شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

مهدی واعظی: احتمالا این روایت را شنیده‌اید که یکی از ۵نشانه مؤمن که توسط امام‌حسن‌عسکری(ع) بیان شده، زیارت امام حسین (ع) در اربعین شهادت ایشان است.

اربعین

خيلي‌ها اين روزها قسمت‌شان شده كه با قافله زائران نجف به كربلا همراه شوند و روز اربعين در كنار حرم سيدالشهدا(ع)، زيارت اربعين را بخوانند. اما خيلي‌ها هم هستند كه اين روزها دلتنگ و مغموم از نرسيدن به اين قافله هستند و جزو جاماندگان به‌حساب مي‌آيند. خوشبختانه چند سالي است كه برگزاري مراسم‌ پياده‌روي اربعين در نقاط مختلف كشور هم شكل گرفته و خيلي از جاماندگان، راهي اين مقصدها مي‌شوند. اينجا مي‌توانيد با معروف‌ترين و پرشورترين اين مراسم آشنا شويد.

  • زيارت اربعين كنار قبور مقدس

درست است كه نتوانسته‌ايد راهي حرم مطهر سيدالشهدا(ع) در روز اربعين شويد اما مي‌توانيد در شب و روز اربعين به زيارت ذريه‌هاي امام‌حسين(ع) و اهل‌بيت(ع) كه همان بقاع متبركه امامزادگان در شهرهاي مختلف هستند، برويد. قرار است در زيارتگاه‌هاي امامزادگان شاخص نقاط مختلف كشور زيارت اربعين توسط مداحان و ذاكران خوانده شود. از تعطيلي روز اربعين استفاده كنيد و حتما به اين زيارتگاه‌ها برويد؛ هم استخواني سبك مي‌كنيد و هم در مراسم معنوي زيارت اربعين شركت خواهيد كرد. خبر رسيده كه متن زيارت اربعين هم توسط سازمان اوقاف به تعداد بسيار زيادي چاپ شده كه در بقاع متبركه ميان عزاداران توزيع خواهد شد.

  • پياده‌روي اربعيني پايتخت‌نشينان

تهراني‌ها روز اربعين از ميدان امام‌حسين(ع) كه به نوعي مركز تجمعات آييني است پياده حركت مي‌كنند و به سمت حرم حضرت‌عبدالعظيم‌حسني(ع) مي‌روند. اگر دلتان مي‌خواهد در همان فضاي پياده‌روي نجف تا كربلا قرار بگيرد و حس و حال زائران اربعيني آنجا را حس كنيد حتما به اين برنامه پياده‌روي برويد. فقط بايد كمي سحرخيز باشيد چون مثل هر سال مردم بدون قرار قبلي ساعت حدود 6:30 به ميدان امام‌حسين(ع) مي‌روند و پياده‌روي از ساعت 7صبح آغاز مي‌شود. اين مسير پياده‌روي حدود 14كيلومتر است كه عزاداران در مسير از ميدان شهدا، ميدان خراسان، ميدان شوش و سه‌راه‌ورامين مي‌گذرند و هنگام اذان ظهر به حرم سيدالكريم(ع) مي‌رسند. در مسير هم كلي موكب براي استقبال از زائران برپا خواهد بود.

  • پيش به سوي مشهد اردهال

اگر مي‌خواهيد در يك مسير طولاني‌تر براي اربعين پياده‌روي كنيد مي‌توانيد خودتان را به مراسم دليجاني‌ها برسانيد. كاروان زائران اربعين حسيني دليجان كه در جنوب استان مركزي است همين امروز از گلزار شهداي اين شهر به سمت بارگاه حضرت سلطانعلي‌بن امام محمدباقر(ع) در مشهد اردهال حركت مي‌كند. برنامه اين كاروان عزا هم به اين شكل است كه شامگاه امروز، زائران به شهر نراق مي‌رسند و پس از برگزاري زيارت عاشورا، آيين‌هاي سوگ را برپا مي‌كنند. سپس صبح فردا ادامه مسير خواهند داد تا به مشهد اردهال برسند. حضرت سلطانعلي بن امام‌محمدباقر(ع) چهارمين امامزاده واجب‌التعظيم كشور است كه هر ساله در ايام عزاداري سالار‌شهيدان، ميعادگاه عاشقان و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت است.

  • از حرم مطهر تا مسجد جمكران

يكي ديگر از مراسم‌ پياده‌روي معروفي كه چند سال است به‌صورت خودجوش و مردمي پا گرفته، پياده‌روي اهالي شهر قم و زائران اين شهر مقدس از حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمكران است. پيش‌بيني شده كه امسال حدود نيم ميليون‌نفر در اين مراسم شركت كنند. مسير پياده‌روي قمي‌ها هم بلوار پيامبراعظم(ص) خواهد بود و موكب‌هاي مردمي زيادي براي پذيرايي از زائران اربعين برپا شده است. شهرداري قم و چند سازمان ديگر هم خودشان را به اين حركت خودجوش رسانده‌اند و تلاش بسياري براي برگزاري بهتر اين مراسم كرده‌اند. اگر به‌موقع خودتان را برسانيد مي‌توانيد نماز ظهر را در مسجد جمكران به جماعت اقامه كنيد و مهمان مراسم زيارت اربعين باشيد.

  • زيارت اربعين در حرم امام‌رضاع

حالا كه دلتنگ زيارت امام‌حسين(ع) و شهداي كربلا و پياده‌روي در مسير نجف تا كربلا هستيد مي‌توانيد براي تسكين اين دلتنگي از تعطيلات استفاده كرده و راهي مشهدالرضا شويد. باور كنيد خيلي‌ها كه راهي كربلا شده‌اند دلشان در حرم نوراني حضرت‌ثامن(ع) است، به همين دليل هم امسال صحن نمادين حرم امام‌رضا(ع) در عمود 707 مسير پياده‌روي نجف تا كربلا برپا شده است.

شب و روز اربعين، عزاداران حسيني از شهرها و روستاهاي اطراف مشهد راهي حرم مطهر مي‌شوند و به عزاداري مي‌پردازند. تجمع خودجوش عزاداران در صحن‌هاي حرم مطهر در روز اربعين هم همراه با قرائت زيارت اربعين خواهد بود. كاروان‌هاي پياده زيادي در همين دو، سه روز آينده راهي مشهد مي‌شوند تا هفته آينده براي مراسم شهادت آن حضرت در حرم مطهر باشند.

  • تجمع اربعيني‌ها در سومين قبله ايراني‌ها

يكي ديگر از مراسم‌ پرشور اربعين در ايران كه مي‌توانيد در آن حضور يابيد مراسم ده‌ها هزار تن از عزاداران سيد و سالار شهيدان در حرم مطهر حضرت احمد بن موسي(ع) است. خوبي اين مراسم اين است كه مردم در قالب كاروان‌هاي پياده راهي اين حرم مطهر مي‌شوند و شما مي‌توانيد در حال و هواي پياده‌روي اربعين قرار بگيريد.

اين مراسم از ساعت 9:30 با حضور باشكوه كاروان‌هاي پياده عزاداران كه از 10نقطه شهر شيراز به سوي حرم‌مطهر شاهچراغ‌(ع) حركت مي‌كنند آغاز مي‌شود. در ادامه، عزاداران حسيني در آييني يكپارچه و متحد در شبستان بزرگ امام خميني(ره) و صحن‌هاي حرم مطهر به عزاداري و سينه‌زني مي‌پردازند. قرائت زيارت اربعين هم بخشي از مراسم است و در نهايت نماز جماعت ظهر و عصر روز اربعين به امامت توليت اين آستان مقدس برپا خواهد شد.

  • نذري براي اربعين

نذري دادن هم امشب و فردا رونق مي‌گيرد و خيلي‌ها اين سنت حسنه را انجام مي‌دهند. يك پيشنهاد خوب اين است كه نذري‌هاي خود را به تجمع‌هاي اربعيني و مسيرهاي پياده‌روي برسانيد و ميان عزاداران پخش كنيد؛ درست مثل همان اتفاقي كه اين روزها در مسير پياده‌روي نجف تا كربلا مي‌افتد و بسياري از عراقي‌ها و ايراني‌ها، نذري‌هاي خود را ميان مردم عزادار در اين مسير پخش مي‌كنند. فقط بايد حواسمان باشد كه احاديث و اخبار و روايت‌هاي زيادي از بزرگان و معصومان درباره اطعام و نذري دادن به‌دست ما رسيده است.

در بيشتر آنها هم به ضرورت حلال بودن اين غذاي متبرك اشاره شده. صاحب نذر بايد تمام وسايل اين غذا را با مالي كه به حلال بودن آن يقين كامل دارد تهيه كند. حتي ظروف و مكاني كه اين غذا در آن تهيه مي‌شود، نبايد غصبي باشد. البته شايد با خودتان بگوييد كه اين، يك مسئله عادي و بديهي است اما توجه كنيد كه اگر نذري دادن شما به‌نوعي باعث تضييع حق ديگران شود، ممكن است از ثواب كارتان كم كند.

کد خبر 352995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha