آمار اعتیاد میان دانش‌آموزان همیشه مورد مناقشه آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط با این موضوع بوده است؛ آماری که در سال‌های گذشته نه‌تنها تأیید که تکذیب هم می‌شد و مسئولان وقت آموزش و پرورش سعی در پنهان کردن یا کتمان این آمار داشتند.

حالا اما اعتياد 9دهم درصدي دانش‌آموزان موضوعي است كه نمايندگان مجلس را نيز نسبت به اين موضوع حساس‌تر از قبل كرده است. آنطور كه پرويز افشار، سخنگوي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر مي‌گويد:‌ مهم‌ترين جمعيت سن پاييني كه ممكن است دچار سوءمصرف مواد شوند دانش‌آموزان هستند كه در سال80 نيم‌درصد دانش‌آموزان تجربه مصرف مواد را داشتند و در سال‌90 اين رقم به 9دهم درصد رسيده است كه اين آمار حكايت از دوبرابر شدن دانش‌آموزاني دارد كه مواد‌مخدر را تجربه كرده‌اند.

معاون كاهش تقاضاي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با اشاره به جمعيت 12ميليون و 500هزار نفري دانش‌آموزان به همشهري گفت: اين آمار به معني شيوع مصرف در ميان دانش‌آموزان است نه شيوع اعتياد كه با احتساب جمعيت دانش‌آموزي 125هزار نفر از دانش‌آموزان تجربه مصرف مواد‌مخدر را داشته‌اند.

به گفته وي از اين جامعه آماري 9دهم درصد حداقل يك‌بار حشيش، 1.1درصد قرص اكستازي، 1.9درصد هروئين و 0.4درصد شيشه مصرف كرده‌اند. اختصاص سالانه ۷ميليارد تومان بودجه پيشگيري به آموزش و پرورش در مقايسه با تعداد دانش‌آموزان مبلغ ناچيزي است و تنها به 8درصد از دانش‌آموزان كفاف مي‌دهد.

  • لزوم آموزش رفتارهاي صحيح اجتماعي

فريده اولادقباد، نماينده مردم تهران، ري و شميرانات در مجلس نيز با اشاره به افزايش آمار اعتياد در ميان دانش‌آموزان گفت: عدم‌آموزش رفتارهاي صحيح اجتماعي به جامعه شهري به‌ويژه به نهاد خانواده سبب رشد مصرف مواد‌مخدر ميان اقشار مختلف جامعه به‌ويژه دانش‌آموزان شده است.

وي با بيان اينكه بايد به آسيب‌هاي اجتماعي نگاه ملي داشت، افزود: كاهش اعتياد در ميان نوجوانان و جوانان نيازمند پيگيري برنامه‌هاي مدوني است كه در اين برنامه بايد مباحث مختلف و متفاوتي مانند مهاجرت، امكانات تفريحي و ورزشي، آموزش‌هاي اخلاقي و مذهبي، نحوه استفاده از فضاهاي مجازي و شبكه‌هاي خارجي، دارا‌بودن شغل و هدف در زندگي و... توجه كرد.

به گفته اولادقبا، بحران هويت فرهنگي را بايد ناشي از اين دانست كه نهاد خانواده نتوانسته در انتقال باورها، ارزش‌ها و هنجارها الگوي خوبي براي فرزندان خود باشد؛ همچنين رسانه‌ها نتوانستند اين باورها را به نسل‌هاي جديد انتقال دهند چراكه پديده خودكشي و اعتياد ميان دانش‌آموزان و نسل جديد نشان از بحران فرهنگي دارد.

  • دوگانگي فرهنگي دانش‌آموزان

يك عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز با تأكيد براينكه كاهش آسيب‌هاي ناشي از دوگانگي ارزشي دانش‌آموزان نيازمند تعامل تمامي ارگان‌ها با خانواده‌هاست، گفت: فضاي مجازي و فيلم‌هاي خارجي موجود در اين فضاها و ماهواره‌ها دانش‌آموزان را دچار دوگانگي فرهنگي مي‌كند چراكه آنها نمي‌دانند آنچه اين شبكه‌ها مي‌گويند، درست است يا آنچه در مدرسه و گاه خانواده ديكته مي‌شود.

محمود صادقي با انتقاد از افزايش اعتياد در ميان دانش‌آموزان طي سال‌هاي اخير گفت: دلايل گرايش نوجوان به اعتياد را بايد در حوزه موضوعات اجتماعي و تربيتي پيگيري كرد و البته ريشه‌يابي اين دلايل نيازمند بررسي تمامي ابعاد پيراموني است. وي گفت: اگرچه مسائل فرهنگي، اخلاقي و مذهبي در گرايش دانش‌آموزان به اعتياد دخيل هستند اما اين مسائل تنها بخشي از دلايل اين گرايش را دربرمي‌گيرند و بايد از بعد روانشناسي اجتماعي نيز به مسئله نگاه كرد.

کد خبر 352929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha