همشهری آنلاین: نیمار دا سیلوا سانتوس جونیور (Neymar da Silva Santos Júnior) در ۵ فوریه ۱۹۹۲ در شهر موگی داس کروزس برزیل متولد شد. نیمار فوتبال خود را از ۱۵ سالگی به عنوان فوتبالیست نیمه حرفه‌ای و از ۱۷ سالگی فوتبالیست حرفه‌ای آغاز کرد.

نیمار نام خود را از پدرش (نیمار داسیلوا سنیور) به ارث برده که پدرش نیز فوتبالیست بوده و به عنوان مشاور به پسرش کمک می‌کند. نیمار متاهل است و دارای یک فرزند پسر به نام داوی لوکا می‌باشد.

در سال ۲۰۱۱ مجله فرانس فوتبال از نیمار به عنوان هفتمین فوتبالیست پردرآمد جهان نام برد.

  • باشگاه فوتبال سانتوس

نیمار در سال ۱۹۹۲، به همراه خانواده‌اش به سنت وینسنت، و برای بازی برای تیم جوانان سانتوس نقل مکان کرد. سپس، در سال ۲۰۰۳ توانست به تیم بزرگسالان سانتوس راه یافت و توانست در سن ۱۵ سالگی با حقوق ماهینانه ۱۰، ۰۰۰ رئال (واحد پول رایج در کشور برزیل) و در سن ۱۶ سالگی ۲۵، ۰۰۰ رئال (واحد پول رایج در کشور برزیل) دست بیابد تا خانواده خود را از نظر مالی تامین و کیفیت زندگی خود را بهبود یابد.

نیمار در سن ۱۷ سالگی با عقد قرارداد رسمی از سوی باشگاه فوتبال سانتوس برزیل به تیم اصلی این باشگاه راه یافت.

neymar

  • فصل ۲۰۰۹-۲۰۱۰

نیمار اولین حضور حرفه‌ای خود را در ۷ مارس ۲۰۰۹، علی رغم اینکه تنها ۱۷ سال داشت، در مقابل اوئست برای ۳۰ دقیقه تجربه کرد و تیمش به پیروزی ۲-۱ رسید. نیمار در بازی دوم خود توانست اولین گل خود را برای سانتوس در مقابل باشگاه موگی میریم به ثمر برساند. نیمار در فصل ۲۰۰۹-۲۰۱۰ لیگ برزیل موفق شد در ۴۸ بازی ۱۴ گل به ثمر برساند.

در سال ۲۰۱۰ باشگاه فوتبال چلسی انگلیس علاقه خود را به نیمار نشان داد با پیشنهاد ۲۰ میلیون پوند به سانتوس خواهان حذب این مهاجم برزیلی شد و باشگاه سانتوس این پیشنهاد را رد کرد و اعلام کرد که نیمار فقط به سانتوس و بازی در برزیل فکر می‌کند، اگر چه نیمار در مصاحبه با روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف بیان کرد از اینکه چلسی به من پیشنهاد حضور در لیگ برتر انگلیس را داده واقعا خوشحالم و این رویای من است که روزی در اروپا فوتبال بازی کنم ولی در این لحظه بهترین تصمیم این است که در کشورم بازی کنم.

  • مخالفت پله با حضور نیمار در اروپا

در حالی که باشگاه های بزرگ اروپایی مانند رئال مادرید، منچستریونایتد، بارسلونا و منچسترسیتی خواهان جذب ستاره ی ۱۹ ساله ی برزیلی هستند، باشگاه سانتوس با جدایی ستاره ی تیمش موافقت نکرده و نیمار همچنان در تیم سابقش حضور دارد. تصمیمی که پله ابتدا چندان با آن موافق نبود اما اکنون باقی ماندن نیمار در برزیل تا جام جهانی۲۰۱۴ را از لحاظ فنی به سود او می‌داند.

پله در گفت و گو با "اسوسیشین اسپورت" عنوان کرد: به نظر من با شرایطی که نیمار دارد بسیار دشوار خواهد بود که بخواهیم او را در برزیل نگاه داریم. سانتوس باشگاهی است که من خودم در آن بازی کرده‌ام و نیمار هم کارش را در دنیای فوتبال با ما آغاز کرده است. امیدوارم شرایط به گونه‌ای فراهم شود که بتوانیم او تا قبل از جام جهانی و یا بعد از آن در برزیل بماند، هرچند رخ دادن این اتفاق کمی بعید است.

پله با تمجید از توانایی های نیمار گفت: او بازیکن بسیار خوبی است و می تواند در آینده به بازیکن بزرگی تبدیل شود. بازیکنی در حد و اندازه های کاکا، مسی و یا رونالدو، زیکو و پله. در این موضوع تردیدی ندارم و امیدوارم در آینده  نزدیک به پتانسیل واقعی‌اش دست پیدا کند و به اسطوره‌ای در فوتبال جهان تبدیل شود.

  • نیمار و لیونل مسی

پله درباره ی حضور نیمار در لیگ برتر انگلیس و یا بوندس لیگا هم گفت: به نظر من نیمار در صورتی که به انگلیس یا آلمان برود کمی کارش دشوار می‌شود. تیم های لیگ برتر و بوندس لیگا به یارگیری فشرده در تمام زمین شناخته شده‌اند و با این شرایط نیمار کارش در این لیگ‌ها دشوار می‌شود. شاید بازی در اسپانیا برای او بهتر باشد.

اسطوره فوتبال جهان که سه قهرمانی در جام جهانی را به همراه برزیل تجربه کرده درباره حضور ناموفق نیمار در کوپا آمریکا در ترکیب تیم ملی برزیل گفت: زود قضاوت نکنید. این فوتبال است. پیش از آغاز رقابت‌ها همه می‌گفتند خب امسال شاهد یک فینال تماشایی بین برزیل و آرژانتین خواهیم بود. تماشاگران فکر می‌کردند که دوئل نیمار و مسی در فینال چقدر جذاب خواهد شد. همه این اتفاق‌ها مربوط به پیش از آغاز رقابت‌ها بود، اما دیدید که هر دو تیم برزیل و آرژانتین متاسفانه حذف شدند و این موضوع تقصیر یک بازیکن خاص نبود.

نیمار تنها ۲۰ سال دارد و هنوز جهش بزرگ به فوتبال اروپا را انجام نداده است؛ اما در حال حاضر به یک ماشین‌ پولساز برای خودش و دیگران تبدیل شده است.

neymar

  • سال ۲۰۱۳

نیمار در ۱۸ مارس ۲۰۱۳ اعلام کرد حالا وقت آن رسیده که به رویای بازی در اروپا برای تیم های بزرگی مانند بارسلونا، رئال مادرید، و چلسی دست پیدا کنم و هیچ مشکلی برای ترک سانتوس ندارم و هر زمانی و هر باشگاهی بخواهم می‌روم.

  • باشگاه فوتبال بارسلونا

نیمار بعد از اینکه از باشگاه‌های اروپایی مانند رئال مادرید و چلسی پیشنهادهایی دریافت کرد سرانجام در تاریخ ۲۴ مه ۲۰۱۳ با عقد قرار داد ۵ سال به مبلغ تقریبی ۵۶ میلیون یورو به باشگاه فوتبال بارسلونا پیوست، این در صورتی بود که رئیس باشگاه رئال مادرید فلورنتینو پرز مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار به نیمار پیشنهاد داده بود. نیمار بعد از پیوست به بارسلونا در مصاحبه با شبکه اختصاصی باشگاه بارسلونا گفت: آرزوی من بازی کردن در بارسلونا بود و همچنین بازی در کنار لیونل مسی، ژاوی، اینیستا و دنی آلوز رویای من.

حضور در بارسلونا، شروع کار نیمار برای ستاره شدن بود. او در ابتدا نمی توانست تمام توانایی هایش را به نمایش بگذارد، اما به تدریج در ترکیب بارسا جا افتاد و توانست در کنار مسی و سانچز مثلث خوبی را تشکیل دهد. ۲ ماه پس از حضور نیمار در بارسلونا تیتو ویلانوا به دلیل وجود یک غده سرطانی در گلویش مجبور شد از سمت مربیگری بارسلونا استعفا بدهد. پس از آن تاتا مارتینو هدایت بارسلونا را بر عهده گرفت، اما نیمار به همراه بارسلونا در سال ۲۰۱۴ تنها به قهرمانی سوپر جام اسپانیا دست یافت.

اما فصل ۲۰۱۴/۱۵ برای نیمار رویایی طی شد. بارسلونا در پایان این فصل موفق شد برای دومین بار در طول تاریخ سه گانه را کسب کند. بدون شک نمایش خیره کننده مسی، نیمار و سوارز در خط حمله بارسلونا در این امر بی تاثیر نبود. نیمار که دومین فصل را تجربه می‌کرد به قهرمانی های زیادی رسید و توانست با زدن ۱۰ گل به طور مشترک با مسی و رونالدو آقای گل لیگ قهرمانان اروپا شود. ضمن اینکه نیمار با زدن ۷ آقای گل جام حذفی اسپانیا نیز شد.

نیمار فصل ۲۰۱۵/۱۶ را طوفانی تر آغاز کرد. مصدومیت مسی در همان ابتدای فصل راه را برای درخشش نیمار و سوارز فراهم کرده بود، نیمار پیش از نیم فصل در تمامی رقابت‌ها یا گل زده و یا پاس گل داده بود و همین موضوع باعث شده بود تا مورد ستایش همه قرار بگیرد. همین موضوع باعث شد تا پس از گذشت ۷ سال یک برزیلی در لیست نهایی دریافت جایزه بهترین بازیکن سال جهان قرار بگیرد. درخشش خیره کنند نیمار، او را جزو ۳ نامزد نهایی توپ طلا قرار داد. در حالی که اکثر رسانه‌های جهان رای خود را برای توپ طلا به نیمار داده بودند، هم تیمی او مسی این جایزه را برای پنجمین بار کسب کرد و نیمار پس از رونالدو سوم شد.

neymar

مسی - نیمار- سوارز

  •  درآمد زایی نیمار

به گزارش دیاریو دی سائوپائولو ستاره برزیلی در سال ۲۰۱۲ بیش از ۶۰ میلیون رئال (واحد پول برزیل) دریافت می‌کرد. (تقریبا معادل ۲۲٫۵ میلیون یورو) که به این معناست که نیمار در حال حاضر ثروتمندتر از ۱۳ تیم حاضر در لیگ برزیل است.

به هر حال بیشترین مبلغ درآمد نیمار از دستمزد وی حاصل نمی‌شود، بلکه از طریق یازده اسپانسر وی (از جمله یونیلور، ردبول، پاناسونیک، نایک و بانکو سانتاندر) به دست می‌آید که هرکدام حدود ۱٫۱ میلیون یورو در سال به وی پرداخت می‌کنند.

در صدر این مبالغ، ۲۰۰ هزار یورو وجود دارد که این بازیکن در ازای هر حضور در رسانه‌ها از اسپانسرها و عواید حاصل از فروش محصولات تحت برند نیمار به دست می‌آورد که سال گذشته به بیش از ۱٫۵ میلیون یورو رسید.

  • جام کنفدراسیون ها ۲۰۱۳ برزیل

نیمار در جام کنفدراسیون ها که در کشور برزیل برگزار می شد توانست به همراه تیمش در این دوره از مسابقات با پیروزی شیرین مقابل تیم ملی اسپانیا با نتیجه ۳-۰ به عنوان قهرمانی این دوره از رقابتها را بدست بیاورد. نیمار در این جام با به ثمر رساندن ۴ گل بهترین بازیکن جام کنفدراسیون ها نیز لقب گرفت.

یکی از تلخ ترین روزهای فوتبالی نیمار برخورد شدید با زونیگا مدافع کلمبیا در دیدارهای جام جهانی ۲۰۱۴ است. زونیگا با ضربه خشنی که به کمر نیمار وارد کرد، این بازیکن را برای مدت ۴ ماه خانه نشین کرد و برزیل باید در دیدار های باقی مانده از جام جهانی بدون کاپیتان خود به میدان می رفت. نبود نیمار در ترکیب، روحیه سایر بازیکنان تیم ملی برزیل را کاهش داده بود و آنها پس از پیروزی مقابل کلمبیا، باید در مرحله یک نیمه نهایی به مصاف آلمان می رفتند. ژرمن ها که در نهایت به قهرمانی این جام رسیدند، با نتیجه عجیب و بسیار سنگین ۷ بر صفر تیم ملی برزیل را شکست دادند و به فینال رسیدند، و شاید نیمار تنها از اینکه در این بازی حضور نداشت خوشحال بود.

وی پس از جام جهانی کابوس وار به اسپانیا بازگشت تا ادامه درمانش را زیر نظر دکترهای بارسلونا انجام دهد و نیمار پس از گذشت ۴ ماه توانست شرایط بازی را به دست بیاورد.

neymar

  •  سوابق باشگاهی :

از ۲۰۰۹ تا کنون ۱۹۹ بازی و ۱۲۱ گل

نیمار در تیم های ملی پایه برزیل اعم از زیر ۱۷ سال (سه بازی یک گل) زیر ۲۰ سال ( ۷ بازی و ۹ گل) و زیر ۲۳ سال ( ۷ بازی و ۴ گل) حضور یافته است.

  • از بارسلونا به پاری سن ژرمن

با تایید وب سایت پاری سن ژرمن در سال ۲۰۱۷، با پرداخت بند فسخ ۲۲۲ میلیون یورویی به بارسلونا، نیمار رسما بازیکن پاری سن ژرمن شد و این ستاره ۲۵ ساله قراردادی ۵ ساله با پی اس جی به امضا رساند. طبق این قرارداد، دستمزد هفتگی نیمار در پاری سن ژرمن ۵۱۵ هزار پوند خواهد بود. با این انتقال، رکورد گران ترین نقل و انتقال تاریخ فوتبال که پیش از این متعلق به انتقال ۱۰۵ میلیون یورویی پل پوگبا به منچستریونایتد بود، شکسته شد.

  • افتخارات :

باشگاهی

بارسلونا:


قهرمان لالیگا در فصل ۱۵-۲۰۱۴
قهرمان جام حذفی اسپانیا در فصل ۱۵-۲۰۱۴
قهرمان سوپر جام اسپانیا در فصل ۲۰۱۳
قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۱۵-۲۰۱۴
قهرمان سوپرکاپ اروپا در فصل ۲۰۱۵
قهرمان جام باشگاه های جهان در فصل ۲۰۱۵

  • سانتوس:

سه قهرمانی جام پائولیستا (قهرمانی ایالت سائوپائولو) در سال های ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
قهرمان جام حذفی برزیل ۲۰۱۰
قهرمان جام لیبرتادورس ۲۰۱۱
قهرمان سوپر جام آمریکای جنوبی ۲۰۱۲

  • تیم ملی

برزیل:
قهرمان جوانان آمریکای جنوبی ۲۰۱۱
قهرمان سوپرکلاسیکوی آمریکا(دیدار بین برزیل و آرژانتین) در سال های ۲۰۱۱، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴
مدال نقره المپیک لندن ۲۰۱۲
قهرمان جام کنفدراسیون ها در سال ۲۰۱۳

  • فردی

بهترین بازیکن جوان سال مجله ورلد ساکر: ۲۰۱۱
بهترین بازیکن سری آ برزیل: ۲۰۱۱
عضو تیم منتخب سری آ برزیل: ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲
توپ نقره برزیل (بهترین بازیکن در پست خود) : ۲۰۱۰، ۲۰۱۱
توپ طلا برزیل (بهترین بازیکن) : ۲۰۱۱
کفش طلا (بیشترین گل در تمامی رقابت های برزیل) : ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
آقای گل جام حذفی برزیل: ۲۰۱۰
آقای گل قهرمانی جوانان آمریکای جنوبی: ۲۰۱۱
توپ برنزی جام باشگاه های جهان(سومین بازیکن برتر) : ۲۰۱۱
بازیکن سال آمریکای جنوبی: ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
جایزه پوشکاش (بهترین گل سال) : ۲۰۱۱
آقای گل جام پائولیستا:۲۰۱۲
بهترین بازیکن جام لیبرتادورس:۲۰۱۱
آقای گل جام لیبرتادورس: ۲۰۱۲ (به همراه ماتیاس آلوستیاز)
توپ طلای جام کنفدراسیون‌ها (جایزه بهترن بازیکن) : ۲۰۱۳
کفش برنزی جام کنفدراسیون‌ها (سومین گلزن برتر) :۲۰۱۳
تیم رویایی جام کنفدراسیون ها: ۲۰۱۳
سامبای طلایی(بهترین بازیکن برزیلی شاغل در اروپا) :۲۰۱۴ و ۲۰۱۵
آقای گل لیگ قهرمانان اروپا : ۱۵-۲۰۱۴ (۱۰ گل، مشترک با مسی و رونالدو)
تیم منتخب لیگ قهرمانان اروپا: ۱۵-۲۰۱۴
تیم منتخب فیفا: ۲۰۱۵
آقای گل جام حذفی اسپانیا با زدن ۶ گل در فصل ۱۵- ۲۰۱۴

  • منبع ورزش ۱۱
کد خبر 352290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha