همشهری آنلاین: محققان در یک پژوهش جدید نشان دادند که یک دارو که در حال حاضر برای درمان سرطان کلیه و معده استفاده می‌شود، می‌تواند ضعف و تحلیل عضلانی در بیماران مبتلا به نوعی از دیستروفی عضلانی را برطرف ‌کند.

دیستروفی

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، دکتر «رابرت نایت»، رهبر این پژوهش از کینگز کالج لندن و همکارانش طی یک پژوهش جدید نشان دادند که sunitinib داروی ضد سرطان می‌تواند ضعف عضلانی در بیماران مبتلا به دیستروفی facioscapulohumeral (FSHD)را بهبود بخشد.


FSHD یک شکل از دیستروفی عضلانی است که با ضعف عضلانی و لاغری، اغلب در صورت، شانه‌ها و بازوها همراه بوده و همچنین می‌تواند بر لگن، باسن و پایین پاها نیز تاثیر بگذارد.

شروع FSHD معمولا در دوران بلوغ رخ می‌دهد .نشانه‌های اولیه آن می‌تواند شامل خمیدگی ستون فقرات، بیرون زدن استخوان‌های شانه و ناتوانی در بستن کامل چشم، سوت زدن یا نوشیدن مایعات بوسیله نی باشد.

این بیماران همچنین ممکن است از دست دادن شنوایی، درد و سوزش در عضلات و خستگی‌های مزمن را تجربه کنند.

آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد که در آمریکا از هر 20 هزار نفر، یک تن به FSHD مبتلا بوده که از این میزان در حدود 95 درصد از آنها به FSHD1 (کوتاه شدن مناطق D4Z4 در DNA در کروموزوم 4) دچار هستند.

در حال حاضر، هیچ دارویی که بتواند قدرت عضلانی در بیماران مبتلا به FSHD را بهبود بخشد، وجود ندارد .با این حال، دکتر «نایت» و تیمش بر این باورند که sunitinib می‌تواند یک گزینه مناسب برای این بیماری باشد.

sunitinib یک داروی مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان کارسینوم سلول کلیوی است.

کارسینوم سلول کلیوی، تومورهایی هستند که از اپی‌تلیوم توبولی کلیه منشا می‌گیرند و عمدتا در کورتکس قرار دارند. کارسینوم کلیه حدود 80 تا 85 درصد از کل تومورهای اولیه بدخیم کلیه را شامل می‌شود.

این دارو با مسدود کردن گیرنده تیروزین کیناز (RTK) که یک نوع پیام‌رسان شیمیایی بوده و به سلول‌های سرطانی دستور رشد می‌دهد، کار می‌کند.

به طور کلی، دکتر «نایت» و همکارانش بر این باورند که یافته‌های آنها نشان می‌دهد که sunitinib در بهبود قدرت عضلات در بیماران مبتلا به FSHD موثر است.

این محققان به تازگی یافته‌های خود را در مجله Elife به چاپ رسانده‌اند.

کد خبر 353514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha