همشهری آنلاین: مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور گفت: از معاونت امور مطبوعاتی درخواست می‌کنم تا یک نسخه از کتاب حقوق مطبوعات استاد کاظم معتمدنژاد را به قوه قضاییه اهدا کند.

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از جلد دوم کتاب حقوق مطبوعات با حضور حسین انتظامی - معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد -، حسام‌الدین آشنا - مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور - و تعدادی از اساتید ارتباطات و روزنامه‌نگاران، ۲۰ آبان‌ماه در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد.

در این مراسم، حسام‌الدین آشنا اظهار کرد: زنده‌یاد کاظم معتمدنژاد از معدود استادان علوم انسانی و حقوق مطبوعاتی کشور ماست که دارای برنامه پژوهشی تخصصی بود. امروز پژوهش ارتباطات ما از لحاظ روشی و نظری بی‌شک مدیون استاد معتمدنژاد است. او بنیانگذار بسیاری از درس‌های تخصصی در حوزه ارتباطات است. همچنین داشتن برنامه آموزشی به معنای تلاش برای شناسایی دانشجویان، سرمایه‌گذاری بر دانشجویان و پرورش دانشجویان است. امروز بخش مهمی از جریان استادی حوزه ارتباطات در کشور ما به‌صورت مشخص مدیون برنامه‌های آموزشی استاد معتمدنژاد است.

مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور با بیان این‌که زنده‌یاد کاظم معتمدنژاد، یک کنش‌گر اجتماعی بسیار فعال بود، یادآوری کرد: او هیچ‌گاه از دولت قهر نکرد و این دولت‌ها بودند که در همراهی با او کوتاهی کردند. وقتی که از او برای حضور در هر جلسه کوچک یا بزرگی از سوی مسئولان بی‌ربط یا باربطی، دعوت می‌شد ایشان با تواضع شرکت می‌کردند. آنچه امروز ما به‌عنوان تشکیلات دولتی در حوزه ارتباطات، مراکز بررسی رسانه‌ها، مراکز آموزش رسانه‌ها و نمایشگاه مطبوعات داریم، مدیون او است.

آشنا بیان کرد: استاد معتمدنژاد در این کنش‌گری اجتماعی تلاش کرد تا به ما آموزش‌های ابتدایی اداره کلان ارتباطات اجتماعی در کشور را بیاموزد و بسیاری از ما همین‌ها را هم نیاموخته‌ایم، چون تصور می‌کردیم اگر بالای میز نشسته‌ایم، فهم‌مان زیاد شده است و متوجه نبودیم کسی که به آرامی و با احترام سخن می‌گوید، در واقع بسیار صریح صحبت می‌کند.

او با بیان این‌که عملکرد این کنش‌گر آموزشی، اجتماعی و پژوهشی را می‌توان در دو جمله خلاصه کرد، گفت: بقای دانش ارتباطات در کشور وابسته به او بود، چراکه اگر او پس از انحلال آن دانشکده روبه رشد، قهر می‌کرد و قبول نمی‌کرد تا آموزش را در قالب یک گروه ادامه دهد، شاید ما امروز از دانش ارتباطاتی که به این صورت در کشور وجود دارد، محروم بودیم.

مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور اظهار کرد: این پایه‌ای که امروز در کشور ما وجود دارد که استادان و پژوهشگران در مقابل مقامات دولتی و قضایی بایستند و بگویند ما می‌دانیم و شما نمی‌دانید، ناشی از تلاش آن مرد بزرگ است.

او با بیان این‌که استاد معتمدنژاد به ما آموخت که حقوق‌محور و حق‌محور باشیم، گفت: زاویه ورود حقوق به دانش ارتباطات فقط یک تصادف ساده نیست، بلکه یک انتخاب آگاهانه و مسیری دشوار است. در کشوری که بارها قانون مطبوعات خودش را تغییر داده است، در دوره‌های سیاسی مختلف این قانون تغییر کرده است و نزدیک به انتخابات هر دوره ریاست جمهوری، هوای تغییر قانون مطبوعات به ذهن برخی اشخاص می‌رسد، نشان‌دهنده این است که باید بر حقوق ارتباطات متمرکز شد.

آشنا اظهار کرد: در کشوری که با گذشت ۱۰۰ سال از تدوین قانون مطبوعاتش، ریاست محترم قوه قضاییه آن هنوز معتقد است که بررسی تخلفات مطبوعات را نمی‌شود به صنف واگذار کرد، نشان می‌دهد که کار کردن درباره حقوق مطبوعات ضروری است. استاد معتمدنژاد به ما آموخت که هر موضوعی تاریخی دارد و بدون نگرش تاریخی و بدون آن‌که بدانیم یک پدیده اجتماعی، سیاسی و ... چه پیشینه‌ای دارد، امکان سیاستگذاری و تصمیم‌گیری درباره آن وجود ندارد.

مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور با بیان این‌که استاد معتمدنژاد همیشه تذکر می‌داد که بدون مطالعه تصمیم‌گیری نکنیم، گفت: او به ما آموخت که نه فقط در تکنولوژی نباید چرخ را دوباره اختراع کرد، بلکه در قانونگذاری و سیاستگذاری هم لازم نیست ما در دنیا تک باشیم و با هوای نفس، جهل و ملاحظات کوته‌بینانه خود درباره آینده یک ملت تصمیم بگیریم.

او در ادامه سخنانش اعلام کرد که دو درخواست از وزارت فرهنگ و ارشاد و معاونت امور مطبوعاتی دارد و در این‌باره گفت: درخواست اولم به‌عنوان یک دانشجوی قدیمی از وزارت فرهنگ و ارشاد و وزیر جدید آن است که در بحث قانون جامع رسانه‌ها و نظام جامع رسانه‌ای از نظریات دکتر معتمدنژاد کوتاه نیاییم، بگذارید لایحه شما را مجلس رد کند و مصوبه مجلس را شورای نگهبان رد کند و اصلاحیه شورای نگهبان را مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیدگی کند و شما پیشاپیش از ترس مرگ، خودکشی نکنید.

مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر به این رسیدید که جامعه مطبوعات کشور به حدی از بلوغ رسیده است که می‌تواند به تخلفات خودش رسیدگی کند، بدون این‌که کار قوه قضاییه را افزایش دهد، بگذارید این اتفاق بیفتد.

او با بیان این‌که ما تا کنون در کشور، رییس‌جمهور حقوقدان نداشتیم، گفت: وقتی رییس‌جمهور کشور در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات به صراحت می‌گوید «نباید هر کاری را به قاضی و دادگاه سپرد و باید به دنبال مسیرهای کم‌خرج‌تر و حرفه‌ای‌تر باشیم» به این معنی است که او می‌خواهد تخلفات حرفه‌ای، در نظامی حرفه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد. در مقابل رییس قوه قضاییه این‌چنین پاسخ داده است که «تشخیص جرم برعهده قاضی است و ارجاع به غیر از قاضی و تحمیل آن بر قاضی خلاف شرع است».

آشنا در ادامه، با بیان این‌که این دو گفته تعارضی با هم ندارند، اظهار کرد: متاسفانه کسانی که اطلاعات را در اختیار رییس قوه قضاییه می‌گذارند، دقت کافی و توجه ندارند و نمی‌توانند تخلف حرفه‌ای و جرم را از هم تمییز دهند.

او در پایان اضافه کرد: از معاونت امور مطبوعاتی درخواست می‌کنم تا یک نسخه از کتاب حقوق مطبوعات استاد کاظم معتمدنژاد را به قوه قضاییه اهدا کند.

به گزارش ایسنا، مهدی محسنیان‌راد - استاد دانشگاه - نیز به بیان توضیحاتی درباره کتاب‌های زنده‌یاد کاظم معتمدنژاد پرداخت و روند نگارش کتاب‌های او را به سه دوره مختلف تقسیم کرد.

او با اشاره به جلد دوم کتاب حقوق مطبوعات، گفت: درود می‌فرستم به روان مرحوم معتمدنژاد و متاسفم که ۳۷ سال به سخنان او گوش داده نشد و این‌گونه پول بیت‌المال برای صداوسیمای تک‌صدایی خرج می‌شود. ما در جهان امروز جزو تنها کشورهایی هستیم که اسم جمهوری دارند، ولی رادیو و تلویزیون آن‌ها در انحصار دولت است.

هادی خانیکی - استاد دانشگاه - نیز که در مراسم رونمایی جلد دوم کتاب حقوق ارتباطات زنده‌یاد کاظم معتمدنژاد شرکت کرده بود، به بیان توضیحاتی درباره ورود حقوق به بحث ارتباطات پرداخت.

در پایان این مراسم، با حضور معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد، مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور، دکتر رویا معتمدنژاد، گیتا علی‌آبادی و جمع دیگری از اساتید حوزه ارتباطات، جلد دوم کتاب حقوق ارتباطات زنده‌یاد کاظم معتمدنژاد رونمایی شد.

 

کد خبر 352263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha