همشهری آنلاین: طبق نتایج یک مطالعه جدید، افرادی که به میزان کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند در معرض ریسک بالای آسم قرار دارند.

ارتباط ویتامین D پایین و ریسک بالای آسم

به گزارش خبرنگار مهر، در این مطالعه محققان اطلاعات جمع آوری شده از بیش از ۲۵ هزار فرد بزرگسال ۱۸ تا ۷۹ سال و بیش از ۹۷۰۰ کودک ۶ تا ۱۷ سال را که در نظرسنجی سالانه سلامت آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ شرکت کرده بودند مورد بررسی قرار دادند.

از شرکت‌کنندگان پرسیده شده بود که آیا در سال گذشته مبتلا به آسم تشخیص داده شده‌اند یا حالت خس خس سینه را که علامت آسم است تجربه کرده‌اند. از شرکت کنندگان آزمایش خون هم گرفته شد تا میزان ویتامین D خون‌شان تعیین شود.

در مجموع از بین شرکت‌کنندگان مطالعه ۶۸ درصد کودکان و ۷۰ درصد بزرگسالان دارای کمبود ویتامین D بودند (یعنی کمتر از ۳۰ نانوگرم در میلی‌لیتر که میزان کافی برای افراد سالم است).

بعلاوه در حدود ۱۲۰۰ کودک و ۱۸۰۰ فرد بزرگسال مبتلا به آسم تشخیص داده شدند. این بیماری همراه با التهاب و تنگ شدن مجاری هواست که هر دو موجب مشکل تنفس می‌شوند.

محققان دریافتند کودکان مبتلا به کمبود ویتامین D، در مقایسه با کودکان دارای میزان کافی این ویتامین، ۱.۳۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به آسم قرار داشتند.

همچنین یافته‌ها نشان داد افراد بزرگسال مبتلا به کمبود ویتامین D در معرض ریسک بالای تشخیص آسم قرار نداشتند، اما بروز علائم خس خس سینه در آنها بیشتر مشاهده شد.

یو اینگ هان، عضو تیم تحقیق از دانشگاه پیتزبرگ پنسیلوانیا، در این باره می‌گوید: «علت دقیق این رابطه مشخص نیست اما تصور می‌شود ویتامین D موجب کاهش سطح التهاب در بدن می‌شود.»

کد خبر 352731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha