همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با تاکید به اینکه مولوی متعلق به زمان، مکان و قوم خاص نیست، گفت: امروز و همه‌روز جامعه بشری بیش از همیشه نیازمند به اندیشه و روح بلند مولوی است.

به گزارش ایرنا، احمدی‌نژاد روز یکشنبه(6 آبان) در کنگره بین‌المللی بزرگداشت هشتصدمین سال تولد جلال‌الدین محمدبلخی، مولانا، که‌در محل سالن اجلاس سران و با حضور مولوی شناسان و مولوی‌پژوهشان برگزار شد، افزود: مولوی همیشه جاویدان است چون به خدا و حقیقت هستی متصل و متعلق به همه بشریت است.

احمدی نژاد با تاکید براینکه همه ما به راه‌و اندیشه مولوی نیازمندیم، خاطرنشان‌کرد: به‌ویژه در دنیای امروز که اندیشه‌های مادی و مخرب و فرهنگ‌های بنیان کن اصالت‌ها و ارزش‌های بشریت را مورد هجوم قرارداده‌اند، بیش‌از گذشته به اندیشه مولوی نیازمندیم.

رییس جمهوری سخن گفتن از مولوی را به خاطر جامع الاطراف بودن شخصیت او بسیار سخت دانست و در عین حال اظهارداشت: سخن گفتن از مولوی آسان نیز هست چرا که خود او پیچیده‌ترین عبارات و اوصاف را در سخنانی ساده در اختیار ما قرار داده است.

احمدی‌نژاد از مولوی به‌عنوان یکی‌از جاودانه ترین شاعران نام برد و گفت: کمتر شاعری مانند مولوی جاودانه شده‌ و از سوی همه اقشار و قومیت‌ها و ملت‌ها مورد استقبال قرارگرفته است.

رئیس‌جمهور افزود: فلاسفه بزرگی پا به عرصه وجود گذشته‌اند، اما کسی همچون مولوی نتوانست مفاهیم عمیق و دقیق را در سطح توده‌های مردم جاری کند و کمتر ادیبی همچون مولوی در خدمت تعلیم و تربیت جامعه بشری قرار گرفته‌است.

احمدی نژاد عشق به خدا ، پیامبر و اهل بیت و همچنین تکیه بر فرهنگ و ادب و زبان فارسی را از مهمترین‌دلایل بالندگی و تعادلی و جادوانگی اندیشه و آثار مولوی عنوان کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آن اکسیری که مس وجود مولوی را به زر ناب تبدیل کرد، عشق به خوبی‌ها و کرامات انسانی و مبدا زیبایی‌ها یعنی عشق به خدای متعال و ائمه اطهار بود.

احمدی‌نژاد افزود: عشق به خدا و ائمه برای مولوی ارمغانهایی به‌همراه داشت که رهاشدن او از بند دنیا و تن خاکی، تازگی و طراوات در همه اعصار، زدودن غم‌ها از جان و دل مولوی و بی‌نیازی او از غیر خدا و استقلال روحی از ثمرات این عشق است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود خاطر نشان ‌کرد: زبان و ادب فارسی ظرفیت‌های بالایی دارد که متکی بر روح، فطرت و خواست‌های متعالی انسان است و استفاده از زبان پر رمز و راز فارسی دیگر علت جاودانگی مولوی است.

احمدی‌نژاد با تأکید براینکه، مولوی جاودانه است چون به خدا و حقیقت هستی متصل است، گفت: مولوی همچون همه عشاق‌و موحدان اصیل و همه عدالت خواهان و کسانی که به دنبال حاکمیت پاکی و عدالت در جهان هستند، منتظر روزی بود که مظهر همه زیبایی‌ها و عدالت در جهان حاکم شود.

رئیس‌جمهور با قرائت ابیاتی از اشعار مولوی در وصف انتظار و منتظر، تصریح کرد : از همه مولوی شناسان و مولوی پژوهشان که آمده‌اند تااعلام کنند مولوی زنده است چون عشق و حقیقت و پاکی و خداپرستی و حق‌طلبی زنده است، تشکر می‌کنم.

کد خبر 35127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز