همشهری ‌آنلاین: تلاش چندین ساله دست‌اندرکاران صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور با تصویب قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه‌ای در مجلس شورای اسلامی و با ابلاغ آیین نامه‌ی اجرایی تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای کشور توسط هیات دولت در مردادماه سال 83 به بار نشست.

 بر اساس ماموریت محوله از سوی هیات وزیران، دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 11 استان کشور، مقدمات تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، کرمان، فارس، یزد، مازندران، گیلان، همدان و خراسان رضوی برگزار و فعالیت رسمی آن‌ها آغاز شد.
در اوایل تیرماه 1384 اعضای هیات مدیره‌های منتخب استان‌ها، اولین نشست هیات عمومی صنف را در تهران برگزار و اعضای شورای مرکزی سازمان را برای اداره امور کلان کشور انتخاب کردند.
در روز دوازدهم تیرماه و همزمان با اولین نشست ملی فناوری اطلاعات، امیر حسین سعیدی نایینی از میان سه نامزد معرفی شده از سوی شورای مرکزی حکم ریاست خود را از رییس جمهور دریافت کردند.
در حال حاضر علاوه بر استان‌های پیش‌گفته، در استان‌های قم، گلستان، مرکزی و ایلام نیز نظام صنفی رایانه‌ای مستقر و هماهنگی لازم برای استقرار سازمان در دیگر استان‌ها نیز با همکاری شورای عالی‌انفورماتیک در حال انجام است.
بر اساس قانون، این سازمان وظیفه نظم بخشی و ساماندهی فعالیت‌های تجاری رایانه‌ای مجاز و همچنین حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزار را عهده دار بوده و برای ایفای این نقش کمیسیون‌های تخصصی تشکیل و شوراهای انتظامی استان ها نیز به کار بررسی شکایات افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها از اعضای صنف در زمینه‌های قراردادهای نرم افزاری، عدم رعایت قانون حقوق پدیدآورندگان نرم افزار، اعتراضات و مشکلات مشتریان و کاربران اینترنت از سرویس دهندگان خدمات، چاپ و توزیع کارت‌های مشابه تقلبی، تجهیزات و سایر موارد مربوط به فعالیت اعضا می‌پردازد.
سایت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به نشانی www.irannsr.org قابل دسترسی است.
کد خبر 35328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز