دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو انجمن سکته مغزی کشور درباره این بیماری توضیحاتی را ارایه کرد.

زمان طلایی درمان سکته مغزی چه موقع است؟

الهه تقوایی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با بروز علائمی مانند بی‌حسی و کم‌توانی اطرافیان به تصور سردی مزاج و ضعف بدن، به فرد چای نبات و دم نوش می‌دهند و با تشدید عوارض به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که گاه این مراجعه دیرهنگام است.

این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: در تمام سکته‌های رایج، شروع درمان سه تا چهار ساعت پس از بروز سکته مغزی، حیاتی است به گونه‌ای که این زمان وقت طلایی گفته می‌شود.

تقوایی با اشاره به حفظ خونسردی اطرافیان بیمار، افزود: تنها کافی است با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و تا حد ممکن از انتقال بیمار توسط خودروی شخصی خودداری کنید. فراموش نکنید که هر ثانیه شروع درمان زودتر انجام شود، امکان بروز صدمه و عارضه کمتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نوع سکته مغزی و قسمتی از بافت بدن که دچار صدمه می‌شود، ممکن است نشانه سکته مغزی متفاوت باشد، گاه نشانه‌ها خفیف و جزیی است.

عضو انجمن سکته مغزی ایران گفت: ضعف و بی‌حسی ناگهانی در یک طرف بدن، بی حسی یا فلج ناگهانی در یک طرف صورت، ناتوانی در تکلم و درک صحبت اطرافیان، بروز ناگهانی سردردهای شدید و بدون علت، اختلال ناگهانی در تمرکز و اختلال ناگهانی تکلم از علایم رایج سکته مغزی است.

وی ضمن اشاره به دوبینی ناگهانی و تاری ناگهانی در یک یا دو چشم، افزود: سرگیجه ناگهانی و اختلال در تعادل و شکل راه رفتن و اختلال در بلغ بیمار، بی‌اختیاری در ادرار و مدفوع و کاهش سطح هوشیاری از دیگر نشانه‌های این بیماری است.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در ایران است و اولین علت ناتوانی طولانی مدت در جهان و ایران است و ۲۰ درصد سکته‌های مغزی در افراد کمتر ۵۵ سال اتفاق می‌افتد.

این پزشک متخصص گفت: گرچه هنوز سکته مغزی اولین علت ناتوانی طولانی مدت در جهان و ایران است، ولی می‌توان با تشخیص به موقع و تماس با اورژانس، برای بیمار این فرصت طلایی را فراهم آورد که دوباره به زندگی عادی خود بازگردد.

تقوایی گفت: زیرساخت‌های درمان برخی از سکته‌های مغزی در یزد با روش روز دنیا فراهم شده که بیماران سکته مغزی، پس از درمان با کمترین عوارض به زندگی بازگردند مشروط به آن که درمان در زمان طلایی انجام شود.

نماینده انجمن سکته مغزی ایران در یزد در پایان گفت: با این روش موسوم به TPA یا همان داروی حل‌کننده لخته، اولین بیمار سکته مغزی در یزد درمان شده و اکنون پس از طی دوره درمانی به زندگی عادی خود بازگشته است.

کد خبر 351149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha