دوشنبه ۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

بهزاد رنجبر: زمینه تشکیل بازار خارج از بورس دوباره در دستور کار سازمان بورس قرار گرفت.

علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار ضمن اعلام این خبر افزود:براساس توافق به عمل آمده قرار است سازمان بورس و اوراق بهادار مجددا زمینه‌های تشکیل بازار خارج از بورس (OTC) را بررسی کند.

وی افزود: براین اساس قرار است سازمان بورس مالکیت بازارهای خارج از بورس  در کشورهای دیگر را بررسی کرده و پس از اتمام بررسی‌ها دوباره طرح جدید را به شورای بورس ارائه کند.

پیش از این شورای بورس با طرح شرکت بورس اوراق بهادار و نحوه مالکیت این شرکت مخالفت کرده بود.

براساس این طرح یک بازار خارج از بورس به صورت سهامی خاص تشکیل می‌شد اما شورای بورس اعلام کرد این بازار باید به صورت یک شرکت سهامی عام تشکیل شود.

به دنبال مخالفت شورای بورس با چنین طرحی،‌شرکت بورس اوراق بهادار با انتشار اطلاعیه‌ای وذکر دلایل خود تشکیل چنین بازاری را به صرفه ندانست و از راه اندازی  آن صرف نظر کرد اما یک هفته پس از اعلام این مواضع مسئولین این شرکت در چرخشی دیگر اعلام کردند که تشکیل بازار خارج از بورس همچنان در دستور کار شرکت بورس است.

از سوی دیگر علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو شورای بورس درباره دلایل مخالفت شورا با تشکیل بازار خارج از بورس به صورت سهامی خاص گفت: شورای بورس به دلیل ایجاد نشدن انحصار با این طرح مخالفت کرد.

وی اعلام کرد: استدلال شورا بر این است که تشیکل یک شرکت سهامی خاص باعث ایجاد انحصار در بازار می‌شود، بنابراین شورای بورس اعلام کرد که این شرکت باید به صورت یک شرکت سهامی عام تشکیل شود و 25درصد از سهام آن به شرکت بورس و مابقی آن به سهامداران حقیقی و حقوقی (هرکدام 2.5) درصد و پذیره‌نویسی به فروش برود.

صالح‌‌آبادی همچنین درباره ارائه طرح‌های جدید برای این بازار گفت: تشکیل این بازار منتفی نیست و ما منتظر ارائه پیشنهادهای جدید  هستیم که  در صورت طرح‌های جدید آن را به شورای بورس ارائه خواهیم کرد.

پس از انتشار گفته‌های صالح‌آبادی مبنی بر ارائه پیشنهادهای جدیدتر و به دنبال انصراف شرکت بورس، شرکت‌های سرمایه‌گذاری که پیش از آن تجربه ناموفق تشکیل چنین بازاری را در کارنامه خود داشتند آمادگی خود را برای راه‌اندازی بازار خارج از بورس اعلام کردند.

عباس وفادار مدیرعامل شبکه معاملات صنعت سرمایه گذاری ایران (شمسا) در
 این باره گفت: شمسا آمادگی دارد، پیشنهاد جدیدی را برای تشکیل بازار خارج از بورس (OTC) به شورا ارائه کند.

وی افزود: این شرکت پیش از این تجربه تشکیل چنین بازاری را داشت اما به دلیل رکود معاملات و بازار در آن مقطع زمانی موفق به راه‌اندازی آن نشد.

وی تصریح کرد: شمسا آمادگی دارد تا با هماهنگی سهامداران (شرکت‌های سرمایه‌گذاری) پیشنهاد خود را برای تشکیل بازار خارج از بورس ارائه کند.

به گفته وفادار،‌ در حال حاضر 10شرکت سرمایه‌گذاری سهامدار این شرکت هستند و آیین‌نامه‌ها و نرم‌افزار معاملاتی این بازار نیز توسط این شرکت تهیه شده است.

کد خبر 35240

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز