سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

«متشکرم سی‌ان‌ان؛ خوشحالم که به‌عنوان تحلیلگر با این شبکه کار می‌کردم. همه همکاران سابقم را به خدا می‌سپارم.» این آخرین پست توئیتری خانم «دونا برزیل»، رئیس کمیته ملی حزب دمکرات آمریکا، ساعاتی پس از اخراجش از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان است.

انتخابات آمریکا

ويكي‌ليكس با انتشار متن چند ايميل‌، فاش كرد كه دونا برزيل از طريق ارتباطاتي كه در شبكه سي‌ان‌ان داشته، سؤال‌هاي 2مناظره تلويزيوني سي‌ان‌ان ميان هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ را پيش از برگزاري در اختيار تيم رسانه‌اي كلينتون قرار داده است. در يكي از ايميل‌ها، او ضمن ارسال يكي از سؤال‌هاي مناظره نوشته: «به‌زودي چند سؤال ديگر هم ارسال مي‌كنم.»

دونا برزيل كه سال‌ها به‌عنوان تحليلگر سياسي و كارشناس مسائل حزب دمكرات آمريكا با سي‌ان‌ان همكاري مي‌كرد، پيش از اين اوايل تابستان به‌خاطر انتشار يكسري ايميل‌هاي ديگر از سوي وب سايت افشاگر ويكي‌ليكس، مجبور به جدايي موقت از اين شبكه تلويزيوني شد.

در آن زمان ويكي‌ليكس فاش كرد كه سران كميته ملي حزب دمكرات، ميان برني سندرز و هيلاري كلينتون، به انتخاب كلينتون به‌عنوان نماينده نهايي دمكرات‌ها تمايل دارند. اين افشاگري حزب دمكرات را براي هفته‌ها درگير بحران كرد و بسياري از طرفداران سندرز به خيابان‌ها ريختند و خواستار استعفاي اعضاي كميته ملي حزب شدند. اين ماجرا باعث شد سي‌ان‌ان هم «به‌طور موقت» قراردادش را با دونا برزيل لغو كند. اين بار اما رسوايي آنقدر بزرگ بود كه شبكه سي‌ان‌ان ترجيح داد همكاري‌اش را به‌طور كامل با او قطع كند.

بسياري از رسانه‌هاي آمريكايي اما ترجيح داده‌اند ماجراي اخير را يك هفته مانده به انتخابات، به يك بحران بزرگ براي كلينتون تبديل نكنند. او كه پرونده‌اش در پليس فدرال بار ديگر به‌خاطر استفاده از ايميل شخصي در تبادل اطلاعات محرمانه در دوران وزارت خارجه به جريان افتاده، با رسوايي جديد مي‌تواند بخشي از هوادارانش را از دست بدهد.

همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد دونالد ترامپ، رقيب جمهوريخواه كلينتون، از اين رسوايي به خوبي بهره برد. او كه ديروز در ميان هوادارانش در ايالت ميشيگان سخنراني مي‌كرد، گفت:‌ «اگر من اين سؤال‌ها را گرفته بودم؛ با صندلي الكتريكي اعدامم مي‌كردند.» ترامپ بار ديگر رسانه‌ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت كه آنها به نفع كلينتون كار مي‌كنند. او گفت سؤال اصلي اينجاست كه «چرا كلينتون سؤال‌ها را قبول كرده؟» او از رسانه‌ها خواست اگر بي‌طرف هستند اين سؤال را عليه كلينتون مطرح كنند. او فرياد مي‌زد: «اگر آنها دونا برزيل را اخراج كرده‌اند، چرا كلينتون را اخراج نمي‌كنند؟»

  • انتخابات شرم‌آور

جان كري، وزير خارجه آمريكا كه ديروز به لندن سفر كرده بود، در اظهارنظري بي‌سابقه، اين دوره انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا را به‌خاطر حجم بالاي حواشي‌ و افشاگري‌هايش «شرم آور» خواند و گفت كه وضعيت انتخابات امسال با آنچه خود او در سال2004 درگيرش بوده، بسيار متفاوت است. كري گفت با اتفاقاتي كه در اين انتخابات مي‌افتد، كار او به‌عنوان وزير خارجه در سفر به كشورهاي ديگر و در مذاكره با مقام‌هاي اين كشورها سخت‌ شده است.

وزير خارجه آمريكا گفت:‌ «تصور كنيد كه مقابل مقام‌هاي يك كشور ديگر نشسته‌ايد و از آنها مي‌خواهيد به سمت دمكراسي حركت كنند؛ اين را كه مي‌گويي آنها فقط به تو نگاه مي‌كنند؛ خوب و مودبانه برخورد مي‌كنند اما از نگاه‌شان مي‌توان سؤال‌هايي كه از ذهنشان عبور مي‌كند را خواند.»

کد خبر 351345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha