سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که روابط آلمان و چین به‌دلیل دیدار دالایی‌لاما از آلمان رو به تیرگی گذاشته است، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با سفر به هند به‌دنبال تحکیم جایگاه و روابط کشورش با رقیب قدرتمند چین در آسیاست.

مرکل سفری 4 روزه را به هند آغاز کرد که هدف از آن تقویت روابط اقتصادی میان 2 کشور است.

به گزارش بی‌بی‌سی، مرکل در این سفر علاوه بر دیدار با رهبران کشور هند در دهلی، از پایتخت مالی هند یعنی بمبئی هم دیدن می‌کند. این اولین سفر صدراعظم آلمان به هند است.

در این سفر گروهی از بازرگانان و مدیران تجاری و اقتصادی آلمان مرکل را همراهی می‌کنند.

آلمان بزرگترین شریک تجاری هند در اتحادیه اروپاست. تجارت دو جانبه میان هند و آلمان در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. میزان این تجارت دو جانبه سال گذشته با 39 درصد افزایش به 10 میلیارد یورو رسیده‌است. میزان تجارت میان 2 کشور آلمان و هند در سال به 15 میلیارد دلار می‌رسد.

در این سفر 2 کشور چندین توافقنامه در حوزه دفاع، علوم و فناوری و همچنین حق مالکیت فکری امضا می‌کنند. مرکل پیش از شروع این سفر در گفت‌وگویی با رسانه‌ها گفت، غرب باید راهکاری متفاوت در حل و فصل مناقشات را به رسمیت بشناسد و با ذهنی باز به مذاهب نگاه کند.

مرکل همچنین از غرب خواست اشتیاق بیشتری برای یادگیری از دیگران نشان دهد. وی گفت، چیزی هوشمندانه‌تر از یادگیری از دیگران نیست.

روابط آلمان و چین در هفته‌های اخیر و در پی دیدار ماه گذشته دالایی لاما از آلمان به شدت تیره شد. دیدار دالایی‌لاما از آلمان بعد از دیدار او از آمریکا صورت گرفت و به همین دلیل بر خشم چین دامن زد.

مرکل اولین صدراعظمی بود که دالایی‌لاما را به دیدار پذیرفت و با او گفت‌وگو کرد. در پی این دیدار، چین 2 دیدار و جلسه رسمی خود را با مقامات آلمانی لغو کرد. از جمله این جلسات، دیداری با مقامات آلمانی درباره حقوق بشر بودکه برای ماه دسامبر برنامه‌ریزی شده‌بود. اکنون مرکل با سفر به هند به این تیرگی در روابط با چین دامن می‌زند.

ابرهارت سن اشنایدر مدیر شورای روابط خارجی آلمان درباره سفر مرکل و تأثیر آن بر روابط میان آلمان و چین گفت، سفر مرکل به هند فاصله آلمان و چین را باز هم بیشتر می‌کند. دالایی لاما از سال 1959 در هند ساکن است و از این نظر، چین هند را پایگاه دالایی‌لاما می‌داند. از سوی دیگر چین و هند از دیرباز رقبای آسیایی‌ خوانده می‌شدند.

کریستوف هسگن یکی از مشاورین سیاست خارجی مرکل نیز پیش از این سفر به بی‌بی سی گفته بود: هند از 3منظر برای آلمان اهمیت دارد؛ نخست آنکه مرکل شخصا به دولت هند تعلق خاطر دارد. ثانیا هند شریکی بزرگ برای آلمان و بازیگری توانمند در منطقه است و در نهایت اینکه مرکل برای افزایش و توسعه روابط تجاری و اقتصادی خود با آسیا حسابی ویژه باز کرده است.

همکاری هسته‌ای از دیگر حوزه‌های مذاکرات سران آلمان و هند در این سفر است. روزنامه هندو چاپ هند نوشت، اگر چه آلمان در قدرت اتمی دنیا نقشی ندارد اما آلمانی‌ها بی‌میل به مشارکت در برنامه اتمی هند نیستند.

کد خبر 35366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز