دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۸
۰ نفر

احمدمیرخدائی: «صنعت ساختمان حداقل با ۵۰ نوع صنعت مرتبط است و تا زمانی که مسکن از رکود خارج نشود، این صنایع هم رشدی نخواهند داشت.» این بخشی از صحبت‌های معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص رکود بخش صنعت و عدم‌رشد تولید است.

مسکن

طبق گزارش مهر، محسن صالحي‌نيا، با بيان اينكه رشد منفي صنعت بيشتر در بخش صنايع مرتبط با ساختمان بوده است، مي‌گويد: حداقل ۵۰ نوع صنعت با صنعت ساختمان مرتبط هستند كه هم‌اكنون به‌دليل ركود در بخش مسكن، متناسب با ساير بخش‌هاي صنعت رشد نكرده‌اند و رشد آنها مرتبط با سياست‌هايي است كه دولت در بخش مسكن دارد .

تا زماني كه مسكن از ركود خارج نشود، اين صنايع هم رشدي نخواهند داشت. در حقيقت آنگونه كه از گفته‌هاي صالحي‌نيا نيز برمي‌آيد، هم‌اكنون از يك سو رشد نامتناسب صنعت ايران ناشي از ركود بخش مسكن است و از ديگر سو براي رفع اين عدم‌تناسب و دستيابي به رشد مثبت در حوزه صنعت، دولت بايد بخش مسكن را با اتخاذ سياست‌هايي به‌رونق برساند.

در اين ميان مسئله‌ اين است كه سياست‌هاي اتخاذ شده از سوي دولت براي خروج مسكن از ركود، اغلب معطوف به اعطاي تسهيلات براي خريد مسكن است؛ درحالي‌كه ركود به‌گونه‌اي همه‌گير در مسكن ريشه دوانده‌ و كل اين بازار، از توليد تا معاملات و مصرف را به‌سختي درگير خود كرده است كه بدون توجه مستمر به همه حوزه‌ها ازجمله توليد مسكن، هرگونه تلاش براي رونق را ناكام مي‌گذارد.

شاهد اين مسئله را در تازه‌ترين آمارهاي مركز آمار ايران مي‌توان ديد؛ در بهار‌95تعداد 31هزار و 808پروانه ساختماني توسط شهرداري‌هاي كل كشور صادر شده كه نسبت به فصل گذشته حدود ۱۷.۴درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۰.۹درصد كاهش داشته است.

همچنين تعداد واحد مسكوني پيش‌بيني شده در پروانه‌هاي صادر شده براي احداث ساختمان در بهار سال۹۵ بالغ بر 81هزار و 976واحد بوده كه نسبت به فصل گذشته ۱۱.۷درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۲.۱درصد كاهش داشته است. اين رقم در مقايسه با نياز سالانه 1.2ميليون واحد مسكوني در كشور (300هزار واحد در هر فصل)، رقم بسيار پاييني است و از آنجا كه اين واحدهاي مسكوني قاعدتا در طول يكي، ‌دو سال آينده وارد بازار خواهند شد مي‌توان اينگونه استنتاج كرد كه با سياست‌هاي فعلي، ركود مسكن ادامه‌دار خواهد بود.

  • وضعيت صنايع زير سايه‌ ركود مسكن

به گفته مديرعامل هلدينگ سيمان فارس و خوزستان، بازار مصرف سيمان داخلي در سال‌جاري نسبت به سال‌هاي گذشته حداقل 25درصد كاهش يافته است. مرتضي لطفي مي‌گويد: براين‌اساس انجمن صنفي توليدكنندگان سيمان پيش‌بيني كرده است در سال 95معادل 70درصد از ظرفيت توليدي خود، سيمان تحويل دهد؛ درحالي‌كه اين صنعت در سال 91بيش از ظرفيت توليدي، سيمان تحويل مي‌داد. ركود مسكن، كمر صنعت فولاد را نيز خم كرده است؛

به‌گونه‌اي كه سيدبهادر احراميان، عضو هيأت مديره انجمن توليدكنندگان فولاد مي‌گويد: مصرف ظاهري فولاد ايران در بازه 4ساله 91تا 95در يك سقوط آزاد فاجعه‌آميز با افت 30درصدي مواجه شده و از 22ميليون تن مصرف در سال 91به كمتر از 16ميليون تن در شرايط فعلي رسيده است. همچنين احمد شريفي، دبير انجمن سنگ ايران نيز مي‌گويد: هم‌اكنون بيش از 50درصد كارخانه‌هاي سنگ كشور خالي هستند. به گزارش ايرنا، ميزان ذخيره سنگ تزييني و ساختماني كشور 4ميليارد و 500ميليون تن است و ميزان مصرف سالانه نيز به 10ميليون تن مي‌رسد و نزديك به 6هزار واحد سنگبري در كشور فعاليت مي‌كنند.

  • افزايش وام مسكن جوانان تا 110ميليون

در تازه‌ترين مصوبات بانك مسكن، سقف تسهيلات پرداختي به جوانان در 3سطح افزايش يافته است. براساس مصوبه هيأت مديره بانك مسكن سقف تسهيلات حساب پس‌انداز مسكن جوانان براي حساب‌هاي افتتاح شده در سال ۱۳۹۵ در پايان سال پنجم براي متقاضيان تهراني تا ۶۰ ميليون تومان، براي شهرهاي بزرگ (كرج، مشهد، تبريز، اصفهان، اهواز، قم و شيراز) به ۵۷ ميليون تومان و در ساير شهرها به ۵۴ ميليون تومان افزايش يافته است و در پايان سال پانزدهم افتتاح حساب مسكن جوانان نيز حداكثر تسهيلات پرداختي در تهران به ۱۱۰ ميليون تومان، در شهرهاي بزرگ به ۱۰۰ ميليون و در ساير شهرها به ۹۰ ميليون تومان مي‌رسد.

حساب پس‌انداز مسكن جوانان نوعي برنامه‌ريزي بلندمدت براي خانه‌دار شدن افراد است كه متقاضيان مي‌توانند با واريز مبالغ به‌صورت ماهانه و يا يك‌جا حداقل پس از 5سال و حداكثر بعد از ۱۵ سال نسبت به دريافت تسهيلات خريد و احداث مسكن اقدام كنند.

کد خبر 352583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha