسيده است و بايد اين طرح در كميسيون اصلي مطرح و درصورت تصويب به دولت براي ارائه به مجلس ارسال شود. وي با بيان اينكه دولت تلاش دارد كه در سال ‌جاري اين طرح را تصويب كند بيان كرد: اگراين طرح در پايان سال تصويب شود، در دوره پنجم انتخابات شوراها اعمال خواهد شد.

رئيس شوراي شهر تهران در ادامه سخنان خود در كميسيون تلفيق اجلاس مشترك روساي شوراي استان‌ها از مراكز پژوهشي شوراها سخن گفت و در اين باره توضيح داد: اين موضوع به‌صورت طرح در شوراي‌عالي استان‌ها مصوب شده؛ اما وزارت كشور به اين طرح به‌دليل اينكه در قانون ذكر نشده ايراد گرفته است. چمران درخصوص طرح فوق ادامه داد: وزارت كشور پيشنهاد داده كه در قانون بايد اصلاحي صورت گيرد و يا در چارت سازماني شوراها در دولت اصلاح شود و در مجلس به تصويب برسد.

وي در پايان درخصوص معاونت فرهنگي در شهرداري‌ها كه از دستور جلسات كميسيون‌هاي اين اجلاس بود، گفت: وزارت كشور معاونت فرهنگي شهرداري‌ها را حذف نكرده بلكه براساس جمعيت شهرها آن را به معاونت، مركز و دفتر تقسيم كرده است.

  • فقر سرانه فضاي سبز در سيستان و بلوچستان

رئيس شوراي شهر زاهدان نيز در جريان برگزاري پنجاه و هفتمين اجلاس سراسري روساي شوراهاي اسلامي استان‌ها و شهرهاي مراكز استان‌ها با تأكيد بر توجه ويژه دولت و مسئولان به اين استان اظهار داشت: يكي از معضلات 30شهر استان حاشيه‌نشيني است كه حدود 500هزار نفر از جمعيت استان در حاشيه شهرها زندگي مي‌كنند. مشتاق احمد ريگي معضل ديگر اين استان را محروميت كودكان و نوجوانان اين شهر از ادامه تحصيل عنوان كرد و گفت: 150هزار بازمانده از تحصيل در استان داريم كه با توجه به خشكسالي و بيكاري شاهد افزايش بيش از پيش محرومان از ادامه تحصيل خواهيم بود. به گفته وي، يكي ديگر از مشكلات استان كمبود فضاي سبز است كه براي هر نفر در استان تنها كمتر از يك‌‌مترمربع است؛ درحالي‌كه طبق استاندارد‌هاي بين‌المللي فضاي سبز براي هر نفر 25مترمربع است و در ايران اين مقدار به 12مترمربع براي هر نفر رسيده است.

گفتني است منصور روشناسي، معاون اجرايي و اداري شوراي‌عالي استان‌ها هم در اين اجلاس از ارسال دعوتنامه‌اي درخصوص نشست تخصصي براي سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي به روساي شوراي استان‌ها، مراكز استان‌ها و شهرداران در آينده‌اي نزديك خبر داد. به گفته وي، در اين نشست يكروزه روند و نحوه سرمايه‌گذاري در شهرها مطرح خواهد شد.

  • كمبود امكانات مهران هنگام مراسم اربعين

عبادالله عيدي‌نيا، عضو شوراي شهر مهران در حاشيه اجلاس شوراها در چابهار با اشاره به بازگشت زائران اربعين حسيني اظهار داشت: شهر مرزي مهران در ايام اربعين در حالي ميزبان بيش از 4ميليون زائر در رفت و برگشت از كربلاي معلي است كه امكانات و تجهيزات شهري پاسخگوي نياز هموطنان نيست. وي با اشاره به حضور پرشور زائران در اربعين امسال افزود: متأسفانه به‌دليل كمبود پاركينگ در شهر و اطراف مرز شاهد پارك بيش از 100هزار دستگاه خودرو در معابر، پياده‌روها و خيابان‌هاي شهر مهران بوديم كه آسيب‌هاي زيادي به فضاي سبز و پياده‌روها رسيده است. عيدي‌نيا با اشاره به كمك‌هاي شهرداري تهران در اين ايام خواستار توجه هرچه بيشتر مسئولان شهرهاي برخوردار كشور ازجمله تهران به رفع مشكلات و تجهيز هرچه بيشتر شهر مرزي مهران به جهت ارائه خدمات به زائران در سال‌هاي آينده شد. عضو شوراي شهر مهران همچنين خاطرنشان ساخت: ميانگين زباله توليدي در اين ايام بيش از 100تن در روز بوده كه نياز است در حوزه مديريت پسماند به اين شهر كمك‌هايي صورت گيرد. عيدي‌نيا در پايان ديگر مشكل اين منطقه را راه‌هاي دسترسي به شهر و مرز عنوان كرد كه نياز به برنامه‌ريزي براي توسعه دارد.

کد خبر 353663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha