پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: فریدون نوزاد ششم بهمن ماه ۱۳۰۶در محله درویش مخلص رشت متولد شد.

تحصيلات ابتدايي را در رشت و سه سال نخست متوسطه را در دبيرستان شاپور و قاآني رشت و سه ساله دوم را در تهران دبيرستان نظام گذرانده است.

از سال 1316 به تئاتر علاقه پیدا کرده و به علت ذوق و شوقی که داشت در نمایش‌های دبیرستانی مشارکت کرد. بعد از مدتی در شرکت هنر و سپس در استودیو درام رشت نام نویسی کرد و پس از تعطیلی در کلاس تئاتر دریابیگی، تجربه حضور در جلسات تاتر عبدالحسین نوشین‌ را پیدا کرد و مدتی نیز در کلاس تئاتر پرفسور داویدسن حضور پیدا یافت و تجربه‌های نظری خود را در زمینه تاتر و نمایش غنا بخشید. پس از این آموزش‌ها بود که به شکل جدی‌تری به تاتر روی آورد و تا 1332 به جد تئاتر را پی‌گرفت.

فعالیت‌های او در حوزه نمایش و تاتر به ایفای نقش منحصر نماند، بلکه او دستی هم در نمایشنامه نویسی داشت و نخستين کتاب وي، نمايشنامه«در راه مکه» يا شهادت خواجه نظام الملک بوده که در سالهاي 22-23نوشته شد.

علاقه‌مندی او به تحقیق درباره پیشینه تاتر منطقه گیلان سبب شد تا در همان سال‌ها نخستين کسي باشد که در زمینه‌ ریشه‌های تاریخی تاتر منطقه خود دست به پژوهش زند که حاصل آن  کتاب«تاريخ تئاتر گيلان» شد که در سال 28- 29 آن را نوشت.

علاوه بر آن نوزاد فعالیت‌های مطبوعاتی هم داشت و در سال 1332 صاحب امتیاز روزنامه انسان سوسیالیست شد که پس از کودتای ۲۸ مرداد 1332 امتیاز آن لغو شد. فریدون نوزاد زمانی هم سردبیر هفته نامه صفدر بود.

 بخشی دیگر از علایق نوزاد به تاریخ معاصر گیلان و فعالان سیاسی آن اختصاص داشت که حاصل آن در کتاب‌های نامه‌هاي احمدخان گيلاني ، تاريخ جرايد و مجلات گيلان از آغاز تا عصر انقلاب، نقش احسان ‌لله خان در جنبش جنگل از  جمله آنهاست.

 فرهنگ «گيله گپ» را باید ماندگارترین اثر تالیفی فریدون نوزاد نام نهاد که به گفته خودش حاصل ۴۵ سال تامل در واژه‌ها و آیین‌ها و مناسک و گویش گیلگی است.

گيله گپ واژه‌هاي گفتاري و نوشتاري مردم رشت و پيرامون آن به شعاع چند كيلومتري است. بسياري از واژه‌هاي ديرين و فراموش‌شدة گيلكي كه امروزه كاربرد ندارند، در اين فرهنگ گردآوري شده‌اند. واژه‌هاي مشترك با پارسي نيز در اين كتاب ديده‌ مي‌شود. اسامي اكثر غذاهاي بومي گيلان، توضيحات كافي درباره بازي‌هاي متداول گيلان، برخي باورداشت‌ها و آداب و رسوم بومي از جمله موارد ذكرشده در اين فرهنگ است.

او دستی هم در ساخت تصنیف و ترانه‌سرایی داشت که از جمله آنها می‌توان به چند اثر با صدای اسدالله‌ خان رفیع سمیعی اشاره کرد.

در سال ۱۳۹۴ مراسمی برای نکوداشت فعالیت‌های فرهنگی او برگزار و کتابی با عنوان جشن نامه فریدون گودرزی رونمایی و منتشر شد.

فریدون نوزاد روز ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۵ به دلیل کهولت سن و بیماری درگذشت.

کد خبر 351517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha