جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

چند روز پس از آنکه یک موسیقی‌دان آمریکایی برای نخستین بار برنده جایزه نوبل ادبیات شد، یک نویسنده سیاهپوست اهل ایالات متحده هم نخستین چهره‌ای لقب گرفت که موفق به بردن جایزه معتبر من بوکر شده است؛ آن هم برای رمانی که ۱۸ناشر از چاپ آن سرباز زده بودند!

نخستین جایزه من بوکر برای آمریکا

به گزارش همشهري، پل بيتي كه در كنار آتوسا مشفق ايراني‌تبار يكي از 6 نامزد كسب من بوكر بود، اين جايزه را با «آدم‌فروش» به‌دست آورد؛ كتابي كه نگاهي طنز به مسائل نژادي در آمريكا دارد و با روايتي تلخ به نژادپرستي و نابرابري‌هاي اقتصادي گريبانگير جامعه نگاه مي‌كند. برخي كارشناسان طنز آثار بيتي را با طنز هوشمندانه مارك توآين نامدار مقايسه مي‌كنند. نويسنده و شاعر 54ساله‌زاده كاليفرنيا و ساكن نيويورك نخستين آمريكايي است كه من بوكر را مي‌برد.

دبرا لوي از بريتانيا با «شير داغ»، ديويد زالي از بريتانيا با «همه آنچه مرد هست»، آتوسا مشفق از آمريكا با «آيلين»، گريم ماكري برنت از كانادا با «پروژه لعنتي او» و مدلين تين از كانادا با «نگو هيچي نداريم» ديگر نامزدهاي كسب من بوكر2016بودند و كارشناسان بخت تين را بيش از ديگران مي‌دانستند. هر چند خوانندگان به پروژه لعنتي او بيش از 5كتاب ديگر توجه نشان داده و آن را پسنديده بودند.

هيأت داوران من بوكر 5عضو دارد كه بايد در 6‌ماه روزي يك كتاب بخوانند و درباره برنده جايزه 50هزار پوندي به نقطه مشترك برسند. امسال هر 5داور براي اهداي جايزه به آدم‌فروش اتفاق نظر داشتند. من بوكر سال‌ها به نويسنده‌هاي بريتانيايي و مشترك‌المنافع اهدا مي‌شد اما در 3سال اخير ديگر كشورها هم آن را برده‌اند.

اين جايزه سال گذشته به مارلون جيمز، نويسنده سياهپوست جامائيكايي براي «تاريخچه 7قتل» رسيد؛ روايتي از تلاش براي ترور باب مارلي در دهه 1970.جايزه من بوكر بيتي دومين افتخار و پيروزي وان‌ورلد هم هست؛ ناشري كوچك و مستقل كه سال گذشته با تاريخچه 7قتل در اين رقابت مهم ادبي حضوري موفق داشت. كتاب‌هايي كه من بوكر را مي‌برند يا حتي نامزد آن مي‌شوند، خيلي زود به فهرست پرفروش‌ها راه‌مي‌يابند و به‌نظر مي‌رسد آدم‌فروش هم از اين قاعده پيروي كند. بيتي نخستين رمان خود را در ۱۹۹۶ منتشر كرد و اين چهارمين رمان اوست كه 2كتاب شعر هم در كارنامه دارد.

کد خبر 350833

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha