همشهریس آنلاین: محققان دریافته‌اند آپنه خواب یا اختلال در خواب بر توانایی فرد در تنظیم فشارخون تاثیر می‌گذارد.

تاثیر اختلال خواب در تنظیم فشارخون

به گزارش خبرنگار مهر، آپنه خواب شرایطی است که در آن نفس کشیدن به طورمکرر در طول خواب متوقف شده و مجددا آغاز می‌شود. همین اختلال بر توانایی فرد در تنظیم فشارخون تاثیر می‌گذارد.

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا دریافته‌اند آپنه خواب می‌تواند منجر به دوره‌های متوالی کاهش سطح اکسیژن در بدن شود که به این حالت «هیپوکسی متناوب» گفته می‌شود.

طبق نتایج این مطالعه، تنها شش ساعت نوسان در میزان اکسیژن مرتبط با آپنه خواب می‌تواند آغازگر زوال سیستم گردش خون فرد شود.

گلن فاستر، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «درحالی که به خوبی اثبات شده است که آپنه خواب با فشارخون بالا مرتبط است، مطالعه ما نشان می‌دهد که این شرایط بر سیستم قلبی-عروقی هم تاثیر دارد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «تنها بعد از شش ساعت نوسان در میزان اکسیژن بدن، که مشابه حالت روی داده در آپنه خواب است، توانایی بدن در تنظیم فشارخون مختل می‌شود.»

در بخشی از این مطالعه، محققان تاثیر هیپوکسی متناوب را بر روی سیستم قلبی-عروقی چند فرد جوان سالم بررسی کردند.

شرکت کنندگان تحت مطالعه به مدت ۶ ساعت ماسک‌های تهویه بر بینی و دهان‌شان گذاشتند و میزان اکسیژن در تقلید علائم آپنه خواب در ماسک‌ها تغییر داده شد.

محققان دریافتند الگوی اسیب به جریان خون مشاهده شده در پاها به مرور زمان می‌تواند بر سلامت عروقی فرد تاثیر گذاشته و فشارخون فرد مختل شود.

کد خبر 353322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha