همشهری آنلاین: موسسه لگاتوم به تازگی نتیجه نظرسنجی بزرگی با عنوان شاخص رفاه را منتشر کرده‌است، نظرسنجی گسترده‌ای که در آن به رتبه‌بندی کشورها با بالاترین سطح رفاه پرداخته‌است.

براساس گزارش بيزينس اينسايدر، اين موسسه تحقيقاتي انگليسي براي انجام اين تحقيق 104 متغيير را با يكديگر مقايسه كرده‌است، اين متغيرها طيف گسترده‌اي را شامل مي‌شوند: از شاخص‌هايي سنتي از قبيل سرانه توليد ناخالص داخلي و تعداد افراد شاغل تمام وقت گرفته تا تعداد سرور‌هاي امن در يك كشور و ميزان استراحت روزانه افراد.

اين متغييرها به زيرشاخص‌هايي از قبيل كيفيت اقتصاد، محيط تجاري، دولت، تحصيلات، سلامت، امنيت و ايمني، آزادي شخصي، فضاي اجتماعي و محيط طبيعي تقسيم شده‌اند. براساس اين شاخص‌ها، 149 كشور مختلف جهان با استفاده از داده‌هاي قابل دسترس مورد بررسي قرار گرفته‌اند.

نروژ طي 6 سال گذشته همواره رتبه اول اين رتبه‌بندي را به دست آورده‌است، اما در رتبه‌بندي سال 2016 كشوري ديگر رتبه اول مرفه‌ترين كشور جهان را به دست آورده‌است.

براساس رتبه‌بندي لگاتوم،‌ نيوزيلند رسما مرفه‌ترين كشور سياره زمين در سال 2016 اعلام شده است زيرا هم از نظر اجتماعي و هم از نظر كيفيت اقتصادي رتبه اول را به دست آورده‌است اما در بخش‌هاي دولت و محيط تجاري در رتبه دوم قرار گرفته‌است.

در ادامه، كشورهاي نروژ، فنلاند، سوئيس،‌ كانادا، استراليا، هلند، سوئد، دانمارك و انگلستان رتبه‌هاي دوم تا دهم را به دست آورده‌اند و كشورهاي آلمان، لوكزامبورگ، ايرلند، ايسلند، اتريش، بلژيك، آمريكا، فرانسه، سنگاپور و اسلووني در رتبه يازدهم تا بيستم قرار گرفته‌اند.

در سوي ديگر اين رتبه‌بندي، كشورهايي كه از كمترين ميزان رفاه برخوردارند يمن، افغانستان، جمهوري آفريقاي مركزي، سودان، چاد، عراق، موريتاني، آنگولا و بروندي اعلام شده است و موسسه لگاتوم نام ايران را در ميان 149 كشور جهان، در رتبه 118 قرار داده‌است.

کد خبر 352043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha